Hallo allemaal, In onderstaand verhaal wil ik even mijn hart luchten en wat advies vragen, aangezien dit mijn eerste kindje is en ik niet zo veel ervaring heb met BV. Afgelopen donderdag had ik een afspraak bij het CB. Onze dochter was toen precies 3 maanden en een week. Na de geboorte ging ze niet aan de borst. Ze pakte mijn tepel gewoon niet. Ik wilde graag bv geven dus ben meteen beginnen met kolven en vingervoeden. Ik was erg bang dat mn melk niet op gang kwam, en had geen goede ondersteuning van kraamzorg. Eén kraamhulp heeft me een tepelhoedje aangraden, want na een week pakte ze mijn tepel nog steeds niet. Ik was zo verdrietig dat het niet lukte, dit zorgde voor veel stress. Gelukkig was het tepelhoedje een echte uitkomst, en dronk ze hiermee goed. Tot en met vorige maand dronk ze goed, groeide ze goed, en was ze tevreden na de voeding. Vorige maand kreeg ik last van een borstontsteking. Tevens kreeg ik erg slecht nieuws te horen, wat mij emotioneel erg zwaar lag/ligt. Alles bij elkaar zorgde ervoor dat mijn productie terug liep. Ik merkte dat ze veel korter dronk, en na de voeding niet meer tevreden was. Ook tijdens de voeding liet ze soms huilend los. Er kwam dan wel gewoon melk. Ik dacht dat dit met de antiotica te maken had, dat ze daar last van had. Zodra ik een speentje in haar mond deed was ze stil, ze spuugde hem soms meteen weer uit. En jammerde dna verder niet meer. Ze kwam zelf zo om de 3-4 uur voor voeding. Hiertussen oogde ze tevreden en actief. Verder begon ze wel een duidelijk dag/nacht ritme op te bouwen en sliep zo 6-7 uur achter elkaar door. Nog steeds overigens. Soms valt ze rond 19-20 uur in slaap en wordt wakker om rond 00-1 uur. Dan slaapt ze door tot de ochtend. Overdag huilde ze niet veel, alleen als ze moe was. De plasluiers waren wel iets terug gelopen. Zo 2 volle per dag. Ik probeerde me niet teveel zorgen te maken, en gewoon bij de volgende afspraak bij het CB te wegen. Vanaf dat de kraamhulp weg was ben ik zowat naar elk weeg spreekuur geweest van het CB, omdat ik erg onzeker was of ze wel genoeg kreeg. Vooral omdat de VK had gezegd dat ze met een tepelhoedje 40% minder voeding binnen kunnen krijgen. Op een gegeven moment zag ik dat ze steeds groeide, ze zag er goed uit en tevreden. Ik had besloten om de onzekerheid niet de overhand te laten nemen, en niet elke week meer te gaan wegen. Het ging tenslotte goed. Tot deze week. Ze was maar 35 gram gegroeid in een maand. Haast niks dus. Als ik terug kijk was dit wel te zien in haar gedrag. Maar helaas blijkt mijn productie na de BO niet weer terug op het oude niveau te zijn gekomen. Hieronder het lijstje van het wegen: 5 jan 3400 17 jan 3580 26 jan 3780 2 feb 3950 21 feb 4170 8 mrt 4445 12 apr 4480 De arts van het CB zei dat ze nogal bezorgd was en dat ik een flesje bij moest geven. Ze zou nog overleggen met de verpleegkundige en evt lactatiekundige.Ik gaf aan dat ik wel bij wil voeden als ze echt te weinig heeft, maar dat ik graag tips wilde om mijn productie weer omhoog te krijgen zodat ze weer voldoende heeft aan mijn melk. Ze praatte hier een beetje overheen, en stuurde aan op dat flesje. Ik stond helemaal verdietig weer buiten. Zo verdrietig dat mijn meisje dus al die tijd waarschijnlijk honger had en verdrietig vanwege het feit dat mijn BV op het moment dus niet genoeg voor haar is. ik wilde echt geen KV bij geven, maar zoals de arts het schetste was het wel noodzakelijk. Ik had 2 pakjes kan en klare voeding gekocht, maar toen ik thuis kwam was ik