Borstvoeding vragen!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mega, 10 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mega

Mega Lid

13 jun 2014
    80
    0
    6
    #1 Mega, 10 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2015
    Hallo lactatiekundige,

Mijn zoon is vandaag 3 week en 3 dagen en ik geef borstvoeding vanaf het begin. Vanaf dag 3 voed ik met tepelhoedje ivm pijnlijk voeden. Zo voed ik nog steeds, heel af en toe probeer ik aan te leggen zonder en dit lukt soms. Toch heb ik na de voeding niet altijd het gevoel dat de borst leeg is..
    Met name bij mijn rechter borst heb ik dit. Soms ervaar ik ook steken in de bost als ik niet aan het voeden ben.. Kan dit een teken zijn van beginnende borstontsteking? Ik heb ook aan deze kant een knobbeltje ten grote van een erwt onder mijn oksel. Hij verschilt meestal van grote en soms zit hij er ook niet.

Daardoor krijg ik vaak het advies om de borst even na te kolven om te kijken of dit inderdaad zo is.. Nu ben ik bang, mocht ik dat doen, dat ik dan ga over produceren oid. Kan dit? En mocht het zo zijn dat de borst inderdaad niet leeg is/was moet ik dan kolven tot de borst leeg is en moet dit elke keer? Het lijkt me dat de borst dan alleen maar meer gaat produceren en zo word het vraag en aanbod toch niet goed op elkaar afgestemt?

Ik geef 1 borst per keer, soms drinkt hij 10 minuten en soms drinkt hij 30 minuten. Daarna wil hij dan ook echt niet langer drinken.

Is het van belang dat ik de tijd regelmatiger ga sturen zodat hij ongeveer steeds even lang drinkt? En is 1 borst per keer voeden wel aan te raden of is het beter 2 borsten aan te bieden en hoe kan ik dit zo sturen/regelen?

Ik ben begonnen met maat L tepelhoedje op advies van de kraamverzorgster. Nu had ik vaak het idee dat de tepel niet helemaal in het hoedje werd gezogen waardoor ik vaak een schuimend geluid hoorde. Hierdoor had ik het idee dat hij veel lucht binnen kreeg en daardoor dus weer veel krampjes. Nu ben ik gaan voeden met maat M en heb het idee dat dit nu beter gaat. Alleen heb ik nu wel kleine kloofjes. Kan het zijn dat het tepelhoedje toch te klein is? En is smeren met Bepanthen aan te raden of zou je iets anders adviseren?

Al met al een heel verhaal en veel vragen. Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je hebt gelijk: als je steeds gaat kolven, verstoor je vraag en aanbod. Anderzijds: wanneer je alle voedingen met hoedje voedt, KAN het voorkomen dat moeders op de lange duur niet voldoende produceren. Hierom wordt vaak standaard geadviseerd om 1 maal daags even extra na te kolven, extra te stimuleren in het begin. Nu is je kindje inmiddels de vier weken gepasseerd en het lijkt tot nu toe goed te gaan, dus het zal wel loslopen met die productie! ;)

Bij twijfel kun je altijd even de kolf pakken, of (vaak makkelijker) wissel tijdens een voeding vaker van kant. Hierdoor stimuleert je kindje beide borsten meerdere keren tijdens 1 voeding, wat meer aanmaak stimuleert.

Je kunt nog overwegen of voeden zonder hoedje voor jullie is weggelegd of dat het een gepasseerd station is. Maak je eigen keuze hierin!

Dan: ligt het helemaal aan hoe je mannetje groeit vanaf het begin of je beter 1 of 2 borsten per voeding aanbiedt. Wanneer hij het goed doet op het ritme dat jullie samen hebben gevonden, waarom zou je het nu dan veranderen. Veel kindjes drinken de ene voeding aan 1 kant en de volgende voeding aan beide kanten. Dat gaat heel natuurlijk.
    Heb je het idee dat je kindje niet goed doordrinkt, aan het teuten is, en relatief snel weer aan voeding toe is, dan zou je kunnen gaan sturen hierin. Ook wanneer je kindje niet goed groeit, maar dat hoor ik je niet zeggen. Ik zie dus geen reden om het nu te veranderen.

Je tepels veranderen en het kan inderdaad voorkomen dat je naar een andere maat gaat. Wanneer de tepel niet klem zit (waardoor een deel van de melkuitgangen tegen de rand dichtgedrukt zitten) of het hoedje te ruim is (waardoor naast de tepel ook een deel van de tepelhof mee naar binnen wordt gezogen in de kolf) zal het goed zijn. Je kunt je tepel ook even opmeten met een centimeter: de millimeters geven aan welke maat bij je zou passen. 24 mm is standaard (M) 27 is L, 21 neigt meer naar S. Er is ook XL maar die heb je ws niet nodig. Je meet de dwars doorsnede van de tepel.

Ik weet niet hoe de kloofjes er uit zien: zijn het echt groeven in de huid, waar zitten ze: bovenop, rand tepel naar hof, aan 1 kant...smeren om soepel te houden is vaak voldoende. Bepanthen of purelan zijn beiden goed.

Succes verder! Hoor het wel als er nog vragen zijn

Deel Deze Pagina