1 t/m 15 Oktober 2017

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door Poolvos, 23 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna30

Luna30 Fanatiek lid

8 aug 2014
    1.567
    420
    83
    Zuid-Holland
    @Blije doos: Hoe werkt dat precies? Kan ik dat ophalen als ik op vakantie in NL ben? Hoe ver van te voren moet je dat aanvragen?

@Namen: Ik vind jongensnamen makkelijk, maar jeetje wat zijn meisjesnamen moeilijk!!

@Wendy88: Jaaa succes vandaag!! Spannend! Jongen of meisje??? :D Zo een leuk moment!

@Appelsientje mooie kast! Ik werd gebeld met de uitslag van de nipt test, denk jij ook! Wij hebben ook een normale matras want aerosleep wordt hier niet verkocht. Behalve het hoeslaken en in het begin de hydrofiele doeken tegen het spugen gebruiken wij nooit dekens, maar slaapzakken. Oh dat is niet helemaal waar; als de baby nog klein is hebben wij ons zoontje altijd ingebakerd (daaronder pyjama/slaapoutfit) en dat was al vrij warm, en dan als het koud was nog een dekentje daarover. Maar zodra hij bijna kon omrollen zijn we gestopt met inbakeren (ivm stikgevaar aangezien ze dan hun armpjes niet kunnen gebruiken om weg te rollen als ze op hun gezicht draaien) en zijn we begonnen met slaapzakken. Lekker makkelijk (ik ben niet zo een "bed-opmaak-koningin" ;)) en de kindjes blijven altijd warm aangezien ze zich niet onder de dekens uit kunnen wurmen. Er zijn verschillende diktes (TOG) slaapzakken voor de verschillende seizoenen. Nou weet ik niet of het in Nederland te doen is met alleen een slaapzak in de winter, misschien dat er dan alsnog een deken aan te pas moet komen? Geen idee :). En verder zoals Poedel zegt zijn er heel veel filmpjes op Youtube over hoe je babybedjes moet opmaken, erg handig!

@MMD86 Lieve pakjes :)

@BJLover hoop dat je je snel beter voelt. Heb je al van die zakjes gehaald bij de apotheek met speciale vezels dat je in water op moet lossen en dan snel drinken? Hielp bij mij wel, ook na de bevalling in het begin als het allemaal nog wat eng is haha :).

@AMCH Wat fijn dat alles goed was, en lief zeg zo een welkomst koffertje! Hier krijgen we dat in het ziekenhuis na de bevalling.

@Poedel: Misschien toch maar goed om te laten checken ja als het terug blijft komen. Nooit een eendenbek gehad tijdens zwangerschap, maar lijkt me niet heel anders dan normaal? Succes :)

@Moosss: Fijn weer een goede controle! En de kleine houdt je nog even in spanning maar het is al bijna vrijdag! ;)

@Poolvos: waar woon jij dan?

@Ladylola ik ben van plan vanaf september met verlof te gaan en ergens de derde week van januari weer te gaan werken. Leuk idee van die ballon zeg! Spannend..

2. MMD86

MMD86 Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.006
    870
    113
    Vrouw
    Hairstylist
    Ahhh... Appelsientje! Spannend he 😵😵😵
    En wat is de baby alweer groot op het scherm he ? ✌🏼

3. Maartje03

Maartje03 Actief lid

9 jan 2017
    344
    218
    43
    NULL
    NULL
    Vind het zo spannend nog werk heel de dag en dan 18.15 geslachtsbepaling!!!! Hier is 30 aug mijn laaste werkdag en ga 1 januari 2018 dan weer werken !! Me verlof gaat met 35 weken in ga dan met vakantie. En zou ik officieel 27 december 1 dag moeten werken maar die neem ik vrij dus dan weer 1 januari beginnen

4. Nyna87

Nyna87 Fanatiek lid

24 dec 2016
    1.668
    781
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Heel veel plezier 💙💗!!

5. Nyna87

Nyna87 Fanatiek lid

24 dec 2016
    1.668
    781
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik heb vanaf 14 aug. vakantie (3 wkn) en daarna start mijn verlof (4 wkn van tevoren) en dan zou ik 28 dec. moeten beginnen, maar dan neem ik nog vrij en denk dat ik gewoon begin jan. weer ga beginnen.
    Mocht ik het toch te vroeg vinden dan plak ik er misschien nog een weekje of 2 achteraan.

6. Nyna87

Nyna87 Fanatiek lid

24 dec 2016
    1.668
    781
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Blije doos kun je online aanvragen. Dan krijg je een mail die je uit moet printen. Meestal krijg je hem rond 14 wkn zwangerschap. Aangezien jij dat al lang bent zal het vast heel snel gaan als je het aanvraagt!

7. Luna30

Luna30 Fanatiek lid

8 aug 2014
    1.567
    420
    83
    Zuid-Holland
    Thanks Nyna!

