Hoi dames, Bij mijn zwangerschap werd bij de 20-weken echo geconstateerd dat de baby een bloedvat mist in de navelstreng; het zijn er twee ipv drie. Als gevolg hiervan kregen wij extra's echo's om de groei van de baby in de gaten te houden. Met 20 weken zat de baby met zijn gewicht (buikomvang) op p60 en dus bovengemiddeld. Met 34 weken op p12. (Geschat gewicht 2000 gram.) Met 36 weken op p6. (Geschat gewicht 2200 gram.) Volgende week hebben wij weer een groeiecho en ctg in het ziekenhuis met 37.3 weken. Tot die tijd moet ik thuis bedrust houden en aan de bel trekken als ik het kindje minder voel bewegen. De gynaecoloog zei dat de volgende stap opname in het ziekenhuis zou zijn en zij begon ook al over inleiden. Ze vindt het zorgelijk dat de groei zo afbuigt en had graag gezien dat de groei in een lagere lijn verder zou gaan, dit blijkt dus niet het geval. Zijn er hier meer dames die soortgelijk iets hebben meegemaakt en hoe is het bij jullie afgelopen? Ik vind deze onzekerheid echt killing... De groei van het hoofdje en beentjes zijn trouwens gewoon normaal, alleen het buikje buigt af. CTG, bloeddruk, doorstroming navelstreng en vruchtwater zijn tot nu toe ook steeds in orde. Liefs x
Ik heb net met de 20 weken echo ook gehoord dat er een bloedvat mist en haar nier te wijd is, dus ik lees graag even mee.
Beleid bij groeivertraging is inderdaad nauwe opvolging en inleiden. Ik had een verlate groeivertraging (en ook klein kindje door aanleg), verminderd vruchtwater en later ook steeds slechtere doorbloeding/dopplers. Ctg's waren goed. Ik zou met 37+4 ingeleid worden, maar hij kwam vanzelf met 37+2, waarschijnlijk door gedeeltelijke placentaloslating. Ik lag toen wel al in het ziekenhuis opgenomen vanwege de verslechterde controles. Kindje woog 4 pond en had een moeilijke start door de bevalling die voor zo'n kleintje gewoon pittig is. Maar na een dag mocht hij uit de couveuse want hij was helemaal gezond en hoefde alleen nog maar te groeien.
Een beetje off topic, maar SUA (2 navelstrengen) hoeft niets te betekenen. Zoontje had dit ook en werd met 38.5 geboren en hij woog 3860. Ik weet alleen niet wat dat betekend in combinatie met een wijde nier.
2 bloedvaten Maar, ja, I know. Heb door de vorige met te weinig vruchtwater sowieso een grote angst voor alles wat met haar voeding en leefruimte te maken heeft, en icm die nier weet ik het helemaal niet meer. Afwachten
Bij een bloedvat minder hoef je je inderdaad niet meteen zorgen te maken. Ik weet ook niet of de groeivertraging daar wel het gevolg van is. Het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. Maar een SUA is wel altijd reden tot extra groeiecho's uit voorzorg. Ik ben dan ook vooral benieuwd naar ervaringen van vrouwen die hetzelfde mee hebben gemaakt. Wat die nier betreft: bij mij was bij de 20-weken echo 1 niertje ook iets groter dan de andere. We hebben toen een nog uitgebreidere echo in het ziekenhuis gehad en daarop was alles goed en werden wij gerustgesteld. Ik hoop dat het bij jullie ook niks ernstigs is.
4 pond is inderdaad echt een kleintje! Bij mij zijn de controles tot nog toe allemaal goed gelukkig! Ik ben erg benieuwd naar de uitslag volgende week en wat mij te wachten staat. De dagen lijken voorbij te kruipen..
Tijdens mijn vorige zwangerschap gingen de hoofdomtrek en buikomtrek van mijn dochter ook van P50 bij 20 weken naar P10 en P6. Uiteindelijk ging ze volgens die lijn verder. Uiteindelijk is ze met 41 weken geboren en woog ze 3000gram. Ze was heel erg slank en had een een klein hoofdje. (vond ik niet heel erg ) Nu 2 jaar na haar geboorte groeit ze nog steeds volgens P6 in haar gewicht. Het is gewoon een slank en tenger meisje. Er is nooit verder onderzoek gedaan naar de afname in groei. Wel is toen gesproken over een flowmeting van de placenta als de groei verder zou afnemen. Mits de werking van de placenta goed is en blijft zou ik voorstander zijn van zolang mogelijk wachten met bevallen. Behalve dat ze een laag geboortegewicht hebben is de kans op prematuur gedrag ook een stuk groter. Wat uiteindelijk weer gevolgen heeft voor aankomen in gewicht e.d. Uiteraard is de gezondheid van de kleine het belangrijkste.
Als de controles goed blijven, zou ik inleiden zo lang mogelijk uitstellen. Van de andere kant: qua groei hoef je dan niet veel meer te verwachten, dus in die zin profiteert je kleine nog maar weinig in je buik en loopt die in principe (in geval van groeivertraging) minder risico úit je buik. Ik zou het eens goed overleggen met de artsen.
Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat hij nog een klein groeispurtje heeft gemaakt. Donderdag hebben we weer een afspraak in het ziekenhuis. Ik hoop dat het beebje nog een poosje kan blijven zitten.
Hier begon de groei na 32 weken sterk af te buigen. Ik ben ingeleid met 37+5, geboortegewicht was 2400 gr en 46 cm. Viel uiteindelijk wel mee en achteraf gezien heb ik spijt van het inleiden. Onze zoon was echt nog niet klaar om geboren te worden. Maar het was beleid en we wisten van te voren niet wat de oorzaak was. Nu wel, dus dat maakt het verschil. Hopelijk heeft de kleine nog een spurtje gemaakt. Heel veel succes, ik vond het echt slopens die onzekerheid.