Jeetje mina hoe is het mogelijk....triest dat een kind een kind krijgt en dus geen kind meer kan zijn!
Vooral heel bijzonder dat een meisje van die leeftijd al met seks bezig is... Als ik denk aan jong moeder worden, wat in bepaalde landen misschien wel normaal is ga ik toch eerder uit van een jaar of 16/17 en niet 10!!
nou idd! ik speelde toen nog met poppen en ander speelgoed, en was absoluut niet met vriendjes of wat dan ook bezig ik snap de tijd van nu echt niet, mocht ik ooit een dochter krijgen, ben ik bang dat ik al te streng zal zijn, bedoel, je wilt toch niet dat je kind dit haar eigen aan doet :x
Had hier gisteren een video van gezien, van een nieuwszender, daar zeiden ze dat er in 1993 een meisje van 5(!!!!) een kind had gekregen..
Voor deze tijd en voor onze cultuur is het inderdaad bizar. Voor de Romeense zigeunercultuur is het schijnbaar normaal. Overigens de biologie en de geschiedenis leren ons dat de leeftijden waarop wij tegenwoordig kinderen krijgen eerder niet 'normaal' zijn. De mens ging van oorsprong dood rond 35 jaar, met 30 was je al bejaard en al lang oma/opa. Mensen gingen zich voortplanten vanaf het moment dat ze vruchtbaar werden (vroeger was dat rond 13/14 jaar, door alle zooi die we tegenwoordig gebruiken wordt het steeds eerder). Dus wat we 'normaal' vinden is erg tijd- en plaatsgebonden.
Zelfs de zigeunercultuur is niet verstookt van info,lijkt me. Ze kunnen weten dat 10 jaar toch niet de leeftijd is om een kind te krijgen, afgezien van de lichamelijke impact op een nog niet volgroeid meisjeslichaam, vraag ik mij af wat het geestelijk met zo´n meisje doet. Begrip heb ik er in ieder geval niet voor, ik vind het walgelijk.
heb al eens eerder een bericht als dat gelezen, dat meisje scheen een hormoon afweiking te hebben waardoor ze al super vroeg ongesteld werd enz, en was verkracht door een jongen uit de buurt dit is jaren geleden gebeurd ergens in het buitenland, documentaire is nog wel op internet te vinden. Vind het wel zielig voor die kinderen
Zielig.. Ook voor het kind en ook voor de moeder (?! Of zal ik die ook een kind noemen, ze is nog maar 10.. )
Sommige mensen lopen gewoon nogal achter, in bepaalde landen en plaatsjes... En er waren wel meer dingen "vroeger" normaal zoals heksen verbranden en gekleurde mensen hadden geen rechten, met familie sex hebben, etc. Ik vind het al een wonder dat dat kind uberhaupt nog in leven is eigenlijk. Op die leeftijd is je lichaam nogniet klaar voor een kind, of het nou normaal is ofniet, daar kan toch niemand echt iets tegenin brengen.
En hier in NL lopen we zeker nogal ´voor'? En of haar lichaam er nog niet klaar voor was, ze was anders wel aan het menstrueren dus het zal wel dan. Ik vind het zelf ook jong, maar vroeger en in sommige landen nog steeds is het normaal om op je 14 of 15de kinderen te krijgen. Hier in NL word je bijna raak aangeken wanneer je op je 18de een kind krijgt.. en is het heel normaal om op je 36ste nog aan kinderen te beginnen.
Dat je menstrueerd wilniet zeggen dat je lichaam volgroeid is om een kind te baren en je er geestelijk klaar voor bent, maar oke. Toen ik begon te menstrueren op mijn 11de was mijn lichaam echt nogniet klaar voor een kind dat weet ik wel en dat zie ik om me heen ook. En een kind van 10 vergelijken met een puber van 14/15 is ook onzin, dat is nogal een verschil. Ik heb ookniet gezegt dat ze in NL voorlopen, integendeel zelfs. Ik vind misschien wel dat ze een beetje achterlopen... maar dat is weer een hele andere discussie.. Vrouwen van 36 worden ook regelmatig raar aangekeken hier hoor, het is nooit goed in NL of je nou 18 of 36 bent.
Ik heb bij de biologie altijd geleerd dat het lichaam klaar is voor de zwangerschap op het moment dat het vruchtbaar wordt (welke andere diersoort wacht nog jarenlang ná de vruchtbare periode met paren en zich vermenigvuldigen?). Wanneer een meisje/ vrouw psychisch eraan toe is, is echt sterk tijd- en plaatsgebonden. Het is maar wat je als 'normaal' meekrijgt in je opvoeding en omgeving. En ik roep helemaal niet dat ik 10 jaar normaal vind (in tegendeel!), en heb het al helemaal niet over de Middeleeuwen (van heksen verbranden enz). 10 is inderdaad erg vroeg. maar tegenwoordig is het ook helemaal niet normaal om op de 17de een kind te krijgen terwijl in heel veel landen meisjes dan al getrouwd en wel zijn. Daarnaast is het vrouwenlichaam op zijn sterkst om tussen de 16de en 20ste kinderen te baren. Lostaand van de emotionele kant in de hedendaagse cultuur, zijn deze zwangerschappen lichaamelijk minst risicovol.
Overigens is 10 jaar biologisch geen normale leeftijd om vruchtbaar te zijn. Volgens mij is dat rond 13-14 jaar. Door alle zooi die we tegenwoordig tot ons nemen, is deze natuurlijke barriere ook verbroken. Overigens is het kind op bovenstaande foto schijnbaar wel klaar voor om over de catwalk te lopen in een sexy bikini