Alcohol en borstvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by Blemma, Apr 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blemma

Blemma Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    2,472
    16
    38
    Female
    Verpleegkundige in de wijk
    Hoi dames,

Ik zat met een paar vragen over alcohol bij het geven van borstvoeding.

Ik geef mijn dochter volledige borstvoeding en vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger van haar was werd ik geheel onthouder van alcohol.
    Als ik op een feestje kom en om een frisje vraag wordt ik vaak raar aangekeken. Waarom ik geen wijntje neem. Mijn antwoord is dan omdat ik bv geef en bang ben dat mijn dochter schade van die alcohol zal ondervinden. Zij hebben het er dan over dat het wel mag en dat ik dan de melk moet kolven en weggooien. Klopt dat?
    Na hoeveel uur na het nuttigen van alcohol zit het in je melk?
    En krijg ook steeds te horen dat ik donkerbier moet drinken ter bevordering van de productie maar ja daar zit ook alcohol in. Is dat niet schadelijk? En is het echt bevordelijk?
    Het liefste blijf ik zolang mijn dochter bv nodig heeft geheel onthouder maarja soms heb ik wel eens zin in een wijntje.

Iemand tips? Advies?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Het kan wel hoor, als je maar voorzichtig bent.ze rekenen geloof ik 3 uur per glas alcohol na die tijd zou het gewoon weer kunnen.je kan anders voor de zekerheid eerst wat afkolven en dat geven aan je dochtertje.ik drink soms ook een glaasje en als ze dan wat eerder komt dan ik dacht krijgt ze een afgekolft flesje zodat ze geen alcohol binnen krijgt.wat betreft t donkere bier, dat werd vroeger gezegd dat dat zou helpen,mn schoonmoeder zij dat je dr hooguit wat ontspannen van voelt.maar idd ook daarin zit alcohol!mocht je het lekker vinden je hebt ook alcoholvrije wijn enz tegenwoordig.hoop dat je hier wat aan hebt.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,890
    113
    Als jij het liefst geheelonthouder blijft terwijl je borstvoeding geeft moet je dat vooral doen! Daar hebben anderen niets mee te maken.

Als je 1 wijntje drinkt kun je gerust 3 uur daarna weer voeden.Je hoeft dan niet te kolven en weg te gooien.

4. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Inderdaad, als jij niet wilt drinken, gewoon niet doen.
    Maar als je af en toe een wijntje wilt kan dit best. Ik vind 3 uur wachten echt te veel, een glas alcohol is na 1 à 1,5 uur uit je bloed, dus mijns inziens ook uit je bv. Als je onder die 1 à 1,5 uur zit, inderdaad even kolven en de bv weggooien, zonde, maar soms is een avondje weg en iets drinken ook wel een keertje leuk. (na die 9 maanden zwanger en maanden bv :))

5. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Als jij niet de behoefte hebt, lekker niet doen.

Maar een glas alcohol kan geen kwaad. Ik heb op bijv borstvoeding.com wel gelezen dat bij een standaard glas alcohol bij een gewicht van ik geloof 80kg na 1-1,5uur het alcoholpromillage het hoogste ligt en je dan dus echt niet moet voeden. Maar dat het daarna snel stijgt en je dus na een uur of 2,5-3 weer zou kunnen voeden zonder voeding te hoeven afkolven en weggooien. Want weggooien is echt niet nodig.. Alcohol verdwijnt dus weer uit je bloed en ook uit je borstvoeding.

6. Blemma

Blemma Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    2,472
    16
    38
    Female
    Verpleegkundige in de wijk
    Bedankt allemaal.

Het is fijn om te weten dat ik wel eens een wijntje kan drinken zonder gevolgen voor mijn dochter.

Share This Page