Inderdaad! Lekker doen waar je je goed bij voelt. Ik heb het nooit zo begrepen waarom er zo '2 kampen' gecreeërd moet worden. Bv of fv, potjes of geen potjes. Ergonomisch dragen of niet... Ik doe waar IK me goed bij voel en als iemand mijn advies vraagt geef ik graag mijn visie, maar het blijft mijn kind. Mijn manier. En ik heb dan dus ook lak aan wat iemand anders van mij denkt. Ik wordt vast vaak als geiten-wollen-sokken-moeder gezien maar dat boeit me niet. Mijn kind zit goed in zn vel en dat is t belangrijkst.
Ja mensen hebben altijd wat aan te merken. Zelf heb je natuurlijk ook een mening over bepaalde dingen, ieder doet immers iets op z'n eigen manier, maar wie ben ik om te beoordelen of wat mensen doen goed of slecht is. Iedereen doet echt het beste voor z'n kind en wat voor hun als gezin het beste werkt. Of dit nu de bewuste keuze is voor flesvoeding, borstvoeding of het geven van potjes en wanneer. En ook bij de 2e doe je weer dingen anders, dingen die ik bij de eerste zei nooit te gaan doen haha. Dus bij de 3e dadelijk zal er ook wel weer iets zijn wat we anders gaan doen. Wat bij mijn eerste werkte, werkte niet per definitie bij de ander ook, ook hier aan levende lijve ondervonden
Ik heb die kampen ook nooit zo begrepen. Iedereen doet wat hij of zij het beste acht en ach... soms is het ook maar gerommel in de marge... Het één is misschien iets beter dan het ander soms, maar dat maakt het andere nog niet slecht. (Hoewel.. ik trof ooit een vrouw die haar twee maanden oude baby danoontjes gaf, omdat ze geen melk zou lusten... ik stond toen met een mond vol tanden.) Bij de eerste wilde het met de bv niet lukken (het lukte haar niet om te drinken, dus sonde en daarna fles), dus heb ik een half jaar gekolfd. Had ik NOOIT gekund of gedaan als zij niet de eerste was geweest en ik niet fulltime thuis. Bij de tweede lukte het wel en waren we er beide strontgelukkig mee. Ik kook graag zelf voor de kinderen, maar pakte af en toe ook gewoon een potje uit het schap. Ik heb ze gedragen, maar ook lekker in de wagen gehad. De één sliep altijd beneden naast me op de bank, of waar ik ook was. De tweede moest ingebakerd en volgens strak stramien in haar wieg om te slapen... Happy mum, happy kids. En wij vrouwen mogen best een keer wat liever zijn voor elkaar!!
Ik ben dan een verschrikkelijk moeder, J kreeg fles voeding, potjes, en heb nooit gedragen! Daar integen heb ik een heerlijk makkelijk ventje die het super goed doet! Iedereen lekker doen wat ze zelf willen.
@Mie88 wat naar en verdrietig. Sterkte! Tripp trapp newborn stoeltje vond ik erg fijn. Alleen gebruikt bij nr 3 maar die komt er nu weer. Nu trouwens in de aanbieding bij prenatal Verder op zoek naar een drager. Doek is geweldig maar niet helemaal mijn ding Eens dat iedereen moet aanvoelen en doen wat voor haar het beste is. Ik deed het bij de eerste totaal anders dan bij de tweede en derde. Ik heb bij de derde veel gehad aan het boek eten met de kleintjes. Ik was ook vastberaden om (lang) borstvoeding te gaan geven. Bij de eerste 10 weken gedaan, bij de tweede maar 4 weken deeltijd want dat lukte niet. De derde heeft bijna 2 jaar gehad. Geboren bij 28 weken dus de eerste 3 maanden fulltime gekolfd. Daarna meteen aan de borst en dat had ze echt nodig. Ze was ook heel lang klein van formaat. Nu ben ik weer van plan borstvoeding te geven en na 6 maanden te starten met hapjes. Heb de jongste 2 trouwens ook de eerste 2 jaar suikervrij eten gegeven. Voorgevoel, dacht eerst een jongen (Heb 1 jongen en 2 meiden), maar nu twijfel ik. Qua humeur en emoties lijkt deze zwangerschap meer op die van de meiden Klachten, ben ook erg moe en misselijk. Bijna niet te doen. Zie echt uit naar de tijd dat ik me beter ga voelen sleep me nu echt de dagen door
Oh jee.. Eerst was het "alleen" de keuze bv of kv (of mix), nu komt daar ook al bij wanneer en wat onze Muis daarna gaat eten Interessant om te lezen trouwens!! Nog niet echt een keuze gemaakt, dit helpt wel. Vrienden hebben een goed systeem: ze vriezen zelf gekookte groeten / fruithapjes in. Maar dan in een ijsklontjes tree. Dus als ze de kleine vast eten geven (is nu 6 maanden), pakken ze een blokje uit de diepvries en warmen dat op ik vind dat idee nu al fantastisch
Ik heb ook nooit gedragen en zoontje heeft ook veel potjes gegeten. Kon nog zo mijn best doen om alles vers te maken, maar dan at hij het niet vanwege de structuur. Pas vanaf een maand of 10 kon hij aan die structuur wennen. Kreeg ook van mensen te horen dat ik echt niet aan die potjes moest beginnen, maar trok me er niks van aan. Het werkte voor ons en tot de dag van vandaag is hij een super goede eter en hij lust bijna alles. Borstvoeding heb ik wel 11,5 maand gegeven, maar pas nadat dat was gestopt en hij 's avonds flesvoeding kreeg ging hij doorslapen. Dat had ook zo zijn voordelen .
