10 dagen achter op groei...

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door yossie, 18 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ik heb gister een pretecho gehad met 28+4 dagen.
    Nu blijkt de kleine 10 dagen achter te lopen in de groei. Volgens de echoscopist was er niets aan de hand, maar ze vroeg wel naar onze 1e zoon en hoe groot hij was. Onze eerste zoon was heel gemiddeld, geboren met 39+3 met 52cm en 3600 gr. Bij de echo's was het wel altijd zo dat zijn buik en been ongeveer 1 week achter liepen maar zijn hoofd weer wat dagen voor liep op groei, dus altijd maar een paar dagen verschil.

Dit zijn de waardes van gister:
    BPD (oor tot oor) 69,49 mm 26+3 weken
    HC (omtrek hoofd) 249,80 mm 26+5 weken
    AC (omtrek buik) 236,48 mm 27+5 weken
    FL (lengte been) 51,56 mm 27+4 weken

AUA (afkorting onbekend) 27+1 weken
    GA (afkorting onbekend) 27+3 weken

Ik wordt nog teruggebeld door mijn eigen VK, volgende week staat er nl. al een groeiecho gepland. Mijn man (1.73) en ik (1.63) zijn beide ook niet groot.

Waar ik me vooral zorgen om maak is de groei van het hoofd, een groot hoofd is eerder een familiekwaal (zoontje heeft ook een erg groot hoofd). Dus waarom nu dit kleine hoofd? Ik moet wel zeggen dat we terug mogen komen omdat het hoofdje niet goed te zien was, hij lag al erg ver in mijn bekken, en zijn handen zaten er steeds voor, kan dit invloed gehad hebben op de meting?

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

De ligging van het kind/hoofd is absoluut van invloed op de betrouwbaarheid van de metingen. Ik kan met deze losse getallen niets zeggen, omdat ik het in een programma moetinvullen en een curve moet zien. Maar als de groei wel binnen het normale is op de curve, hoef je je niet veel zorgen te maken. Het is soms wel goed om dan de groei te vervolgen om te zien of het kind wel door groeit op zijn eigen curve. Daarom krijg je denk ik ook nog een echo.

Geen paniek dus.

Groeten Evelien

Deel Deze Pagina