1 uur recht op extra pauze -> schuldig voelen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nynke31, 8 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Ik neem mijn extra pauze soms tussen de middag. Woon op 5 minuten van mijn werk. Heb dan 1.5 uur pauze. Maar merk dat ik dan toch niet echt kan rusten, je moet immers weer terug naar het werk.
    Nu ga ik dus vaker een half tot 1 uur eerder weg van het werk, maar voel me daar wel schuldig over. Een collegaatje heeft dit ook gedaan, en net als ik niet besproken met de leidingevende. Ik ben bang als ik dat doe, ze moelijk gaan doen. Maar eigenlijk zou het toch niets uitmaken wanneer je dat extra uur neemt. Nu kan ik zo gauw ik thuis ben lekker op de bank gaan liggen... slapen :)

Hoe doen jullie dat met dat uur extra pauze??

2. Niet meer actief

Ik zou het wel gewoon bespreken met je leidinggevende, dat is toch niet meer dan eerlijk. Als jij dat nodig hebt, dan mag ze je daar best in tegemoet zien, wat waarschijnlijk ook wel zal gebeuren.

3. Aagje

Aagje Lid

1 aug 2006
    23
    0
    0
    Secretaresse
    Vanaf wanneer heb je recht op dat extra uur pauze. Of is dat alleen in bepaalde beroepen?

4. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Elke zwangere vrouw heeft recht op extra pauze tot 1/8 van de werktijd. Dus wanneer je werkdag 8 uur is heb je recht op een uur extra pauze. Dit staat zo beschreven in de wetgeving en wanneer je werkgever op de hoogte is van je zwangerschap zul je ook wettelijk beschermd worden.

5. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
  6. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Je hebt idd altijd recht op de extra pauze op je werk, maar... dit moet je volgens mij altijd overleggen met je leidinggevende. Lijkt me ook wel zo sociaal!
    Je hebt ook recht op je vrije dagen maar die neem je ook niet zonder overleg op.. toch?

7. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Is dat niet vanaf je vijf of zes maanden zwanger bent? Heb ik eens in een folder gelezen.

Zou het wel even overleggen met je leidinggevende. Wel zo eerlijk toch? En als die ander dat ook heeft gedaan zal diegene toch niet heel moeilijk doen ofwel?

8. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Nee hoor, dat geldt gedurende je hele zwangerschap en zelfs ook nog tot 6 maanden na de bevalling.

9. Molly

Molly Fanatiek lid

4 dec 2005
    1.456
    0
    0
    Goed dat ik het weet, dan ga ik daar ook maar eens gebruik van maken!

10. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    tegen mij werd het zelfs verteld door mijn leidinggevende tijdens een gesprek over de zwangerschap. ik maakte nooit gebruik hiervan, toen hebben ze me bijna elke dag een uur eerder naar huis gestuurd. dat is wel lekker ik ging lekker op de bank hangen en op het gemakje het eten maken. (of mijn hussie doet het) ben sinds gister met verlof het genoemde extra verlengde verlof wat ons verpleeghuis de zwangere bied. het is lekker maar heb nog het idee dat ik weer moet gaan werken van de week ergens haha.

11. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Goh Tweety, dat klinkt als de ideale werkgever! Dat is echt eerlijk waar de eerste keer dat ik hoor dat een werkgever die (verplichte) voorlichting heeft gegeven.

12. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    dank je wel voor jullie antwoorden.
    Ik heb dat gesprekje ook nog niet gehad, zal ook wel niet meer komen. Vind het wel belachelijk. Het is dat ik zelf vaker in mijn arbeidsvoorwaarden duik, heb ze elektronisch op de pc. Maar anders moet je er maar toevallig achterkomen. Is ook wel fijn dat mijn collega me al voor is geweest in zwanger zijn. Kan ik ook mooi alles aan haar vragen, zonder mijn leidinggevende lastig te vallen of "slapende honden wakker te maken", ha ha...
    Ik probeer het volgende week nog op deze manier te doen. Heb dan toch 2 weken vakantie en bekijk dan wel hoe ik me voel. Ga het dan wel zeggen. Ben bang dat ik niet genoeg heb aan het ene uurtje, aangezien ik me denk ik niet fitter zal gaan voelen.

