Hoe werkt mijn cyclus nu?!

Discussion in 'Zwanger worden' started by Noa91, Jul 30, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Noa91

Noa91 Lid

Jul 5, 2018
    12
    1
    3
    Female
    Goedemorgen!

Ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden gestopt met de pil.
    Al snel had ik een regelmatige cyclus en werd ik elke keer de 30e van de maand ongesteld.
    De laatste maanden was dat verschoven naar ongeveer de 2/3e van de maand.

Vorige maand was ik niet voor mekaar en is mijn ongesteldheid een paar dagen uitgesteld en werd ik pas de 7e ongesteld.

Hoe werkt het dan met je eisprong/vruchtbare periode? Ik snap er soms niet zoveel van haha
    En zou ik dan nu weer rond de 2/3e ongesteld worden of schuift dan alles op?

Groetjes Noa!

2. meisje1977

meisje1977 VIP lid

Mar 1, 2013
    8,108
    472
    83
    Je kunt zomaar eens een langere cyclus hebben door onbekende oorzaak, ziekte of stress. Gemiddeld hebben vrouwen een lf van 10-14 dagen. Als je eisprong later is schuift de LF ook op .
    Bij 30 dagen kun je je eisprong hebben rond dag 15 , maar het kan ook later als je LF korter is

3. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

Jul 9, 2016
    1,772
    817
    113
    Je cyclus kan zomaar een keertje, zonder reden afwijken. Het lichaam is geen robot. Dit leid me ook tot mijn volgende vraag. Hoe kan je elke 30e vd maand ongesteld worden? Want februari heeft niet eens 30 dagen en dit zou betekenen dat je cyclus ook nog eens om en om een dag verspringt. Dat heb ik nog nooit gehoord.

Hoe heb je je eisprong gevonden? Daaraan kun je afleiden wanneer je ongesteld moet worden.

4. Noa91

Noa91 Lid

Jul 5, 2018
    12
    1
    3
    Female
    In februari dan net niet op de 30e, maar het kan dat hij vanaf toen op de 2/3e is gekomen. Daarvoor elke keer de 30e (misschien een enkele keer de 29/31e) Hoe dit kan weet ik ook natuurlijk niet, maar het kwam elke keer zo toevallig uit.

Ik heb dus niet mijn eisprong gevonden en vroeg me dus af hoe ik dat nu kan weten.

Maar het is denk ik nu maar gewoon even afwachten wanneer ik de komende dagen ongesteld word.

5. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,172
    5,147
    113
    Het is totaal nutteloze informatie om te weten op welke datum je elke maand ongesteld wordt. Belangrijker is om te weten hoelang je cyclus is. Je telt vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie tot de laatste dag voorafgaande aan je volgende menstruatie. Dat is je cyclusduur. Zo te horen duurt die van jou tussen de 28-31 dagen, wat een prima cycluslengte is. Wij kunnen alleen niet voorspellen wanneer jouw eisprong plaatsvindt. Je kunt een gemiddelde luteale fase (de periode na je eisprong tot aan je menstruatie) hebben van 14 dagen, wat zou betekenen dat je eisprong rond dag 15 plaatsvindt. Maar je luteale fase kan ook wat korter zijn, waardoor je eisprong op dag 21 zou plaatsvinden. Bovendien kan dit per maand wisselen. Je eisprong vinden kan met behulp van ovulatietesten of temperaturen. Het nadeel van die laatste methode is dat je je eisprong pas achteraf kunt vaststellen en dat het heel veel discipline vereist. Als ik jou was zou ik dus beginnen met ovulatietesten. Dat is een laagdrempelige manier om een beetje inzicht in je cyclus te krijgen. Weet je hoe ovulatietesten werken? Succes in elk geval!

KleineLai likes this.

Share This Page