Ik kook altijd apart voor onze dochter, in zo'n stomer/blender. Ze eet dan wel dezelfde groenten, vlees en aardappelen/rijst/pasta als wij maar dan zonder zout en gepureerd. Ze heeft nu net 1 tand en overal hoor ik dat ze rond deze leeftijd grover zou moeten gaan eten. Maar is het slecht om haar nu nog gepureerd voedsel te geven? Ik pureer het niet meer zo fijn als in het begin, laat het wat grover, maar als ik het echt heel grof laat, dan spuugt ze het uit. Moet ik vol blijven houden en misschien nu niet meer apart voor haar koken, maar gewoon ons eigen eten prakken? Ik vind het totaal geen moeite om voor haar apart te koken, maar wil natuurlijk niet dat haar ontwikkeling in het geding komt.
Slecht is het niet denk ik. Wel onnodig. Wij hebben nooit gepureerd en ook zonder tanden kon Emma goed allerlei eten weg werken. Ik zou dus over gaan op gewoon stukjes geven. Ze is bijna 1 jaar oud. Brood neem ik aan eet ze toch ook gewoon?
Ja ik vind 10 maanden echt te oud voor volledig gepureerd voedsel bij een gewone gezonde baby. Een kind heeft geen tanden nodig om te kunnen eten hoor, dat lukt zonder tanden ook prima met die kaken van ze
idem als hierboven, tanden hebben ze daar niet bij nodig hoor! Anders zouden ze vast eerder gekregen hebben
Wat betreft ontwikkeling ben ik ervan overtuigd dat stukjes eten goed is voor de motoriek van de mond, dit kan later gunstig zijn voor bijvoorbeeld de spraakontwikkeling. Dit niet te doen, en dus alleen gepureerd eten geven, zou volgens die theorie dus niet stimulerend zijn voor de mondmotoriek. Onze dochter had op die leeftijd nog helemaal geen tanden, maar kreeg toen al maanden lang haar eten in stukken, lekker om zelf aan te knabbelen. Heeft je kindje wel eens op je vinger gebeten? Dat kunnen ze echt wel met flinkt wat kracht hoor Je kindje zal er zeker even aan moeten wennen, maar ik zou gewoon volhouden.
ps: het is ook een verademing als je kindje straks lekker zelf met haar eten in de weer kan zijn en jij haar niet steeds hoeft te voeren. Dat is nog even ver van je bed, maar een goed punt om naar toe te werken denk ik
Of dat slecht is, nee dat denk ik niet ze krijgt toch gewoon haar eten binnen. Hier had onze zoon ook moeite met stukjes (in zijn warme eten brood had hij geen problemen mee). Wij hebben het opgelost door het steeds minder sterk te pureren en uiteindelijk at hij rond zijn eerste verjaardag gewoon geprakt eten. Tuurlijk is het de bedoeling dat je kleintje uiteindelijk stukjes ook eet maar het is ook belangrijk dat ze eet
Precies, die kaakjes die malen wat af...hier had ik ook 1 laatbloeier qua tanden, nou ze at er niet minder om hoor! Ts, bedenk ook dat als je rapley doet, je al met 6 maanden stukken eten geeft. Dan hebben sommige baby's geen of maar een paar tandjes. Dat gaat ook prima! Gewoon volhouden inderdaad..