Nu al huisarts..?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Arian, 14 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Hoi Meiden,

Ik zit ergens mee, en wil dat graag even kwijt, ik zal even in het kort vertellen hoe en wat..

- Sinds Okt. 2010 gestopt met de pil, er direct voor gegaan.
    - Mijn cyclussen zijn dus vanaf toen, 26-35-45-55..

Zoals jullie zien, al een half jaar bezig, maar pas in ronde 5, terwijl het al ronde 7 had kunnen zijn.. Mijn cylcussen worden steeds langer, en ik steeds ongeruster.. Ik zit nu op dag 35 en nog geen eisprong (denk ik) gehad.. (O-testjes niet echt positief, tenzij een licht streepje ook positief is:()
    Kan ik al naar de huisarts gaan?
    Ik heb al weken menstruatiekrampen, maar er komt niks..

Pff, wat denken jullie? :)

Liefs,

2. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Hoe was je cyclus voor de pil? Ook gemiddeld langer dan 35 dagen?

3. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Dat weet ik niet meer, zat denk ik al 8/9 jaar aan de pil, maar volgens mij was die wel gewoon! Als hij al anders dan anders was geweest had ik dat vast wel geweten..

4. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Ik zou zeker naar de huisarts gaan. Je bent al een half jaar met de pil gestopt en je cycli worden alleen maar langer. Als je cyclus langer dan 35 dagen duurt, is de kans dat je een eisprong hebt kleiner. Daarom zou ik ook beginnen met tempen (of heb je dat gedaan?), kun je zien of je een eisprong hebt.

Dus met deze lange cyclussen is het een goede reden geen jaar af te gaan wachten.

Kan me ook voorstellen dat het erg vervelend is, elke keer weer lang wachten, denken is het een lange cyclus, of ben ik toch zwanger...

Succes! En ik ben benieuwd wat er uit gaat komen!

Ben zelf toendertijd direct naar de gyn geweest, had ook lange cyclussen, maar had een koperspiraal, dus ik kende mn cyclus precies.

5. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Als je naar de ha gaat ben ik bang dat ie je weer naar huis stuurt met de melding probeer het nog maar een poosje.
    Artsen helpen nooit eerder dan naar een jaar.

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    dat klopt niet hoor, als je bepaalde klachten hebt word je ook wel doorgestuurd. Ik zou gewoon even bellen om te overleggen!

7. Melief

Melief Niet meer actief

Ik ben wel binnen het jaar al naar de huisarts geweest hoor! Nu heb ik wel een aardige, meedenkende huisarts, was ik al eerder bij de huisarts geweest doordat ik zo lang niet ongesteld werd en heeft mijn moeder vruchtbaarheidsproblemen gehad dus dat zal ook wel meegespeeld hebben denk ik!

8. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Is idd niet waar dat je altijd een jaar moet w8en, zoals ik schreef ben ik ook direct doorgestuurd. En daarbij ben ik huisarts i.o.

9. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Als er iets is bv cyclus lang weg blijft kan het zijn dat je heen gestuurd word. en je helpen met het op wekken er van , en dan als nog je weer weg sturen. [ als je een maal ongi bent]
    Mijn gyn vertelde dat ze niet eerder helpen dan naar een jaar.

10. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    ik wil ook Marnat haar berichtje een beetje relativeren. Het klopt volgens mij wel dat de richtlijn een jaar is, maar daar kunnen ze wel van afwijken hoor.
    Het hangt ook erg van je arts af. Helaas wordt het wel vaak zo aangehouden, maar ook lang niet altijd.

Ik ben na 6 maanden doorgestuurd, terwijl er niet eens hele erge symptomen waren. Ik maakte me zorgen om een korte luteale fase en heel weinig menstrueren. Ze nam me heel serieus, maar wilde wel eerst mijn man onderzoeken (omdat dat makkelijker is en om ons daarmee wat gerust te stellen). Daaruit bleek tegen verwachting in dat hij matig zaad heeft. We lopen nu bij het VU en bij mij lijkt alles ok, maar dus alleen dat matige zaad. Ik moet nu nog een HSG en dan gaan we door voor IUI. Al met al zijn wij nog geen jaar bezig (vanaf juli 2010). Wel had de HA op de verwijzing gezet dat we al een jaar bezig waren (klopte niet, waren we wel eerlijk in geweest). Ik weet niet of dat een foutje was of voor de zekerheid (was al wel langer met pil gestopt). Maar in het VU zijn we ook weer eerlijk erover geweest en toch worden we gewoon geholpen.

