Hallo mede-voeders, Ik wil hier even mijn verhaal kwijt aangezien ik behoorlijk vermoeid begin te raken. Ik geef mijn zoon nu al 10 maanden met succes borstvoeding, hij geniet er nog heel erg van en ik dus ook. Natuurlijk krijgt hij gedurende de dag ook bijvoeding (brood, yoguhrt, warm eten, water, koekjes etc.) maar de borstvoeding wil hij ook nog wel 2 tot 3 keer per dag dit is inclusief voor het slapen gaan zo tussen 19.00&19.30 Daarna gaat hij slapen tot ongeveer 01.00 en wordt dat wakker en wil de borst, dit geef ik hem dan. Vervolgens slaapt hij 2/3 uur verder en wordt weer wakker voor de borst, en dan rond 5.00 wil hij weer. Ik kan gelukkig telkens redelijk snel in slaap vallen na de voedingen, maar dat wil niet zeggen dat het niet vermoeiend is. Ik ben dan ook nieuwsgierig hoe het bij andere moeders eraan toe gaat qua voedingen en dan vooral de nacht voedingen. Ik hoor van moeders om me heen dat ik beter kan overstappen op kunstvoeding zodat hij zeker de nacht door gaat slapen, maar uit ervaring weet ik dat dit ook niet altijd een garantie is. Oudste dochter sliep doormiddel van kv binnen 6 weken door maar de middelste sliep na 12 maanden nog steeds niet door terwijl zij ook na maand 3 kunstvoeding kreeg. Is ritme wat mijn zoon heeft een normaal ritme, of is er iets wat ik wellicht kan veranderen aan mijn routine zodat hij wellicht langer doorslaapt? Ik heb nooit zolang de borstvoeding vol kunnen houden dus heb ook geen idee of het wellicht gewoon hierbij hoort. Alvast bedankt, Groetjes
Je verhaal is heel herkenbaar en ben het met je eens dat het heel vermoeiend is. Mijn dl heeft een jaar bv gehad en ging vanaf 10 maand af en toe eens doorslapen. Wat bij mij hielp was om een extra borst aan te bieden bij de late voeding. En dan ook zelf helpen dmv masseren van de borst. Mijn dochter was moe tijdens de laatste voeding en dronk net even wat meer toen ik zelf ging helpen. Misschien helpt het voor jou ook!
Begrijp je helemaal Seheira. Mijn zoontje is ook bijna 10 maand en heeft nagenoeg hetzelfde ritme, al hij komt hij zelfs wel om de 2 uur 's nachts. Ik ben ook doodop eigenlijk... Daarbij slaapt hij eigenlijk alleen maar goed bij mij in bed, dus echt lekker liggen doe ik ook niet. Wil hem alles geven wat hij nodig heeft, maar soms breekt het me wel even op. Vooral na een paar erg slechte nachten (nu bijvoorbeeld door wat obstipatie); door het continue slaapgebrek kan ik die dan niet zo goed hebben. Ben dan soms ook een wat minder leuke mama (af en toe wat geïrriteerd), waardoor ik me ook nog eens heel schuldig voel. Afijn, ik wijd teveel uit. Momenteel even pittig. Heb verder ook geen tips voor je, maar gedeelde smart is halve smart toch :-/. Sterkte!
heel fijn om in ieder geval te lezen dat ik niet de enige ben die het vermoeiend vindt. Als ik het namelijk in de ´buitenwereld´ zo uitspreek dan krijg ik direct reacties zoals: stop dan met borstvoeding etc. Hier begrijpen we elkaar tenminste, want hoeveel je ook voor je kleintje over hebt, soms mag je ook wel eens 'zeuren' toch haha.. @ellen8: ook ik ben niet altijd even vrolijk hoor na een paar slechte nachten. Soms lijkt het wel alsof hij om het uur wakker wordt en ik kan mijn geduld dan niet goed meer bewaren. Buiten dat heb ik nog twee dochters van 2 en 4 waarvan de oudste een slechte slaper is en dus geregeld 's-nachts tussen ons in komt liggen, wat dus ook niet lekker slaapt. En afgelopen nacht was het zelfs zo erg dat allebei de dochters midden in de nacht tussen ons in lagen en onze zoon ook nog eens de borst wilde.. dus dat was erg 'gezellig'(ahum) in ons bed vannacht haha.. Wel vervelend van je obstipatie probleem, dat is natuurlijk ook niet fijn om de dag mee door te komen.