zo in strijd. Ik wilde het echt niet geven, maar ik wil ook niet dat ze honger lijdt. De volgende dag belde de verpleegkundige, na overleg met de lactatiekundige stelde ze voor om tot aanstaande dinsdag proberen zoveel mogelijk aan te leggen om mijn productie te verhogen, en nog geen flesje bij te geven. En as dinsdag weer te wegen. Ik was opgelucht dat zij mij niet direct een flesje adviseerde, aangezien ik van de arts niet het idee kreeg dat ze er met mij alles aan wilde doen om mn dochter aan de BV te houden. Echter zijn we nu het weekend in gegaan en ik heb gemerkt dat ik zo onzeker ben geworden erdoor als ze nu huilt denk ik; "ojee ze heeft honger" ik word er gewoon verdrietig van als ze huilt. zo heb ik een paar keer (4) het afgelopen weekend maar een beetje KV bij gegeven (zo'n 40 ml ofzo) om naar 'mijn idee' de erge honger te stillen. Toch was ze hierna nog steeds huilerig. Zelfs na een fles van 100 ml afgekolfde voeding was ze nog niet 'voldaan'. Wat ik afgelopen weekend heb gedaan; - zo vaak mogelijk aanleggen - tussendoor nog kolven - veel drinken Maar ik merk eigenlijk nog geen verschil. Nu heb ik haar voor het slapen gaan weer wat gegeven, want ze bleef huilerig. Ik voel me zo slecht. Ik wil geen kv bij geven, maarja.. als het echt moet... Wie o wie heeft er tips voor mij om mijn productie weer omhoog te krijgen? Ik zou graag naar een lactatiekundige gaan maar ik heb het momenteel financieel niet zo breed, dus kan me dat nietecht veroorloven. Heb gehoord dat ze nogal fikse bedragen rekenen. Ik wil verder even aangeven dat als ik normaal kolf ik weinig opbrengst heb. Zo'n 20-30 ml per borst, verschilt per tijdstip. Soms zelf minder. Ik heb niet een super goede TSR. Ik zou graag mijn productie weer willen verhogen, ik begon het BV geven zo fijn te vinden. Het maakt me echt verdrietig, en dat draagt er allemaal ook niet echt aan bij.
Hoi, Wat vervelend, die stress, ik weet hoe het is, want bij mijn eerste ben ik daardoor na 6 weken gestopt met borstvoeding. Bij mijn tweede wilde het ook niet lukken (in verband met ingetrokken tepels), maar was ik er a wel op voorbereid, dus heb ik kolfapparaat gekocht. In het begin ging hij wel even aan de tepel, maar het ging niet zo goed, dus ben ik na een paar stressvolle weken definitief fulltime gaan kolven. Het kost wel extra moeite (ipv aan de borst, moet je nu flesje geven en kolven, je bent dus dubbel zo lang bezig) maar ik vind het zeker de moeite waard omdat hij dus mijn borstmelk toch binnenkrijgt. Door de stress werd mijn melk ook minder, ipv 80 totaal nog maar 40 en wilde bijna stoppen, maar besloot toch door te gaan. Mijn moeder had eerst geholpen door mijn zoontje iedere dag even te nemen wanneer ik ging kolven, om de 2 uur om het op te hogen, zodat ik niet zou gaan stressen als hij wakker was bijvoorbeeld. Hierdoor kreeg ik ietsje meer. Daarna ben ik begonnen met driemaal daags 3 capsules fenegriek te nemen, hierdoor ging mijn borstvoeding omhoog van 80 naar 100. Omdat het toch nog te weinig was er voeding (en ik maar iedere 3 uur kolfde, anders wordt je gek) heb ik nog domperidon (motillium) besteld via de dokter, deze heeft als bijwerking het ophogen van de melkproductie. Ik kan niet zeggen dat het nu allemaal wonderen doet, maar ik krijg nu per kolfbeurt 120 uit mijn borsten en dat is genoeg voor zijn flesje, hij neemt 7 tot 8 voedingen per dag, zo om de 3 uur meestal. Die dingen hebben mij dus goed geholpen. Ook heb ik een dubbelzijdige elektrische kolf (dubbel pompen