zonnepanelen nu nog interessant?

Discussion in 'De lounge' started by hibiscusje, Feb 25, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    Zou het nu nog interessant zijn zonnepanelen aan te schaffen?
    Mijn energie contract loopt bijna af en de kosten worden zo 4 x hoger en word mijn energie rekening dus net zo hoog al dan niet hoger als mn hypotheek.

Ik heb een bedrijf aan huis waar ik best flink wat stroom verbruik.

We zouden wel een gedeelte moeten lenen ervoor maar de lening zou €120 per maand zijn.

ons verbruik is
    5500 kwh
    De energie rekening gaat nu richting de 500 euro.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Ik neem aan dat je ook gas verbruikt? Wij betalen bijna niks aan energie op dit moment, terwijl ons jaarlijkse verbruik ook rond de 5000 kwh is.
    De grootste kosten is het gasverbruik en daarvoor heeft het plaatsen van zonnepanelen dan geen zin. Zeker niet als je daarvoor moet lenen.

3. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    Ja we gebruiken ook nog gas!
    Ja we verbruiken ook nog gas.

mn huidige tarief met t nieuwe tarief is dit :
    mijn huidige tarief is
    €0,16 kwh
    €0,87m³

deze gaat naar

€0,78kwh
    €2,77m2

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    #4 suus1983, Feb 25, 2022
    Last edited: Feb 25, 2022
    Ja het scheelt uiteraard iets qua kosten, maar dat is maar minimaal en ik denk niet dat je de kosten van de lening eruit gaat krijgen moet ik zeggen. Wel bizarre bedragen zeg. Gelukkig wordt het warmer komende maanden.

Edit: met zulke bizar hoge bedragen kan het misschien toch uit, maar zit je door gasverbruik alsnog enorm hoog. Heftig zeg.

5. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    Mijn gas word op jaarbasis 2000 duurder en mijn stroom 3500....

Daarom vraag ik het me zo af of het nut heeft
    Dat is dan zo'n 275 per maand duurder aan stroom...
    dan zou het 150 euro per maand (met de lening eraf) schelen toch?

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Ja klopt hoor, ik had nog niet goed met de nieuwe prijzen gerekend. Bizar. Zit je zo op zo'n 4000 euro stroom per jaar, dan kan het met lening idd misschien nog uit. Heb je dan ook genoeg zonnepanelen voor die 5500kwh?

7. teenslipper

teenslipper Bekend lid

Apr 3, 2020
    824
    1,122
    93
    Female
    Is een zonneboiler (erbij) dan misschien niet interessanter?

8. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    Daar heb ik nog niet naar gekeken dat ga ik ook maar eens doen....

teenslipper likes this.
  9. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    Ik kan 14 panelen kwijt. Dus dat moet ik nog precies berekenen. De panelen liggen wel volledig op het zuiden dan.

10. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    4,796
    4,582
    113
    Zou dan ook kijken naar bv elektrisch koken ipv gas... En verwarmen met een airco ipv verwarming. Denk dat dat ook grote bespaarders zijn...

zigzag, Saartje33, Athina and 2 others like this.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Dat moet het wel dekken of in elk geval bijna al het stroomverbruik.

12. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wat ik begrepen heb, kostte gaskoken voor de bizarre prijzen ongeveer 80 euro per jaar. Dus niet echt een grote besparing.
    Korter douchen en temperatuur lager wel.

Hier hebben we het sowieso niet zo warm in huis.
    Ik heb een shirt, trui aan en een joggingbroek 17,5 graden nu in huis,en is prima te behappen.
    Ik probeer nu te verwarmen met elektrische kachels.
    Dwz, cv aan en kachel als ondersteuning.
    Qua kosten scheelt dit echt wel.

hibiscusje likes this.
  13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Mijn ouders hebben vorige maand nieuwe zonnepanelen laten plaatsen en hebben echt spijt dat ze het niet 10 jaar eerder hebben gedaan. Hoe hoog is je verbruik?

De kosten waren volgens mij rond de € 5.500 euro en dan hebben ze een opbrengst van 4.800 kWh per jaar. Hier ligt overigens ook het dak vol, maar wij hebben een 0 op de meter woning en krijgen zelfs geld toe, ik kan het iedereen aanraden.

Voor mij zou de vraag niet zijn of het nog zin heeft, maar meer of je er een lening voor zou moeten willen afsluiten. Je betaald er dan uiteindelijk altijd meer voor. Zou je over een jaar bijvoorbeeld de aanschaf wel zonder lening kunnen bekostigen?

14. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    Het sparen gaat een stuk minder hard wanneer ik minimaal 300 euro extra moet gaan betalen aan mijn energie rekening.

hierboven heb ik al vermeld dat mijn verbruik hoog is 5500kwh

Mijn gemeente heeft een regeling met een rente van 2% en boetevrij eerder aflossen.

ik betaal nu liever die 300 euro extra aan aflossen van een lening zodat ik binnen een jaar dat heb afbetaald en vanaf volgend jaar daar profijt van heb.
    Wanneer ik nu moet gaan sparen naast mijn stijgende energie rekening gaat het niet zo hard en kan ik misschien pas over 2 a 3 jaar zonnepanelen plaatsen en betaal ik al die tijd te veel.

teenslipper, Nellie4 and Huismuisie like this.
  15. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,912
    15,583
    113
    Nabij Utrecht
    Kan je je hypotheek niet verhogen (opnemen overwaarde) Zeker nu je ook wilt kijken naar een zonneboiler.
    De maandelijkse kosten zijn dan lager dan met een losse lening ;)

hibiscusje and Dubbelgeluk like this.
  16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Ik zou het zeker doen. Ik heb zeker de mazzel dat ze op mijn sociale huurwoning liggen ze zouden per jaar zo’n 3.600 kwh op kunnen wekken, praktijk is rond de 3000 afgelopen jaar. Wij hebben 12 kleine panelen.

Er zit wel verschil in de panelen, techniet gaat heel snel. Dus ik zou zeker even kijken naar het rendement en eventueel ook hoe goed ze het doen op dagen met minder zon.

Verder heb je tegenwoordig hybride cv ketels en electrische radiatoren. Met zulke energieprijzen voor gas…

hibiscusje likes this.
  17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Sorry, het verbruik had ik overheen gelezen. Als je het dan in 1 jaar kan terug betalen, dan is het een optie. Dan heb je er over een jaar profijt van.

hibiscusje likes this.
  18. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

Mar 31, 2020
    2,225
    3,264
    113
    Female
    Ik ga zoiezo eens exact een rekensom maken en eens kijken wat de gemeente voor me kan doen.

Sinds vorig jaar koken we al elektrisch en hebben we boven airco's hangen dus boven (behalve de badkamer) hebben er eigenlijk nooit de verwarming aan staan.

We kunnen 12 panelen kwijt helaas niet meer vanwege een dakkapel.
    Dat zal dus niet mijn volledige verbruik dekken maar hopelijk wel een hoop.

Thanks voor jullie feedback we gaan er gauw mee aan de slag :D

19. sannever

sannever Fanatiek lid

Jan 22, 2014
    1,784
    1,580
    113
    Female
    Thuis
    De subsidie voor aanschaf van zonnepanelen (en andere maatregelen voor verduurzamen van je woning) is verhoogd dit jaar, dit kan interessant zijn voor je.Ik zou denk ik ook kijken voor een hybride warmtepomp, dat bespaard ongeveer 70% van je gasverbruik.Banken en gemeentes hebben hier speciale regelingen voo ,misschien is het een idee om je hypotheek te verhogen als je veel overwaarde hebt?.Aangezien de energiemarkt nog lang onrustig zal blijven nu met de oorlog in Rusland is het de moeite waard.

hibiscusje likes this.
  20. Somita

Somita Fanatiek lid

Sep 22, 2020
    1,462
    833
    113
    Ik denk dat het zeker intressant is, maar informeer je goed.
    Je hebt zoveel verschillende aanbieders.

Wij hebben van de week iemand aan huis gehad, weet alleen zo even de naam van het bedrijf niet meer.
    Je kan via hun een lening krijgen bij abn amro om deze te laten plaatsen.
    Ze claimen de beste te zijn en hebben 25 jaar garantie op alles, maar ik schrok echt van de prijs als ik eerlijk ben.
    11 panelen kosten ons bijna 14.000 euro.
    Waren dan wel geen zonnepanelen, maar lichtpanelen, zodat we ze ook op het noorden kunnen plaatsen.

Dit bedrag is wel all in.
    Komen geen extra kosten meer bij.
    Maar dit houdt in afhankelijk van de energieprijzen natuurlijk dat ik over 9 jaar pas echt de winst zie van die pannelen.
    Het liefst wilde hij meteen een ja horen, maar ik moet er nog eens hard over nadenken, want 14000 euro is veel geld.

Wij verbruiken hetzelfde als ts en krijgen met pannelen 3000 gegarandeerd aan kw.

We hebben nu nog de oude prijzen wat we betalen bij de energieleverancier, maar vanaf augustus gaat dit veranderen.
    Doordat we weinig gas verbruiken is het straks maar 200 euro wat we extra gaan betalen ‍♀️.
    Met bovenstaande obstructie betalen we 113 euro aan de lenning van de panelen.
    Rond de 110 euro aan elektriciteit bij de energieleverancier en rond de 110 euro aan gas.
    We gaan het dus echt pas over ern aantal jaren terugzie in onze portemonnee

hibiscusje likes this.

Share This Page