Precies Seheira, zo fijn om wat gelijke ervaringen van anderen te lezen! Dat klinkt inderdaad gezellig zo bij jullie vannacht . Maar je staat er hetzelfde in als ik; je hebt alles over voor je kind (eren), en dat gaat soms een beetje ten koste van jezelf. Wel fijn om te lezen dat jij het soms ook moeilijk vindt om geduldig te zijn... Ik heb over het algemeen best veel geduld, maar als het inderdaad al een week elke nacht zo ongeveer om het uur raak is, pff. Zo moe ben je dan. En dan je vervolgens ook nog schuldig voelen. Zijn niet de leukste dagen/nachten... Maar goed, mensen onthouden van slaap is niet voor niets een bekende martelmethode. Dat begrijp ik nu goed. En lastig inderdaad dat er zo weinig begrip is. Iedereen zet al grote ogen op als ik zeg dat ik nog steeds borstvoeding geef en al helemaal als ze horen dat daar ook nog nachtvoedingen bijzitten. Ik hoor dan ook geregeld dat ik hem verwen.... Zelfs mijn eigen man zegt soms dat ik het er zelf wel een beetje naar gemaakt heb, door hem altijd bij mij in bed te nemen... Hoe staat jouw man erin? Soms lastig, omdat ik ook wel eens aan mezelf ga twijfelen. Maar ik voel echt niets voor alten huilen en daar komt het dan wel op neer. Soms slaapt hij gewoon echt niet als hij niet naast me ligt. Sterkte en goede nacht gewenst!
Oh ja, wat betreft de obstipatie van ons zoontje; ben vandaag naar de huisarts geweest en heb microlax gekregen (mini klysma). Dat heeft gelukkig goed geholpen! Dus dat staat een goede nacht in ieder geval niet in de weg .
Ellen; Het gaat inderdaad soms ten koste van jezelf. Maar ik hou me altijd vast aan het feit dat het ooit wel over zal gaan. Je maakt deze tijd tenslotte maar 1 keer mee en dat wil je dan ook zo goed mogelijk voor je kind doen. Ook ik ben normaal gesproken vrij geduldig en voel me dus ook zeker schuldig als dat na zulke nachten dan even niet zo is, maar zoals je zelf ook zegt.. niet goed slapen breekt je echt helemaal op. En dat weinig begrip ken ik hoor.. veel mensen om me heen kijken me ook verbaasd aan als ik zeg dat ik nog borstvoeding geef, laat staan als ze over de nachtvoedingen horen. Veel mensen hebben ook geprobeerd te overtuigen om te gaan stoppen, want mijn zoon zou nu wel groot genoeg zijn en ik zou dan meer rust hebben. Maar om eerlijk te zijn wil ik er nog niet aan denken om te gaan stoppen, ik zie dat mijn zoontje er nog zo van geniet.. en daar doe je het dan toch voor. Die slechte nachten neem je dan ook voor lief als je je kind overdag zo aandoenlijk naar je ziet kijken. Mijn man heeft ook wel eens voorzichtig gezegd dat ik het me een beetje zelf aandoe. Hij heeft al vaker geroepen vanaf het begin dat ik beter flesvoeding kan geven, zodat we het zouden kunnen afwisselen, dat ik hem een speen had moeten geven zodat hij 'snachts niet de borst zou willen, etc. Natuurlijk zegt hij dit omdat hij ook aan me ziet dat ik af en toe heel vermoeid ben en hij me dus op een bepaalde manier wil helpen wat heel lief is, maar om nu direct te stoppen met borstvoeding is wel het uiterste haha.. Ik heb de borstvoeding nog nooit zo lang volgehouden (de oudste 2 weken en de middelste 3 maanden), en ben nu dus ook wel erg gehecht eraan geraakt, ik heb dan ook niet echt een eind moment in mijn hoofd.. ik laat het een beetje aan mijn zoon over. En je moet absoluut niet aan jezelf twijfelen, ook ik doe dit wel eens. Maar is nergens voor nodig. Je weet zelf heel goed waar je het voor doet en tot hoever je grenzen gaan.