schijnt beter te werken dan enkel) en een kolfbeha van Simpel Wishes (check amazon),dan hoef je het niet vast te houden en kun je nog relaxter kolven. Nu heb ik er vrede mee dat er niet superveel uitkomt en heb af en toe zelfs wat meer zodat ik langzaam een voorraadje kan opbouwen voor als ik ga werken. Ik zou het gewoon blijven proberen zolang als je zelf wilt. Het kost wat moeite, maar als je stopt (net als ik bij de eerste) omdat je het echt niet kan, kan ik zeggen dat het schuldgevoel vanzelf over gaat. Ik kwam toen helemaal tot rust nadat ik gesettled was met de kunstvoeding. dus je moet je niet teveel gaan opwinden, want dat werkt echt niet. Het is dus belangrijk dat er iemand is die je een paar dagen tot een week kan helpen o te kunnen rusten indien je besluit te gaan kolven. Met borstvoeding zelf lukt dat natuurlijk niet haha. En een andere tip die ik veel hoorde was dat je echt veel moet rusten (al is dat wel moeilijk, als je baby eindelijk slaapt, wil je toch wat dingen in huis doen...) maar probeer minimaal een uurtje te 'relaxen' Ik hoop voor je dat het lukt, want het voelt toch erg fijn om iets van jezelf aan je kindje mee te kunnen geven. Maar als het niet lukt, moet je je er ook rustig bij neerleggen, hij krijgt toch het beste wat je hem kunt geven, ook al is het kunstvoeding. Belangrijk is dat jullie je allebei goed voelen en niet dat mama zich helemaal opwindt, waardoor de baby het ook aan voelt. Oh, en wat ik ook een tijdje heb gedaanals er te weinig uit kwam, i s het gewoon aanvullen met kunstvoeding, dat mag ook. Dus als je bijvoorbeeld 80 hebt gekolft en hij drinkt 130, dan geeft ik heb 50 kunst erbij zodat hij toch voor de helft wat goeds heeft en ik me goed voel. Ook deden we bijvoorbeeld een tijdje 1 of 2 flesjes 's nachts kunstvoeding, zodat ik rustig kon bijkolven en niet hoefde te stressen als er niet genoeg uitkwam. Op die manier is het toch maar een beetje en krijgt hij het meeste van jou. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Wat naar allemaal, allereerst veel sterkte! Ik kreeg met de 4 maanden dip mijn productie ook niet omhoog en mijn dochtertje ging heel slecht drinken, en daardoor ging het nog slechter met tsr/productie. Ik ben toen domperion-tabletjes gaan slikken (vrij verkrijgbaar bij de apotheek), 2 a 3 per dag en binnen een dag of 2 was mijn productie veel meer. Werkt echt goed.
Wat een arts... Op zich heeft ze gelijk, je kind moet groeien. Maar bij zo'n weeguitslag denk je natuurlijk eerst aan een weegfout, nu of een maand geleden. Dus vraag je dan of een moeder over een paar dagen terug komt. Ze hoort je geen fles op te dringen, maar je advies te geven hoe je kind meer melk binnenkrijgt (vroeg je notabene zelf om!) en als ze dat niet weet, hoort ze er iemand bij te halen die dat wel weet. Voor nu: kijk eens op Youtube voor flimpljes over aanleggen, en ga goed op de haptechniek letten en lees de artikelen over 'te weinig melk' en 'borstcompressie' op borstvoeding.com Las een of twee regeldagen in. Geen telefoon of internet, huisdeurbel uit, samen in bad en samen in bed, ontblote bovenlijven, veel huid-op-huidcontact. En elke 2 uur ongeveer aanleggen. Van te voren leaan jezlef denken en je lievelingshapjes en drankjes onder handbereik houden en jezelf gewoon lekker (laten) verwennen. Je kunt ook zelf contact zoeken met een lacttiekundige. Misschien heb je tijdelijk een fles nodig, met afgekolfde melk, maar kv lijkt me echt niet nodig, laat je niets aanpraten (ook geen schuldgevoel!)
