Geen middagdutje meer? Wanneer?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by EvelineThijssen, Sep 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Weten jullie wat een normale periode/leeftijd is om overdag geen slaapje meer te doen?
    Jelle wil de afgelopen dagen echt niet meer naar bed overdag, zou ie aan het overstappen zijn van wel naar geen middagdut? Het lijkt mij nogal vroeg, hij is bijna 21 maanden.

2. Adnalie

Adnalie VIP lid

Jul 24, 2008
    11,311
    0
    36
    Is hij verder dan wel vrolijk als hij niet geslapen heeft? Ik denk dat als hij verder vrolijk is en gewoon op een normale tijd naar bed gaat savonds het geen probleem is hoor. Dan is hij daar waarschijnlijk aan toe..... Maar goed, ik heb geen ervaring nog, dus ik kan ook onzin uitkramen haha

3. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

Feb 16, 2007
    1,852
    0
    0
    Merel is 2 jaar en 3 maanden en slaapt rustig nog 2 á 3 uur tussen de middag. Het is echt per kind verschillend. Als Jelle verder niet vervelend is de hele dag, dan is het prima toch?

4. minipi

minipi Fanatiek lid

May 17, 2006
    1,523
    0
    0
    Inderdaad per kind verschillend, het varieert heel sterk.
    Mijn dochtertje had rond die leeftijd ook een periode dat ze minder sliep, maar dat is na een paar weken (anderhalve maand??) weer overgegaan. Ik heb haar consequent wel op bed gelegd, zodat ze in elk geval een rustmomentje had, ook al sliep ze dan niet altijd (ze lag dan te kletsen/spelen in bed). Nu is ze 26 maanden en sinds 2 weken echt van het middagslaapje af. Ze lag namelijk 's avonds tot 21:30 wakker in bed en dat vond ik toch niet goed. Als ik haar 's middags in bed leg, is ze eerst een half uur aan het kletsen, maar als ze dan alsnog (uit verveling bijna) in slaap valt, slaapt ze 2 uur en blijft dan topfit tot 22:00, niet mijn idee van een goed dagritme. Nu gaat ze 's middags even een momentje verplicht op de bank of het grote bed van papa en mama spelen terwijl ik in de buurt wat rommel en mijn gang ga. Thuis blijft ze altijd wakker, maar heeft ze toch een rustmomentje. Ze houdt het heel goed vol tot 19:00-19:30, is niet eens chagrijnig. Op het kdv valt ze soms op de bank in slaap, maar dan slaapt ze maar een half uurtje ofzo en dan is ze dus 's avonds toch moe als ze naar bed gebracht wordt. Voor mij een perfecte oplossing. Al vind ik het persoonlijk nog steeds wel heel jong hoor, om het middagdutje al over te slaan...

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Verschilt per kind nogal... mijn stiefdochter heeft rond die leeftijd de middagslaapjes geloof ik ook laten vallen, terwijl m'n stiefzoon nog bijna tot aan de kleuterschool 's middags altijd sliep (en hij het dus ook echt af moest gaan leren vanwege het feit dat het straks op school ook niet meer kon). Maar hij had dan nog regelmatig toen ie al op school zat, dat ie dan op woensdagmiddag nog eens extra sliep...
    Thirza slaapt nu nog maar 1 keer per dag, die zal ook wel vroeg van d´r middagslaapje af zijn.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,232
    7,278
    113
    Female
    Brabant
    Dat hoeft niet persé, Eva sliep met 9/10 maanden ook nog maar 1 keer per dag, maar is steeds meer gaan slapen. Naarmate ze ouder worden, gaan ze veel meer doen, zo gebruiken wij de buggy nauwelijks meer omdat Eva bijna alles loopt, in de stad kan ik gerust 2 uur met haar winkelen. En bv. op het kdv gaat ze sinds een paar maanden alleen van de glijbaan (mogen ze alleen als ze het helemaal zelf kunnen). Kost toch allemaal een hoop extra energie. Eva slaapt nu tussen de middag altijd zo'n 2 á 3 uur, de laatste weken eigenlijk altijd 3 uur. En 's nachts ook 12-13 uur.
    Ze gaat trouwens altijd met tegenzin naar bed overdag, maar gaat wel vrijwel meteen slapen. En ze kan best zonder slaapje, maar dan ze 's avonds iets eerder naar bed moeten waarschijnlijk om aan haar slaap te komen, en dat vind ik niet handig. En daarbij hoop ik dat ze nog zo'n jaartje lekker overdag blijft slapen :)

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dochter sliep ook al heel vroeg nog maar 1x (met een maand of 7 al dacht ik). En is nu al een maand van haar middagslaapje af (net voor haar 21 mnd).

Ze werd heel boos als ze naar bed moest en bleef krijsen, soms viel ze van vermoeidheid wel in slaap. Maar werd dan chagerijing wakker na hooguit 30 min. Zonder slaapje blijft ze gezellig op. Wel valt ze in de auto of op de fiets vaak 15 a 30 min in slaap, maar als we thuis blijven slaapt ze niet.

Dochter zit ook geen seconde stil, loopt bijna alles zelf. Tja blijkbaar heeft het het niet meer nodig, soms wel eens jammer :p

8. Koekkie

Koekkie Fanatiek lid

Sep 30, 2009
    1,269
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn mannetje is nu 22 mnd maar slaapt thuis zo 3 uur overdag, op de kdv (3x per week) maar 1 a 1,5 uur maar dat komt denk ik omdat het veel drukker daar is.
    Scheelt wel om we veel met hem buiten zijn geweest en/of actief of dat hij rustig heeft zitten spelen.
    Voor onze drop zou het dus nog een optie zijn maar elk kindje is anders. Wij hebben 1 slapertje en die andere snap nog niet de lol van slapen ;)

9. Nu ligt ie ook alweer een dik uur te kletsen op bed, en dat terwijl we van de zwemles af komen. Meestal is ie dan wel lekker moe, en gaat dan een flinke dut doen.
    Hij moppert niet, dat doet ie dan meestal na een uurtje of anderhalf op bed wel, en dat is natuurlijk ook wel logisch.
    Gisterenochtend ben ik met een vriendin gaan winkelen, en daarna is ie bij haar in het campingbedje wel meteen in slaap gevallen.
    Maandag wilde hij aan het begin van de middag niet slapen, maar toen ik hem om 4 uur nog eens in bed legde sliep ie nog een uurtje.

Minipi, ik denk dat het misschien is wat jij beschrijft, even een periode dat ie wat minder slaapt of niet graag slaapt overdag. Ik denk dat ie het eigenlijk toch nog wel nodig heeft namelijk.
    Nouja, maar gewoon op bed blijven leggen voorlopig.
    Zaterdag gaan we op vakantie, eens kijken hoe het daar gaat.

Share This Page