Hallo allemaal, Op mijn 18e na een flink aantal doorverwijzingen zijn doktoker erachter gekomen dat ik een prolactinoom had. Gelijk met Dostinex begonnen en dat leek zijn werk goed te doen. De menstruaties kwamen op gang. De waardes gingen omlaag en ook de prolactinoom leek te krimpen. Na een aantal jaren mocht ik stoppen met Dostinex. Dit ging prima. Ik was aan de pil, maar alles leek gewoon door te gaan. Zo'n 3 jaar geleden tijdens het bloedprikken waren mijn waardes ineens weer enorm gestegen, direct weer begonnen met Dostinex, op de daaropvolgende scan was niet afwijkends te zien. Op dit moment is alles goed qua waardes en ben ik gestopt met de pil. Ik zou het namelijk geweldig vinden om moeder te worden. u ben ik (nadat ik altijd onder behandeling stond bij een gynaecoloog) doorverwezen naar een perinatoloog. Hij gaf aan dat ik zonder de Dostinex niet eens zwanger kon worden. Daar ben ik best van geschrokken. Ben ik in de afgelopen jaren niet goed voorgelicht? Is er misschien meer dat ik niet weet? Kortom, wie heeft er ervaring met zwanger worden en het hebben van een verhoogde prolactinewaarde?
Als je prolactine-waarde verhoogd is, kan dat ervoor zorgen dat je cyclus in de war is en dat je daardoor geen eisprong krijgt. En zonder eisprong geen zwangerschap. Dus je prolactine heeft zeker effect op het zwanger worden. Wellicht kun je met medicijnen je waarde op peil krijgen, waardoor je lichaam verder ook goed werkt. Maar dat zou je moeten overleggen met je artsen. Succes!
Hoi Jippie, Dank je wel voor jouw snelle reactie. Ik heb nu ook Dostinex om inderdaad de cyclus er te laten zijn. Deze is er heel regelmatig, zo'n 28 a 30 dagen elke periode. Alleen hoe weet ik nu zeker of ik een eisprong heb? Heb al wel ovulatietesten gebruikt, maar zijn deze nog wel betrouwbaar ivm de medicatie?
Ovulatietesten geven alleen een lh piek aan, de aanzet tot een eisprong. Of je eitje ook daadwerkelijk springt weet je alleen als je iedere ochtend temperatuurt. Kijk maar eens op de pijler temperatuurkaartjes.
Hoi Juffie, In 2011 heb ik een zelfde soort topic gestart omdat ik ook te maken heb met verhoogd prolactine door prolactinoom. Deze kan je makkelijk terugvinden onder mijn account. Daar staan vast interessante verhalen tussen voor jou. Ik ben in 2010 gestart met dostinex maar daar werd ik niet lekker van, verschilt per persoon natuurlijk, vervolgens aan parlodel. Hiermee kwam mijn cyclus op gang in augustus 2010. Ik stond onder behandeling vd endocrinoloog (nog steeds overigens) en met hem de afspraak gemaakt om bij een zwangerschap gelijk te stoppen met de medicijnen. Om na de bevalling weer bloed te laten prikken op waardes om weer vast te stellen of ik medicijnen nodig had en welke dosering. Maart 2011 zwanger en november moeder geworden van een mooie zoon! Ik moest weer starten met parlodel omdat mijn menstruatie weer helemaal uitbleef. Hier was ik wat laks in omdat ik bijwerkingen had en alleen maar wilde genieten van mijn baby!! Ik was in de veronderstelling dat ik niet vruchtbaar was in die periode.....naief misschien maar zo was mij dat uitgelegd. En zo bleek ik in september 2012 weer zwanger...wat een verrassing! Mijn arts was ook blij verrast 😄. Wat ik ermee wil zeggen. Het verschilt natuurlijk per persoon maar als je vragen hebt wend je tot je arts. En dan nog.....een lichaam laat zich niet altijd sturen. Soms heeft het een beetje hulp nodig van bijvoorbeeld dostinex of parlodel.... Ben nu trotse mama van een zoon en dochter! PS heb jij geen bijwerkingen vd medicijnen?
Hoi Madelie, Ik heb vorige periode ook de temperatuur bijgehouden hoor, echter ik werd daar niets wijzer van. Ben het nu weer aan het bijhouden. Lijkt nu al een stuk stabieler te zijn, maar goed, we gaan het zien de komende dagen. Ik zal eens kijken bij die pijler, dank je wel voor de tip.
Hoi Vlinder, Ik zal eens even op zoek gaan naar jouw topic. Wat bijzonder om te lezen hoe het bij jou allemaal gegaan is en dat je 2 prachtige kinderen hebt. Ik ben nog nooit bij een endocrinoloog geweest, eerder altijd bij een gynaecoloog en nu dus een perinatoloog. Alleen die zocht bij mijn bezoek ook alles op een buitenlandse site op. Of ik bijwerkingen heb vind ik lastig om te zeggen. Juist omdat ik die medicatie al zo ongelooflijk lang slik. Wat komt door het prolactinoom en wat komt door de medicatie zeg maar.
Hoi Juffie Heb je t nog gevonden? Wat is het verschil met een endocrinoloog? Hoevaak heb jij nog controles? Ik ben vandaag gebeld door mijn arts. Mijn waardes gaan de goede kant op en hij verwacht dat ik volgend jaar niet meer behandeld hoef te worden 😉 fingers crossed. Hoop voor jou op een spoedige zwangerschap!
Hoi Vlinder, Sorry voor de ontzettend late reactie, ik had het topic gevonden. Ik heb nu eigenlijk geen controles meer, behalve wanneer ik zelf om een bloedafname vraag. Wat fijn dat jij goed nieuws had bij de arts, hopelijk zet dit door. En ja, ik heb woensdag mijn NOD, dus we gaan het merken!
Hi Juffie, Ik had ook een licht verhoogde prolactinewaarde voor mijn vorige zwangerschap en liep ook bij een endocrinoloog. Ik heb medicijnen gekregen om mijn eisprong op te wekken (bromocriptine) en met succes. Toen ik positief testte ook meteen gestopt. Hoop dat mijn lichaam zich nu reset en anders maak weer de gang naar het ziekenhuis. Veel succes!