13. nancy74

nancy74 Fanatiek lid

8 aug 2006
    1.065
    0
    0
    jeee nou ik heb 3 kids en dit verhaal ken ik echt niet.....

14. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    @renate28 iedereen die zwanger is bij ons in huis krijgt een gesprek met leidinggevende en p&o dan wordt er uitgelegt wat de mogelijk heden zijn en wordt er besproken wat je na de bevalling wil. werd alles uit gelegt ook de extra rust en het ouderschapsverlof enz. ze hebben het bij ons goed geregeld vind ik ook ja. in andere huizen is het slechter.

15. Tatiiana

Tatiiana Actief lid

22 jan 2006
    155
    0
    0
    Ambtenaar
    Almere
    Waar staat dat precies?
    Ik had met een collega het erover, wij hebben ook een zwnagere op het werk. Maar hier is nog nooit over gesproken

16. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hoi, klik de link even aan. Ga dan naar het verkeersbordje met 'De wet'. Klik dit aan. Tik als zoekterm 'zwangerschap' in.

17. Tatiiana

Tatiiana Actief lid

22 jan 2006
    155
    0
    0
    Ambtenaar
    Almere
    ja dat zag ik maar niet de hoeveelheid die je extra krijgt, dat bedoelde ik.
    (Ken je dat? Bij ons zijn ze zo zuinig en krenterig en laks als het maar kan.. Zolang iedereen maar veel werkt voor relatief weinig geld!)

Bijv. als we het gaan aankaarten om de extra pauzes voor zwangeren te krijgen, zullen zij net zo goed zeggen, goed neem maar 10 minuutjes erbij..

18. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Poeh......ik zal ff kijken of ik dat via google voor je kan vinden. Ik zelf heb dat via de bond gehoord.

ja, ik heb het gevonden! Op www.arbobondgenoten.nl vond ik hierover het volgende:

Pauze

Als je zwanger bent of net bevallen (max. zes maanden geleden), dan geldt dat je indien gewenst meer pauzes zou kunnen genieten dan in je dienst zijn ingeroosterd.

Je hebt minimaal recht op 45 minuten pauze per dag (als je tenminste tussen de acht en tien uur per dag werkt).

Van die pauze moet minstens een half uur aaneengesloten pauze zijn. Overigens zegt dit nog niet dat de pauze die je geniet betaald moet zijn.

Als je zwanger bent of net bevallen, heb je recht op meer pauze van minimaal vijftien minuten extra tot ten hoogste 1/8 ste van je arbeidsduur.

Dit betekent dus, als je acht uur werkt, dat je maximaal één uur extra pauze mag hebben. Overigens geldt deze extra pauze voor de werknemer niet als een verplichting, maar geldt wel voor de werkgever dat als jij verzoekt om extra pauze dat hij daarvoor de mogelijkheden moet geven.

De extra pauze(s) die je krijgt omdat je zwanger bent, moeten trouwens wel gewoon doorbetaald worden door de werkgever.

Als je een verzoek indient voor meer pauze kan de werkgever je vragen om de zwangerschapsverklaring (dat is de verklaring die je kan krijgen bij je verloskundige). Voor de werkgever geldt dat hij
    binnen een redelijke termijn aan je verzoek moet voldoen.

En er staat nog veel meer nuttige informatie op die site!

19. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    en mag je die extra tijd ook opnemen door eerder weg te gaan??

kende deze regeling ook niet....hihihi.....

wil die uren best hebben met terugwerkende kracht.... :) :)

20. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Dat weet ik niet. Misschien in overleg?

Deel Deze Pagina