En heel veel plezier Maartje!! Zo leuk!!

8. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    @luna: wij wonen in zweden :)

@appelsientje: wat ontzettend leuk dat jullie het zo doen met de taart!! Heerlijk om te horen dat alles goed was. Ik kan niet wachten op de volgende echo :D

Wat betreft verlof: ik weet nog niet precies hoe wij t gaan doen, want hier in zweden krijg je genoeg dagen zodat een van de ouders 1.5jaar thuis kan zijn met het kindje. De indeling is super flexibel, je kunt het per 1/8 dag opnemen: ofwel per uur. De dagen zijn ook overdraagbaar naar ouders (grootouders van het kind) als die willen thuisblijven ipv de ouder. Soms wordt dat gedaan als een kind een griepje heeft, ofzo.

De meeste ouders blijven eerst volledig thuis en gaan daarna parttimen. Vaak bewaart men een aantal dagen zodat er iedere zomer 4-8 weken vakantie kan worden genomen. Ertegenover staat dat er super goede kinderopvang is, die meestal maar een paar weken per jaar écht gesloten is (een week in de zomer; een paar dagen her en der rond feestdagen).. de meeste beginnen daarmee ergens als het kindje 6mnd-1.5jr is. Vaak deeltijd zodat de andere helft met verlof wordt opgevangen.

Ons voorlopige plan is dat ik geheel thuis blijf tot februari. Daarna gaat mijn man 50% met verlof en ik dus 50% werken. Onder de eerste periode blijft mijn man natuurlijk ook wat thuis. Je krijgt 40 werkdagen (6weken voor ons) die beide ouders tegelijk mogen opnemen. Hij denkt eraan om dan 2 weken thuis te blijven en daarna deeltijd nog 8. Daarna is het kerst en neemt hij vakantie :)
    Met dit plan hebben we geen opvang nodig: maar ik ben van mening dat het goed en belangrijk is voor het kindje. Dus ergens na 9mnd wil ik die wel gaan inbouwen :)

9. Nyna87

Nyna87 Fanatiek lid

24 dec 2016
    1.668
    781
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Poolvos; wat heerlijk dat het daar zo ontzettend goed geregeld is!!

10. Mooss

Mooss Bekend lid

16 jun 2014
    671
    616
    93
    NULL
    NULL
    Veel plezier Maartje! Hopelijk gaat de dag snel voorbij!

Ik sta in het onderwijs dus met 28 weken begint mijn vakantie. Na die 6 weken ga ik meteen met verlof. Die zal tot half december duren ofzo?! Geen idee maar ik neem daarna tot 1 maart ouderschapsverlof op. Dus gewoon vanaf begin juli al vrij! Heerlijk!!

11. Luna30

Luna30 Fanatiek lid

8 aug 2014
    1.567
    420
    83
    Zuid-Holland
    Oh Poolvos heerlijk Zweden! Ik ben dol op Scandinavië - mijn moeder (en ik dus ook) is Deense (mijn vader NL). Wij gingen er vroeger minstens 3 keer per jaar heen, en dat mis ik nu echt! Meestal als we nu naar Nederland gaan hebben we geen tijd om ook nog naar DK te gaan.. Ik ben helaas maar 1 keertje in Zweden geweest maar lijkt me heel leuk om een keer een lange rondreis door Scandinavië te maken! En inderdaad - wat heerlijk dat het verlof daar zo geweldig geregeld is. Kunnen we veel van leren!

Hier krijgt iedereen van de regering 18 weken verlof en dan hangt het ervan af of je werk als bonus nog extra verlof aanbiedt. Je hebt wel recht om 1 jaar vrij te nemen zonder je baan te verliezen. De meeste moeders doen dat dus ook als ze het kunnen betalen om zo lang weg te blijven van werk als hun eigen werk dat niet vergoedt. Aangezien wij onze eigen zaak hebben en ik dus geen extra bonus heb (en gemist word als ik er niet ben) ging ik vorige keer weer werken toen mijn zoontje 3.5 maanden oud was. Nou hij was de jongste op de créche, de meeste babies daar zijn minstens 6 maanden en veel gaan dus pas richting de 12 maanden. Iedereen vond het ook maar raar/onverantwoord dat ik zo snel weer ging werken en sommige klanten keken me ook raar aan toen ik weer aan het werk was. Beetje jammer was dat! Zullen we nu wel weer krijgen gok ik. Helaas kan ik het me niet veroorloven om 1 jaar vrij te nemen zoals de meeste moeders hier.

12. Appelsientje89

Appelsientje89 Fanatiek lid

22 nov 2010
    3.045
    1.112
    113
    Vrouw
    de Achterhoek
    Veel plezier Maartje!! Super spannend.
    Deze week kan me niet snel genoeg gaan.

Qua verlof.. m'n zomervakantie loopt precies over in m'n verlof.
    21aug tm half jan ben ik dan weg.. wilde best langer.. nog even in ouderschapsverlof verdiepen...

13. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ja zweden is een fijn land voor ouders! Heerlijk hoor :)

En ja Luna als je een eigen onderneming hebt, dan is het wel anders. Nemen jullie echt iemand anders in dienst als jij met verlof bent?

Mooss wat lekker, lijkt wel alsof het zo gepland is, wauw heerlijk!

Mijn verlof start 3 september en dat is dan 6 weken van te voren, ik moet dan al met verlof, want per juli ga ik 25% in de ziektewet en regel is ziektewet, is 6 weken met verlof. Ik doe dan geen slaapdiensten meer en ga ook zeker niet in ruil allemaal avonddiensten werken. Daarbij komen mijn collega's dan in de clinch, zo kan er een flexer op mijn slaapdiensten worden ingezet.

Ouderschapsverlof is in theorie onbetaald, maar afhankelijk van je CAO betaald. Bij mij wordt het 50% vergoed. Dus januari en februari krijg ik een half salaris. Nou ja prima. Daarna wil ik nog 10 maanden 24u werken inplaats van 28u.

14. poedel2015

poedel2015 Fanatiek lid

12 dec 2015
    2.059
    816
    113
    NULL
    NULL
    Hij is bijna klaar voering er nog in en kap vast zetten maar zo krijgen jullie wel een beetje een idee hoe hij er uit gaat zien

Bijgevoegde bestanden:

15. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Waanzinnig mooi geworden poedel!! Zo leuk dat je dit kunt! Ik hen daar echt de rust niet voor 😁

Luna: die 18 weken valt nog mee - veel landen hebben dat ten slotte niet eens. Maar jammer dat er onbegrip is vanuit de omgeving als je daarna terug aan t werk gaat. Dat niet iedereen het zich kan veroorloven is toch vrij logisch? Zeker als zelfstandige.. tijden veranderen!

Wij zijn inderdaad ook heel gelukkig met deze regelingen. Super heerlijk om het kindje de eerste tijd gewoon fulltime thuis te kunnen houden. We zullen zien :)

16. Mooss

Mooss Bekend lid

16 jun 2014
    671
    616
    93
    NULL
    NULL
    Haha ladylola het lijkt inderdaad wel gepland maar gelukkig is zwangerschap niet te plannen. Toevallig wel snel 'raak' waardoor het nu wel heel mooi uitkomt! Ik vind het ook heel fijn om vanaf 28 weken al lekker vrij te hebben!

17. MLB

MLB Fanatiek lid

1 nov 2016
    1.825
    1.153
    113
    @verlof ik probeer tot 1 oktober door te werken en dan rond 1 januari wil ik weer beginnen. Zal waarschijnlijk tussendoor al wel thuis wat werken. Heb een eigen bedrijf dus kan niet 4 maanden helemaal niks doen maar eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat.
    @geslachtsbepaling veel plezier dames die vandaag gaan! Ik moet nog 7 dagen wachten pff geeb geduld meer haha. Sowieso vind ik dat er dit jaar veel jongens geboren worden om mij heen zijn er best veel mensen zwanger en niemand van een meisje heel gek.
    @blijedoos er zit wel een eind datum vast tot wanneer je hem kan ophalen hier moet je wel even rekening mee houden als je hem aanvraagd

18. MLB

MLB Fanatiek lid

1 nov 2016
    1.825
    1.153
    113
    Hij is heel mooi geworden poedel!!

19. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Veel plezier dames!! Ik lees vanavond helemaal bij

20. Kristelo

Kristelo Actief lid

15 mei 2013
    308
    1
    16
    NULL
    hallo allemaal, het is alweer even geleden dat ik gereageerd heb, vergeet gewoon vaak de pc op te starten omdat ik het best druk heb, ik ga halftijds werken en mijn man is zelfstandige en doe de boekhouding/facturen/klanten etc voor hem dat ook wel bijna een voltijdse job erbij is+ huishouden waar ik nog steeds weinig fut voor heb.

Ik vind eigenlijk ook dat ik niet zo fijn zwanger ben. Bij onze dochter voelde ik me eigenlijk altijd heel goed. Ben nu nog steeds super moe, futloos, heb enorm vaak last van hoofdpijn en pijn aan mijn ogen. Ga wel elke dag slapen rond 21u en moet eruit om 7u30, en heb dan het gevoel alsof ik niet heb geslapen.. ik pieker ook wel veel en word vaak wakker snachts..
    Heb ook zo een zeurderig/trekkerig gevoel in mijn buik, het voelt alsof die gewoon heel zwaar doorhangt.. Maandag mogen wij weer op echo, ga het eens zeggen tegen de gyn.

Wij hebben ook een naam gekozen voor ons meisje, kan bijna niet wachten tot ze er is :)

Ik ga vandaag eens een beetje nalezen wat hier allemaal gezegd is geweest :)

Deel Deze Pagina