Sinds enkele dagen doet mijn zoontje heel raar met zijn gezicht en dan vooral als hij tv kijkt. Dan knijpt hij een oog dicht en tegelijkertijd zijn mondje scheef. Ik kan het niet zo goed uitleggen. Hij doet het nu ongeveer 3 dagen en ik heb er nog niks van gezegd. Hij doet het immers duidelijk niet bewust. Hebben jullie kindjes ook weleens van die aparte tics en wat doen jullie ermee?
Kan het zo zijn dat hij misschien minder zicht heeft? Misschien zn ogen eens laten meten? Of lijkt het daar helemaal niet op? Anders zou ik het inderdaad niet weten
ze had hier een tik toen ze jonger was. Handen in vuisten doen en spannen en heel moeilijk kijken. Ging vanzelf weer over.
Ik zou inderdaad even zijn ogen laten meten, je weet het maar nooit! Hier sinds kort de tik dat ze op straat de lijntjes van de stoeptegels niet mag raken, of van de gekleurde stenen in de tuin alleen maar op de rode mag staan. Ik zeg er nooit wat van, laat haar haar gang gaan. Of ik sta met boodschappen en haar zusje en dan zeg ik gewoon dat ze moet doorlopen, dat we er nu geen tijd voor hebben en dan is het ook klaar.
Mijn zoontje is nu bijna 3. Ongeveer een half jaar geleden had hij twee keer een opvallende tic. De eerste was knipperen/knijpen met zijn ogen (best vaak, het zag er echt dwangmatig uit) en de tweede was voortdurend wrijven in zijn gezicht (alsof hij zijn haar uit zijn gezicht wreef). Het was niet leuk om te zien, dat wrijven was ook echt wel dwangmatig, hij deed het soms constant. We hebben aan beide tics geen overdreven aandacht besteed (wel een beetje), ze zijn allebei gewoon overgegaan!
mijn dochter heeft dat absoluut niet. Ik zeg absoluut omdat ik dat heel zeker weet. Ik heb zelf tourette syndroom (maar heb daar nu geen last meer van, wel als kind heel veel tics gehad). Dus het zou me direct opvallen als mijn dochter dat zou hebben. Maar goed, 1 tic wil niet gelijk iets ergs zeggen. Misschien is het gewoon een zenuwtrekje...
Debby om eerlijk te zijn ben ik daar bang voor. Iemand hier had me daarop gewezen toen ik vorige week vertelde dat hij heel dwingend is in bepaalde dingen. Ik stelde dat geheel uit omdat hij geen lichamelijke tics had. Sinds een paar daagjes dus wel en dan is dat best schrikken.
Ik vind het ook naar om te zien ook al is de tic zelf niet zo erg. Hopelijk gaat het hier ook snel over dan. Maar vaak als hij dit doen krabt hij ook aan zijn ooghoek. Misschien heeft het met zijn oog te maken.
alev meid niet bang zijn. Zenuwtics betekent niet direct tourette. Ik kijk er ook heel goed naar natuurlijk omdat ik per kind gewoon 25% kans heb dat ze het hebben. Maar tourette is niet het einde van de wereld, al is het niet makkelijk natuurlijk. Je zoontje is erg jong om hem zo door de medische molen te halen. Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen. Ik weet wat al die onderzoeken met mij hebben gedaan en ze kunnen er niet zo heel veel aan doen. Tuurlijk zijn er wel medicijnen maar die helpen maar zeer beperkt. En om het te onderzoeken moet je hersenscans laten maken, testen door psychogen en psychiaters laten doen etc. Heeft hij er zelf last van? Zo niet zou ik het gewoon even wat aankijken. Als je er aandacht aan besteed wordt dan niet boos. Verder zijn er gewoon heel veel andere oorzaken voor tics. Het hoeft niet direct tourette te zijn.
ik dacht zelf heel even dat er iets ernstigs met mn zoontje aan de hand was, maar echt waar, hij doet het totaal niet meer. Hoop dat het je een beetje geruststelt, geef het nog even tijd.