Hoi! Herkenbaar, ik heb het ook gehad, maar met 4 maanden. Wat je doet is allemaal al heel goed om de produktie te verhogen. Neem je rust, drink veel, leg steeds aan en kolf na. Je produktie heeft echter wat tijd nodig om op peil te komen. De onzekerheid zal ook nog wel een tijdje blijven. Ik zou je aanraden om naar het wekelijkse weegspreekuur van het CB te gaan. Let wel, de eerste keer dat je gaat zal je dochtertje nog steeds niet veel aangekomen zijn omdat je produktie er dus een paar dagen over doet om bij te trekken. De week erna zal het al een stuk beter zijn. Als je BV wilt blijven geven moet je geen KV bijgeven. Je moet aanleggen om je produktie te verhogen, en een kindje dat geen honger heeft drinkt niet aan de borst, dus zal ze je melk ook niet stimuleren. Daarnaast kun je ook contact opnemen met een lactatiekundige die kan kijken of je dochter wel goed aanhapt. Door een slechte drinktechniek kan de produktie ook achterblijven, en kunnen kindjes niet genoeg binnekrijgen. Hierdoor krijg je ook borstontstekingen omdat de borst niet goed geleegd wordt.
pff inderdaad, wat een arts. Meid, ik herken het ook. Met ongeveer 3 maanden (volgens mij zelfs nog iets eerder) had ik ook zoiets. En werd er zelf helemaal gestressed van en dat werkt natuurlijk al helemala niet. Ik heb toen een regeldag ingelast. En precies zoals Dirksmama zegt: Elke keer aanleggen, wat resulteerde in elk 1,5 uur. Tussendoor in de joggingbroek op de bank, favo filmpje op, lekker drinken en lekkere broodjes, hapjes of lekker samen met dochterlief in bed, buikje tegen buik. De volgende dag ging het al beter en daarna was het klaar. Toen dronk ze weer goed. Oh, en ik heb ook best veel gehad aan die BV filmpjes, hoe kindjes goed en effectief drinken. Dat hielp ook wel. Succes meid, laat je niet gek maken, je kan het best! Zeker als je het zo graag wilt! En willen de tips van hier niet helpen schakel dan een lactatiekundige in.
Bedankt voor de lieve reacties en de tips allemaal! Dat deed me wel goed. Zat er echt een beetje doorheen Aan de domperidon wil ik liever niet. Het is toch medicatie. En hoe lang moet je dat dan gebruiken? Neem aan dat als je stopt de productie weer terug loopt? Ik heb de afgelopen dagen bij mn ouders op de bank doorgebracht. Met haar op schoot, en als ze even wakker werd, al was het half slapend, aangelegd. Ik merk wel dat mijn borsten gespanner en wat pijnlijker zijn. Dus waarschijnlijk komt de prodctie op gang. Heb vandaag gewogen op het inloop spreekuur en ze was 110 gr gegroeid in 5 dagen! Ik vraag me af of ze de vorige keer geen weeg fout heeft gemaakt, maargoed. Als het echt zo is dan hebben we het goed gedaan Blijf nu voorlopig maar even naar de weeguurtjes gaan en dan gaan we even kijken hoe het vordert!
Ik sluit me aan bij eerdere reacties en tips.. En wil je vooral even een digitale knuffel geven.. Meis, wat moet jij je onzeker voelen, kan me je verdriet helemaal voorstellen. Je doet het hartstikke goed en bent goed bezig, ga vooral zo door! Je borsten voelen meer gespannen, dat is een goed teken.
Zie je, je doet het hartstikke goed! Je productie komt zo te horen weer op gang, je kindje komt lekker aan! Ga zo door! X
Whaaa nu weer een week later is ze weer 'maar' 40 gr aangekomen. Ik had gedacht dat het na een paar dagen flink aanleggen wel weer op gang was gekomen. Niet dus.... hoe kan dat nou! Ik baal zo onztettend
Dat kan aan meer dingen liggen. Net geplast, ander tijdstip, wel of niet net gevoed etc. Ik zou het toch weer even aankijken, maar dat zeg ik vanaf afstand. Als je gevoel niet goed is, dan wel hulp vragen hoor!
Ik heb contact gehad met de lactatiekundige via het CB. Ze raadde me aan weer veel aan te leggen. Heb nu ook de neusspray om de tsr op te wekken. Dat lijkt wel te helpen! Ik ga haar dinsdag nogmaals wegen..