10 euro hoofdgerechten

Discussie in 'De lounge' gestart door Nic1976, 7 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Nog meer zelfbedachte pastarecepten door iemand???

Ik was helemaal gek van de stoommaaltijd van AH met garnalen en citroensaus, totdat ze dit recept veranderd hebben. Bleegh wat smerig nu! Ga deze nu zelf proberen te maken van de week, moet niet zo moeilijk zijn verwacht ik..

2. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja om het nog goedkoper te maken, kun je ook kruidenkaas gebruiken. Maar ikzelf gebruik ook niet het merk boursin, maar gewoon de goedkoopste, die kost iets van 60 ct dacht ik.

Kappertjes als je daar van houdt, kun je deze er ook bij doen, is perfecte combie met tonijn.

3. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113

Check ... die staat voor volgende week op de lijst! Thx

4. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Tsja ligt er aan, hier een gezin met 5 pers, is 5 euro max te weinig. Vlees kost al snel tussen de 2 en 4 euro, en dat is dan nog goedkoop vlees, zoals kip, gehakt of speklap etc.

Vis neem ik altijd uit de vriezer, en kost pangafilet 3,60, en dat gaat door 5 personen op.

5. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Kom maar op ... 5 euro valt ook onder de noemer max 10 euro!!!

6. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Met max 5 euro kom ik meer uit op soepjes.

Vorige week heb ik zelf gebonden champignonsoep gemaakt.

Benodigdheden:

1 bakje champignons
    1 bakje gezouten spekjes
    2 liter kippebouillon
    50 gram boter
    70 gram bloem
    beetje citroensap
    scheut koffiemelk
    aromat en witte peper voor smaak

Je gaat eerst de champigons schoonmaken en in plakjes snijden en dit samen bakken met de spekjes. Eeven laten uitlekken en ondertussen maak je een roux van de bloem en boter, en giet er al roerend de bouillon bij. Het is belangrijk dat je blijft roeren, om klonters te voorkomen.

Daarna doe je de spekjes met champignons erbij en maak het af met de room, citroensap, peper en aromat.

Gooi een stokbrood in de oven, kuipje kruidenkaas erbij en smullen.

Dit kost nog geen 5 euro.

7. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Voor 5 euro kan ik ook wel koken ja, maar dat komt dus omdat ik bijna alle kruiden enzo heb die er zijn. Dus ook kruiden die in bijv de Surinaamse en Indonesische keuken gebruikt worden. Ik heb verschillende soorten azijn, olijfolie en andere vloeibare 'smaken'.

Ik kook dan wel voor 2 personen en een baby die vaak anders eet dan wij, omdat ze veel nog niet mag.

Maar vaak wil ik er toch wat extra bij, als stokbrood, salade enzo waardoor ik het toch niet red met 5 euro..

8. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Oja pastagrechten max 5 euro kan ook.

Gebruik dan ipv vis, vlees, gehakt. spekblokjes, hamblokjes of idd blikje tonijn, dat kost ook niets.

Gewoon spekblokjes, hamblokjes of tonijn bakken met knoflook en uien. Groente naar keuze doorheen bakken en afmaken met een kruidenkaas. Dan zit je ook wel onder de 5 euro.

Of spinazie ala creme met gerookte zalm, en kruidenkaas. Pasta erbij en klaar.

9. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Precies dat hebben wij dus ook.

Ik kook ook regelmatig indo food, of antilliaans, maar wij zijn met 5en en mijn vriend is een grote eter. Met 5 euro gaan wij het niet redden dan. Tenzij ik dus simpel een soepje maak met stokbrood of een simpele pasta.

Kruiden heb ik vers in de vriezer, zoals gember, laos, madame jeannet, sereh etc. En droge kruiden ook een hele kast vol.

10. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hahaha das waar.

En met 5 euro kom ik niet uit op soep hoor.

Ik koop alleen mn vlees in grootverpakking.
    Dus als ik bijv. voor 1kg kip 5 euro betaal dan komt het neer dat er voor 1 euro kip in een gerecht gaat bijvoorbeeld ;)
    Ik gebruik geen A-merken. Dus rijst of pasta ben ik ook nooit meer dan 1 euro voor kwijt... Echte recepten heb ik niet...ik streef er gewoon naar zo goedkoop mogelijk verantwoord eten op tafel te zetten..

11. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Ik vind 10 euro ook best veel geld hoor, maar goed wij zijn maar met 2 volwassenen en een dreumes. Mijn man eet gerust voor 2 dus vaak kook ik voor 3 volwassenen. Wij houden best van luxe dus er gaat regelmatig biefstuk, tonijn, entrecote etc doorheen, maar toch kom ik zelfs dan niet aan de 10 euro.

Ik zie best wel wat lekkere recepten voorbij komen die ik zeker ga proberen! Ben benieuwd hoe het smaakt :)

12. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja ligt er aan misschien met hoeveel personen je bent. Kippenpoten heb ik 5 stuks nodig, dan zit je al op 3 euro ongeveer. Dan nog je groente en rijst/aardappel etc erbij, kom ik niet uit op 5 euro.

Heb jij misschien wat recepten tot max 5 euro? Want ik kom niet verrder dan simpele pasta's of soepjes.

13. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik hoef overigens geen superdeluxe dingen op tafel te zetten. Zoonlief eet het toch niet (dramaaaatische eter) en manlief ma-vrij weg.
    Dus hier gewoon simpel eten, gevarieerd en met genoeg groente.
    aardappels/rijst/pasta vlees/kip/vis...alles komt voorbij in de week.

14. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    #34 MissXX, 8 jul 2012
    Laatst bewerkt: 8 jul 2012

Kip kerrie!

Kip:
    - 500 gr kipfilet
    - 1 ui
    - 2 teentjes knoflook
    - 5 el ketjap
    - 2 el sojasaus
    - 1 el olijfolie
    Paprikapoeder, massala, peper en zout.

Alles bij elkaar, minimaal 2 uur in koelkast, liefst een hele dag/nacht

Een roux maken van 100 gr bakboter, 100 gr bloem (6 el massala toevoegen aan bloem) en 1l water. Wanneer het geheel gebonden is 2 runderbouillonblokjes erbij. Saus in laten koken.

Kipmengsel bakken, rode paprika in stukjes toevoegen. Als alles gaar is, mengsel in pan met saus. Nog 15 minuten door laten pruttelen.

Uiteraard lekker te serveren met rijst!

Is natuurlijk is iets meer dan 5 euro, maar met al veel in huis heb je niet veel meer nodig.

15. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Je bedoelt hiermee toch het marineren van de kip in sojasaus, ketjapsaus etc?

16. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Uh ja! Zei al dat ik niet zo handig was.. De knoflook geperst natuurlijk.. :D;)
    En las al dat je een roux maakte voor de soep, dus daar kom je dan wel uit toch?

De soep sla ik trouwens over, lust geen champignons.. Echt het enige dat ik niet eet!

17. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hahah geeft niet, maar ik ging daar al vanuit.

En die roux kom ik wel aan uit.

ff denken, gebonden soepen kun je natuurlijk ook met kip kerrie doen, en tomatensoep.

Verder maak ik vaak dikkere soepen en dit eten we dan met rijst. Zoals antilliaanse kippensoep, bruine bonensoep of vissoep.

Of stoofpotten van vlees zoals rund, kip, lams en geitenvlees. Hup alles in 1 pan en laten sudderen.

18. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ow ja andere gebonden soepen zijn wel een idee.. Ik heb echt nog nooit een soep gemaakt, moet ik toch eens gaan proberen. Pindasoep staat ook nog op het lijstje eens te gaan maken.

Stoofgerechten lekker.. Maar die moeten altijd een paar uur op het vuur toch? Moet je dan groenten en aardappelen/rijst en op het laatst in doen? Ik maak zelf wel draadjesvlees, hachee en rendang. Maar nog nooit alles bij elkaar in een pan gedaan. Lijkt me erg lekker, en vooral makkelijk..

19. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Doen wij hier ook. Alleen zijn we hier in Frankrijk wat duurder uit met boodschappen. Maar het is te doen. Ga die champignonsoep ook eens maken die hier werd gezegd ... lijkt me ook erg jummmie!

@all THX voor jullie reacties

20. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja die stoofpotten is idd een paar uur, tenminste het vlees dan. De groentes, zoals ook aardappel doe je in het laatste uur erbij.

Rijst kook ik apart.

Pindasoep ook nog nooit gegeten, wil ik ook wel eens proberen.

En ikzelf ben ook een fan van rendang....jummie.

Deel Deze Pagina