Hier dl van 9,5 maand. Drinkt nog zeker 7/7 keer per dag bij mij ook s'nachts rond 12 uur, 3 uur, 6 uur en dan om 9 uur weer. Gelukkig wel korte voedingen van max 15 minuten en dan slapen we allebei gelijk weer verder Best vermoeiend maar heb er gelukkig nog geen problemen mee. het word pas een probleem als ze heel soms doorslaapt...dan lig ik dus de hele nacht wakker, af te vragen wanneer ze zal komen haha
Dat herken ik ook Staffie, dat je dan de hele nacht ligt te wachten. Mijn zoontje heeft 1 keer een nacht doorgeslapen, en in plaats van dat ik ook eens lekker ging slapen, werd ik constant wakker omdat ik het raar vond dat hij niet wakker werd. Het is ook nooit goed he haha..
Hier hebben we rond 12 maanden het ledikant de deur uit gedaan en een matras op de grond in haar kamertje gelegd. Dat is nu haar bed en ze is er heel trots op! Voor het slapen gaan lezen we gezellig een verhaaltje op haar bed. Als mijn dochter mij 's-nachts nodig heeft, kruip ik ernaast. Ik doezel gewoon verder terwijl zij drinkt. Soms word ik een paar uur later wakker met een diep slapend raketje naast me, die waarschijnlijk na 20 minuten al weg was gerold van de borst. Zo pak ik mijn rust. Ook mijn man kruipt wel eens naast haar, als ze bijvoorbeeld een nachtmerrie heeft gehad. Toeval of niet, maar vanaf het moment dat ze op het matras op de grond lag, is Raketje begonnen met doorslapen. Niet iedere nacht, maar uiteindelijk toch wel 3 van de 4 nachten! Natuurlijk is dit hele verhaal wat gecompliceerder als je andere kinderen ook nog soms naast je willen kruipen. Hopelijk vind je een goede oplossing die bij je past!
Heel herkenbaar. Mijn oudste heeft tot 16 maanden bij me gedronken. In de periode 6 maanden tot 13 maanden was dit 6 a 7 keer, waaronder gemiddeld 3 keer s nachts. Ze had het toen nodig en ik ging er in mee. Met 13 maanden ging ze over naar haar eigen kamer en toen is mijn man de eerste nacht gaan troosten. Binnen het kwartier sliep ze weer en met uitzondering van een paar nachten slaapt ze sindsdien door.
Ik kan je helaas geen tips geven, hier ben ik sinds kort grotendeels overgestapt op kv, en nog steeds nachtvoedingen... Bij mijn eerste dochter had ik nog gemiddeld 2 nachtvoedingen tot ongeveer 14 mnd. Wat ik wel geleerd heb is om me niets aan te trekken van wat anderen denken, ze hebben toch altijd een andere mening klaar. En ik vertel het niet altijd aan nieuwsgierigen dat mijn dochter nog niet doorslaapt, wat maakt het hen uit
Ja idd mano82, het gaat anderen ook helemaal niets aan. Ik ben persoonlijk niet zo´n voorstander om kinderen te gaan vergelijken, elk kind doet het op zijn eigen manier en tempo. Dat zie ik wel terug in mijn eigen gezin. Vannacht is mijn zoontje weer 3 keer wakker geworden, ik was zelf zo verschrikkelijk moe dat ik hem niet eens hoorde, mijn man had hem al naar ons bed gebracht. Het feit dat hij in de nacht wakker wordt vindt ik eigenlijk niet eens zo heel erg, het is gewoon puur die vermoeidheid die me soms opbreekt, vooral als ik net lekker in slaap ben gevallen en hij dan wakker wordt. Maar gelukkig ben ik gedurende de dag wel fit genoeg, dus blijkbaar krijg toch nog wel voldoende slaap haha..
Ja op de een of andere manier wen je aan de gebroken nachten... hoewel ik niet zo fit ben na een nacht als 'vroeger' voor de zwangerschap... Maar ik kijk ook wel erg uit naar de nacht dat onze kleine meneer een lange nacht gaat maken!
Nee echt fit zoals ´vroeger´ kan ik het ook niet noemen. Ik heb dan ook vaak wel een middag dipje zo rond 15.00, ik moet dan echt niet even stil zitten anders vallen mijn ogen vanzelf dicht. Maar ik sta wel telkens weer van mezelf te kijken hoe ik toch weer de dag door kom, terwijl ik ´s-nachts steeds denk dat ik de volgende ochtend echt niet uit bed kan komen haha..