Dus als je twijfelt: gewoon gaan! Nee heb je, ja kun je krijgen. En zelfs als je weer weg wordt gestuurd, heb je het wel geprobeerd. Ik ben zelf erg blij dat wij op tijd gegaan zijn. Nog een half jaar aansukkelen had voor ons niets uitgemaakt. Ook kan de HA evt al testen laten doen (bv echo oid) die je misschien gerust kunnen stellen.
    En de tip van het temperaturen is wel heel belangrijk. Dat had ik ook al paar maanden gedaan, dus hoefde niet meer toen we in het zh kwamen. Scheelde ook zo weer 2 maaanden wachten. Bovendien is het heel fijn om die stijging te zien en te weten dat je een ei hebt gehad.

Ook moet je soms nog rekening houden met wachttijden voor intake mocht je worden doorgestuurd. Ik moest 2 maanden wachten op een intake (kwam gelukkig wel ineens eerder een plek vrij, dus het ging toch ineens weer vlot).

Het is wel eng en je moet je hart volgen, maar als je graag wil gaan, moet je dat dus lekker doen!

Succes ermee!

11. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik ben na 2 maanden doorverwezen via de ha naar de gyn! Hangt er dus een beetje vanaf. Als je nu geen aanwijzingen hebt dat er iets 'geks' is laten ze je denk ik nog even aanmodderen.

Ik werd iig meteen serieus genomen. En een bezoekje aan de ha kan nooit kwaad natuurlijk:)

12. Char1983

Char1983 Fanatiek lid

19 feb 2011
    3.447
    21
    38
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hier ook eerder dan een jaar naar onze huisarts gegaan,
    En wij werden al snel doorgestuurd om ons te laten onderzoeken en verder te gaan,Het is idd normaal gesproken zo dat ze pas na een jaar je willen doorsturen dat werd ons ook verteld maar het ligt er gewoon aan wat je reden is van je bezoek.
    En als je een goede huisarts hebt die naar je luisterd dan heb je grote kans dat die je verder helpt en je niet gelijk naar huis stuurt.
    Gewoon gaan is het proberen waard,Ik was ook bang om gelijk weer weg gestuurd te worden maar ben blij dat we het gedaan hebben anders was onze weg nog langer geweest vrees ik.

Veel succes!

13. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier ook lange cyclussen.. wel langer dan die van jou, maar toch, je gaat wel in die richting! Ik ben na 9.5 maand (in ronde 6) naar de huisarts gegaan, direct een verwijzing meegekregen (ik ben nu 30, toen 29 dat speelde bij mijn ha ook wel mee), maar vervolgens 7 weken gewacht op eerste intake bij gyn. We waren dus 11.5 maand bezig toen we voor het eerst bij gyn kwamen.. toen ging het wel heel snel, 2 weken later (toevallig had ik net een eisprong (of iets wat er op leek qua ovu-test en temp) gehad) slikte ik de eerste Clomid.. Succes!

En je kan altijd alvast een keer je probleem aankaarten bij de ha, als je er toch bent (ik was al een keer geweest voor uitstrijkje en blaasontsteking in de tussentijd)..

14. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Bedankt meiden voor al jullie berichten..

Ik ben er denk ik al uit wat ik ga doen,
    Ik wacht deze cyclus nog even af, en ga door met ovu-testjes totdat ik weer ongesteld wordt.. Misschien dat ik mijn ei dan nog kan spotten.. :(
    Als deze langer duurt dan mijn laatste cyclus (55, zit nu op 36) ga ik zowieso naar de huisarts!
    Maar moet je dan al getempt hebben? Of kan ik het best direct beginnen in mijn volgende ronde?

Ik ben er best verdrietig over eerlijk gezegd, ik verdring het altijd maar een beetje naar achteren, maar als ik er dan aan ga denken kan ik wel huilen, ik heb altijd gedacht dat wij "gemakkelijk" zwanger konden worden, en niet in de mmm hoefden..

Iemand uit mijn familie is denk ik al 9 jaar bezig met zwanger worden, als ik daar aan denk kan ik helemaal wel huilen.. Altijd gedacht, dat overkomt ons niet, nee hoor...

Helaas weet ik nou wel, dat ik niet een "normale cyclus heb, en dus misschien maar 6 keer per jaar kans heb om zwanger te worden, terwijl het gemiddeld 12 keer kan zijn..

