Hallo, Weet niet of ik dit topic op de goede plek heb geplaatst, maar ik zit met het volgende: Mijn partner heeft een zoon van 13 die bij ons wil komen wonen en aangezien wij nog niet eerder 1 van zijn kinderen hier hebben gehad om te wonen lopen wij tegen een aantal (praktische) dingen aan. Dit omdat wij hier geen ervaring in hebben, maar zijn zoon wel graag hier hebben. Hij komt als het goed is al snel, dus enige haast is voor ons geboden. Dus mijn vraag aan de dames met pubers en anderen die er over mee kunnen praten, waar moeten we allemaal aan denken? Het mag alles zijn, dus van de praktische regel dingen (als inschrijving, kinderbijslag enzo) tot tips voor het vermaak en omgang. Alles is welkom! Waar denken wij niet aan?HELP!!! Liefs Verrassingsei
Omdat pubers lang niet altijd even gemakkelijk zijn: alvast heel veel succes toegewenst met de omschakeling naar een nieuw gezin! Ik vind het super dat jullie hier voor open staan. * Kinderbijslag: je kunt de KB aanvragen als je zoon voor het grootste deel van de tijd bij jullie woont. In het geval van co-ouderschap en een 50-50verdeling van de tijd dat hij bij jullie woont, dan kan het zijn dat je partner en zijn ex daar andere afspraken over kunnen maken. * evt aanvullende kindertoeslag: dit gaat automatisch met de aanvraag van de KB en is afhankelijk van jullie inkomen * als je stiefzoon bij jullie komt wonen moet hij worden ingeschreven bij de gemeente, dit is ook weer belangrijk voor de aanvraag KB * school? moet hij naar een andere school of kan hij op zijn huidige school blijven * tegemoetkoming studiekosten? * verzekeringen: ziektekosten, inboedel, aansprakelijkheid etc. Je krijgt er wel een persoon bij, dus bijvoorbeeld je inboedel kan een hogere waarde krijgen * spreek duidelijke huisregels af en wees samen consequent * ik weet niet hoe het is gesteld met het inkomen van de ex... maar mogelijk kunnen jullie recht hebben op kinderalimentatie van de ex omdat jullie nu de zorg voor stiefzoon opnemen Dat zijn er eerst al een paar aandachtspuntjes dacht ik zo. Maar jullie hebben vast zelf ook al het een en ander bedacht.
Spannend! Ik kan me voorstellen dat je met veel vragen zit. Uit mijn directe omgeving heb ik de volgende dingen opgepikt: Spreek van te voren af hoe jij en je partner met hem zullen omgaan, zodat je geen ruzie over de ´taakverdeling´hoeft te maken in zijn bijzijn. Wie brengt hem naar hobbies/school? Mag/kan je kritiek op hem leveren of wil je partner liever dat je dat eerst met hem overlegt? Wie bestraft hem als er iets niet goed is gegaan en wie beloont hem? Hoe noemt hij jou? Wat zijn de minimum regels waaraan hij zich moet houden (thuiskomtijd, schoenen uit, kleding opruimen, meehelpen huishouden, etenstijd, computertijd, slaaptijd, zakgeld, kleedgeld etc. etc.) Hoe duidelijker hoe beter. Spreek ook van te voren af dat je/je partner één front zullen vormen met elkaar: In zijn bijzijn steunt je partner jou, en andersom. In privé kun je dan de zaken nog wel nader bespreken. Laat je niet verleiden tot roddels e.d. over zijn moeder, blijf neutraal. Veel succes!
Misschien heb je hier zelf al aan gedacht, maar laat hem zelf meepraten over regels enz. Dan heeft hij het gevoel dat hij zelf ook iets bijgedragen heeft en is de kans groter dat hij zich aan de regels houd. En wat zijn je stiefzoons redenen om bij jullie te komen wonen? Zijn die reeël? (hoef je hier niet te zeggen, maar ik bedoel meer dat je dit voor jullie zelf op een rijtje moet hebben) Stom voorbeeld: Dat hij denkt dat hij bij jullie niet op een bepaalde tijd naar bed hoeft, of dat hij onbeperkt computerspelletjes mag spelen, dat soort dingen, zeg maar. Succes ermee, het lijkt me best lastig...
Ik zou allereerst inderdaad in gesprek gaan met hem, hoe hij het voor zich ziet, wat zijn verwachtingen zijn , en jullie verwachtingen naar hem toe. en een paar "leefregels"samen met hem opstellen, zodat je hem er ook aan kunt houden als hij zich er niet aan houd. Wees duidelijk en conseqeunt in wat jij en je partner belangrijk vinden, zodat hij ook weet waar hij aan toe is. en verder geef hem en jullie de tijd om te wennen aan deze situatie, zit hem niet te dicht op de huid, maar houd wel een 'contactlijntje" met hem. en het vertrouwen en contact kun je dan steeds verder uitbreiden.
Fijn dat jij mij aan het denken gezet heb over een lastig onderwerp, denk dat dit anders een beetje was ondergesneeuwd.Dank je wel!!!
Tot slot: Sorry Natasja....was er al bang voor dat ik hem misschien verkeerd had geplaatst. Zijn er nog meer handreikingen/tips/ideeën?Alles is welkom hoor! Hoe meer we op de hoogte zijn, hoe beter alles zal gaan verlopen. Liefs Verrassingsei