Follikels niet weg na 'overstimulatie'

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by madelein, Apr 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Vorige week had ik bij de eerste follikelmeting voor IUI 4 veel te veel follikels. Ik moest provera slikken, waar ik na 5 dagen ( iom gyn) mee gestopt ben vanwege alle bijwerkingen.
    Gister was de eerste dag van een nieuwe cyclus en vandaag mocht ik komen voor de uitgangsecho van IUI 4.1. Nu is er in die eierstokken niks veranderd. Er zitten nog steeds veel grote follikels, variƫrend van 27 mm tot 18 mm. Rechts zitten er minimaal 6, links 4 maar mogelijk meer omdat ze het niet goed in beeld kreeg.

Ik mag natuurlijk niet starten nu, maar er hoeft ook geen controle plaats te vinden om te kijken of alles over bijvoorbeeld 2 weken weer rustig is.
    Is dit normaal? Ik heb er niet zo'n goed gevoel bij op de een of andere manier. Dit kan toch niet goed zijn voor je lijf?
    Er is verder niks gezegd over wel of geen gemeenschap hebben, neem aan dat dit geen vruchtbare eitjes ( meer) zijn?

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,472
    4,922
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb het ook eens gehad. Mocht ook niet starten en moest een maand overslaan (+seksverbod). Baalde als een stekker!
    Een maand later was alles weer rustig. Ik begreep toen van de gyn dat dit meestal altijd wel zo is, dat ze de cyclus daarna weg zijn.

Seksverbod was trouwens alleen voor de cyclus dat de Iui niet doorging. De cyclus daarna zijn de eitjes inmiddels 'overrijp' en idd niet meer bevruchtbaar. Eigenlijk spreek je dan ook niet meer over follikels maar van cystes.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,472
    4,922
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat een heftig onderschrift trouwens! Hoop dat het snel (goed) raak mag zijn voor jullie!

4. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    @merah: dank je voor je reactie! Jij moest dus sowieso een maand overslaan na het afbreken van je cyclus? Pff zal ook een tegenvaller geweest zijn. Ik dacht idd ook al dat ik me nu niet meer druk hoef te maken om een 11 ling :), maar wel fijn om dat zeker te weten.

Dank je wel, moet zeggen dat de hoop steeds kleiner wordt hier :(. Het lijkt gewoon alsof het niet mag, nu dit weer. Ik ben een heel positief mens, maar af en toe zie ik het niet meer gebeuren. Gelukkig hebben we een hele fijne relatie en hebben we veel dingen in het leven waar we van genieten, dus mochten we met z'n tweetjes blijven dan krijgen we ook een mooi leven samen.

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,472
    4,922
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is denk ik een hele goede basis. Wij hebben ook altijd gezegd: als het niet zo mag zijn dan worden we samen ook gelukkig 80. ;)
    Iui was het niet voor ons. Met ivf ging het snel, zie onderschrift.
    3 kinderen in drie jaar.
    Dus nooit de hoop opgeven meid!

6. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Dat je het samen goed hebt is denk ik idd uiteindelijk het allerbelangrijkst. Wat mooi om te lezen dat jullie 3 wondertjes hebben mogen krijgen na ivf! Geeft weer wat moed hier!

Ik heb net toch het zh maar even gebeld omdat het me niet lekker zit. Wordt er gezegd dat we deze cyclus zeker geen gemeenschap mogen hebben omdat er een grote kans is dat de follikels alsnog gaan springen. Ik vind het een raar verhaal. Hoe kan een follikel een maand groot blijven en dan alsnog een goed eitje produceren..?! En waarom hebben ze me dan die provera gegeven om te boel weer rustig te krijgen..? Ik vind het een beetje vreemd allemaal. Geen gemeenschap amehoela, ik neem de gok nu wel.

Ik heb trouwens ook gevraagd of het geen kwaad kan dat er langdurig zo veel grote follikels in die eierstokken zitten, lijkt mij niet erg bevorderlijk voor doorbloeding etc. Maar daar kreeg ik een of ander vaag antwoord op. Erg irritant dit.

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,472
    4,922
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vind ik idd ook bijzonder. Als je bij ivf follikels namelijk te laat prikt, dan zijn ze 'bruin' (zo zeggen ze dat op het lab) en dus overrijp. Bevruchting is dan uitgesloten.
    Rijpe follikels, die over zijn gegaan in cystes zouden dan opeens een cyclus later wel nog te bevruchten zijn?

Nou, bij ons gold het seksverbod in ieder geval alleen voor de cyclus waar de overproductie was ontstaan.

8. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ja is een raar verhaal toch? Misschien heeft het ermee te maken dat er bij mij nu een aantal follikels zitten van rond de 25 mm, maar ook een stuk of 7 die rond de de 15-18 mm zitten. Misschien dat die kleintjes nu door gaan groeien en springen? Ik denk dat dit grote idd sowieso niet mee doen.
    Wij gaan ons deze keer ook niet aan het 'verbod' houden. De kans dat een van deze follikels een vruchtbaar eitje voortbrengt lijkt me zo klein... En zo wel, dan maar een drieling ;)

9. Rietje84

Rietje84 Bekend lid

Feb 7, 2015
    663
    174
    43
    NULL
    NULL
    Madelein, dit heb ik ook gehad. Ik werd 7 dagen na de iui al ongi waardoor m'n lichaam geen tijd heeft gehad om alle follikels "op te ruimen". Jij geeft aan maar kort de provera te hebben geslikt. Het kan dus goed zijn dat je te snel ongi bent geworden.

Ik had toen geen seksverbod gekregen voor die maand erna, ik mocht alleen niet stimuleren. Ik zal me er dan ook niet aan houden.

Zo veel mk zijn verschikkelijk. Na 11 mk heb ik via iui een dochtertje gekregen. We zijn nu bezig voor een brusje. Er is dus gelukkig nog hoop voor jullie. Als dat niet zo was had de gyn dat echt wel gezegd.

10. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ja dat zou kunnen maar waarom laten ze je dat spul dan slikken als het toch niets doet?
    Tja volgens onze gyn mankeert ons niets, inmiddels zijn we wel wat wijzer en is wel degelijk ea aan de hand ( via een arts in Duitsland). Hopelijk helpt zijn behandeling!

11. Rietje84

Rietje84 Bekend lid

Feb 7, 2015
    663
    174
    43
    NULL
    NULL
    Provera moet je 2 weken slikken, misschien dat het daarom bij jou niet heeft gewerkt. Je komt er helaas nooit achter.
    Ik hoop voor je dat de behandeling in Duitsland wel werkt en je binnenkort zwanger bent.

12. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ik ben eerder gestopt na overleg met mijn gyn, die zei dat 5 dagen voldoende is maar dat ze vaak 10 dagen voorschrijven ( moest het 10 dagen slikken) om een meer natuurlijke cyclus na te bootsen.
    Je komt er idd niet achter. Ik vind het allemaal super irritant en frustrerend.

13. Rietje84

Rietje84 Bekend lid

Feb 7, 2015
    663
    174
    43
    NULL
    NULL
    Wat raar dat ze zelf zegt dat het na 5 dagen al genoeg is terwijl je 10 dagen voorgeschreven heb gekregen. Je frustratie snap ik wel. Het is gewoon k.... Dat je nu verplicht moet wachten. Dat had ik ook. Achteraf gezien was die maand rust wel lekker. Even met andere dingen bezig zijn :)

Share This Page