Ik ben nog maar 23 jaar, dus ik heb nog alle tijd, maar toch zit ik er erg over in..

Goed weekend allemaal, meiden..!

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Is inderdaad onzin wat Marnat zegt. Als er namelijk iets zichtbaar niet goed is aan je cyclus of dat er een reden is waardoor je aannemelijk kunt maken dat je je zorgen moet maken over de zaadkwaliteit van de man, dan kun je eerder doorgestuurd worden. Dat jaar is een richtlijn, maar als je continue ellendig lange of korte cyclussen hebt of dat je partner in het verleden met zijn ex eens jarenlang het heeft geprobeerd en de ex is -ik zag maar wat - met de nieuwe partner binnen een maand zwanger geraakt, dan is er wel zeer degelijk een reden om iemand door te sturen.

En mocht de huisarts dan toch bekrompen denken, dan moet je gewoon met je vuist op tafel slaan en die verwijzing eisen.

Succes meid!!

16. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Denk dat de HA je zal vertellen dat dit helemaal niet gek is.
    Het is normaal dat de cyclus er een poosje over doet om op orde te komen. Bij de een duurt dit een paar maanden, bij de ander een jaar.

Maar sommige huisartsen staan er anders in, dat hoor ik ook wel eens.

Ik persoonlijk zou het nog even aankijken...

Overigens is het niet gezegd dat zwanger raken niet mogelijk is met deze cycli :)

17. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Lees nu je latere berichtje. Je hebt NOG geen reden om je zo druk te maken. Kan me wel voorstellen dat je dat doet, maar er is NOG niks aan de hand.

Voor je gemoedsrust kan het natuurlijk nooit kwaad om eens bij de HA langs te gaan. Maar ik weet gewoon dat het erg verschilt hoe deze reageren. De een verwijst direct door, de ander schrijft zelfs zelf medicatie voor en een ander zegt dat dit niet gek is en dat je nog even moet afwachten. Van wat ik om me heen hoor, gebeurt dit laatste in de meeste gevallen.

Maar misschien heb jij er wel zo een die wat 'makkelijker' is dan de meesten ;):)

18. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi arian,

fijn dat je een keuze hebt gemaakt, klinkt wel overwogen. Wat betreft temperaturen: ze adviseren aan het begin van je cyclus te starten. Maar aangezien jij zo'n lange cyclus hebt en denkt dat je ei nog niet is geweest, zou ik gewoon nu starten. Waar je naar op zoek bent is nl een temperatuur stijging die aangeeft dat je eisprong is geweest. Het eerste deel van de cyclus dient om de baseline aan te geven (dan weet je dus wat ongeveer normaal je temp is en kun je zien dat hij duidelijk 0.2 of 0.3 hoger is geworden). Als jouw ei nog niet is geweest, kun je met een paar dagen wel een baseline hebben en als je ovu test dan positief wordt, kun je door de stijging zien dat er ook echt een ei is geweest. Een positieve ovu test, garandeert dat nl nog niet.
    Dan heb je mogelijk in elk geval iets om je gerust te stellen en om de HA te laten zien.

Succes er mee!

19. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    O ja, als je begint met tempen, zou ik het wel zsm doen dan. Want als je vorige cyclus 55 dagen was, had je toen zws je ei rond dag 41. Daar kom je nu das al aardig in de buurt. En je hebt wel echt eerst een paar temps nodig om te beoordelen of er sprake is van een stijging.

En ga ook eens googlen (bv op fertility friend) hoe het precies moet. Er zijn nl best strikte regels en houdt je je daar niet aan, kan het juist tot meer verwarring leiden... Sommige mensen vinden het wel gedoe dat tempen, maar zelf doe ik het bv al ong 7 maanden en ik vind het juist prettig. Ik doe het niet meer voor de dokter, maar omdat ik zo precies weet wanneer mijn ei was, wanneer dus mijn NOD is en ook zie ik aan mijn temp al een (soms twee) dagen voor mijn ongi dat ik ongesteld ga worden. Das jammer, maar vind ik een veel zachtere voorbereiding dan ineens dat bloed zien... Maar dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk.
    Bij het kruidvat kun je een digiterm kopen (eigen merk) die lekker snel is, heb je in 10 sec je temp.

20. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Er zijn echt wel redenen genoeg om eerder langs de huisarts te gaan hoor.
    En een hele onregelmatige menstruatie is er zeker een van.

Succes!

Deel Deze Pagina