Haha het kan nog veel verder Ik heb 2 moestuintjes; Ik probeer zoveel mogelijk zelf te telen. Mijn schoonfamilie is het tegenovergestelde als hoe ik het doe, er is ook weinig begrip. Ach ik vind t leuk en het geeft me voldoening. Het is echt mijn hobby erbij. Ik ben druk met de voorbereidingen voor volgend jaar. Met 2 kindjes wordt het toh anders indelen. Ik wil proberen volgend jaar eigenlijk al onze groente ( en fruit ) zelf te verbouwen
Wat leuk @sweetL dat je daar zo gepassioneerd mee bezig bent. Sowieso mooi als je een duidelijke visie hebt waar je je aan vasthoudt. Zelf ben ik de eeuwig twijfelende zwever dus ik bewonder passie of overtuiging wel in mensen.
Hier ook een Rapley-moeder. Wij zijn toen met onze dochter (2013) begonnen met net voor 6 maanden. Ze kon goed stevig zitten en begon letterlijk mee te eten en te drinken als ze bij mij op schoot zat. Rapley was erg leuk en ideaal voor een luie moeder als ik, hihi! De rommel viel ook reuze mee. Potjes heeft onze dochter niet gehad. Ik vind ze vrij duur, onhandig en zelf kook ik gezonder dan Olvarit, hihi! Qua onderzoek, ik kan me herinneren dat we beide kanten van het verhaal kenden en in overweging hebben genomen. Hoe we tot de conclusie hierboven zijn gekomen, weet ik niet meer precies. Maar dat is ook alweer 5 jaar geleden, wie weet is er inmiddels nieuwe informatie beschikbaar. Ik zal binnenkort eens een kijkje nemen achter de links die @sweetL en @LiefenLeed hebben geplaatst, en zelf ook eens pluizen. Waardevolle discussie in ieder geval!
Wat leuk! Wij zijn ook gek op het zelf verbouwen van onze groenten en fruit. Het enige probleem is de winter. Hoe doe jij dat? Of werkt het feit dat de winters hier strenger zijn dan in Nederland in ons nadeel?
Zie bijlage... hier was ik zo blij mee! Kost wel wat, maar heel makkelijk in gebruik en dat is toch wel het geld waard vond ik. Ik heb M eerst olvarit hapjes gegeven, maar ben al snel over gegaan op het zelf maken en invriezen. Ideaal!
Oh wat leuk nog meer groene vingers! Wij hebben een paar appelbomen, perenbomen, kersenbomen, pruimen, walnoten en een abrikozenboom. Echt zo handig! Onze kleine kas was vorig jaar vol met komkommers, kruiden en tomaten, maar wordt nu gebruikt als kippenhok
Ik heb nog een heel aantal tomaten staan, maar dat loopt op zn einde. Volgend jaar in de kas. Mijn paprika, pepers en courgette doen het nog erg goed en de meloenen groeien ook nog goed door. Ik heb nog wat brocolli staan en late snij en prinsessenbonen, bieten, wortels.. Ik heb nu alleen nog winterprei, boerenkool en winterreuzen (spinazie) staan voor de winter. ( wortels was ik te laat nu) Half okt komen de uien en knofloken er nog bij. En als mijn tomatenbedden leeg zijn komt daar wintersla. Verder is het nog erg zoeken wat wanneer het beste planten om er zo lang mogelijk van te kunnen genieten. Het moet mogelijk zijn om heel het jaar door te kunnen verbouwen, op wisselende bedden welliswaar om de grond niet volledig uit te putten. Ik ben bijna jarig en ben aan het sparen voor een mooi bedrag om kasfolie te kopen. Ik heb een mooi groot geraamte maar wil een mooie grote kas neerzetten om zo het seizoen te vervroegen en langer door te trekken. Ik heb nu bvb een 30tal verschillends soorten bonen ( van stokslabonen tot snijbonen, chilibonen etc) allemaal weer andere plant en oogst periode. Ook wil ik wat meer gaan drogen en vriezen. Maar ben nog erg zoekende! Ik werk met mulchen en dat bevalt me echt heel erg goed! Weinig onderhoud en mooi resultaat! Volgend jaar wil ik ook spitskool, spruiten en meer bieten en wortels gaan zaaien voor in de winter. Heb ik nu niet gedaan.. en dus de kas gaan gebruiken...
Ohja en heul veel kruiden haha! Staat nu nog vol gelukkig. Ik hou er van. Super leuk om te lezen @Hartlief ! Ik heb aardbeien, ben aan het klaarmaken voor bramen en braambozen. Heel veel aardbeitjes en 2 appelboompjes. Heb nu nog 2 verschillende meloenen staan, benieuwd of ze nog mooi doorrijpen
@sweetL ik denk dat jij een iets meer doorgewinterde groentenjuwelier bent! Wij zijn een jaar geleden verhuisd en de vorige bewoners hadden heeeeele donkergroene vingers... dus ik wilde dat een beetje bij gaan houden en zaadjes kopen enzo... maar het lijkt me zo veel werk en ik heb hier al een halve kinderboerderij waar ik voor moet zorgen. Mijn man werkt voornamelijk in het buitenland, dus komt veel op mij neer. Al die fruitbomen hier geven zoveel fruit dat we dat niet eens op kunnen! Het rapen en plukken is al een heel karwei. We geven veel weg en ik heb liters zelfgemaakte appelmoes in de vriezer