10 maanden en nog niet kruipen...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Oreokoekje, 2 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Wat je het beste kunt doen is hem zoveel mogelijk op z'n buik leggen. Daarvandaan gaat het komen. En hem uitdagen om zich vooruit te bewegen door hem te 'lokken' met speeltjes. Of heeft hij ook helemaal geen drive/ambitie om vooruit te willen komen?

2. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Ohh herkenbaar en toch ga ik je zeggen...
    Maak je niet druk!
    Mijn dochter wordt in maart 2.
    Ze kroop pas na haar 1e verjaardag en liep met ruim 17 maanden.

Juist met andere dingen is ze sneller (fijne motoriek, praten. )Kon bijvoorbeeld met 11 maanden al uit een gewone beker drinken, en kan, met de nadruk op kan :D netjes met vork en lepel eten.
    Maakt zinnetjes van 2 a 3 woordjes (ze is dus nu net 21 mnd) en snapt heel erg veel.

3. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Dat uitlokken probeer ik inderdaad. Maar het lukt hem niet, hij lijkt zijn beentjes niet goed te kunnen plaatsen (houdt ze in de lucht, beetje een parachute houding). Hij houdt het rustig een half uur vol, op zijn buik maar raakt op een gegeven moment over zijn toeren en maakt zwembewegingen.

4. Lauren1985

15 nov 2016
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter kroop pas met 13 maanden en ze liep ook "pas" met 18 maanden. Ieder kindje zijn eigen tempo. Niets om je druk te maken.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Die zwembewegingen noemen ze volgens mij 'vliegtuigen' en is de voorloper van het kruipen :)

6. Liyana89

Liyana89 Actief lid

7 feb 2015
    342
    22
    18
    Mijn dochter begon met 12 maanden te kruipen en met 10 maanden ging ze pas tijgeren

7. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Haha! Oke! Dit doet hij echter wel al 5 maanden ofzo...

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    een kinderfysio kan nooit kwaad en kan jullie hele goede tips geven.

wij zijn vanwege prematuriteit 14 mnd begeleid door de kinderfysio en ik heb van haar onwijs veel geleerd over de motorische ontwikkeling en hoe deze op een juiste manier te stimuleren.

Belangrijkste tips die wij kregen [misschien kun je deze aankaarten als je een afspraak gaat maken en vragen of ze je wil laten zien hoe je bepaalde dingen kunt stimuleren]:
    - baby altijd benaderen vanaf de buikligging, dit is de basis voor alle motorische ontwikkeling. Dus ALTIJD neerleggen op de buik, en indien nodig dan laten draaien op de rug [ook als je hem wilt verschonen of in bed legt bijv, altijd..];
    - vanaf een maand of 6 baby de hele wakkere tijd op een kleed op de grond laten liggen, uiteraard op de buik. Uitdagende spullen om hem heen en zelf laten oefenen;
    - speelgoed net buiten handbereik leggen op de grond;
    - nooit in een zithouden neerzetten, wel met de baby dagelijks oefenen hoe hij zelf in een zithouding kan komen vanaf de buik [va ong 9mnd];
    - lievelingsspeeltjes op salontafel of de bank neerleggen en stimuleren dat hij zich optrekt op zijn knieen om deze te pakken;
    enz enz

ze kunnen ook goede voorbeelden laten zien hoe je de motoriek stimuleert zonder te forceren.

9. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Oh dat zijn eigenlijk precies mijn vragen amdaa! Ik wil niks opdringen maar weet ook niet zo goed hoe ik hem een handje kan helpen. Dus vandaar. Bedankt in ieder geval voor jouw tips hier. Ik moet er straks om 10 uur zijn dus ik zal erna even laten weten hoe het was.

10. SANne1987

SANne1987 Actief lid

11 jan 2015
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij kunnen wij onze kids vergelijken. DL (14-2-2016) is dus ruim 10 maand en kruipt nog niet. Daar maak ik me geen zorgen over. Maar ze rolt ook nog niet van buik naar rug. Daarom toch langs fysio geweest en die vond het goed dat ik er mee kwam. Met 1 sessie wist ik genoeg. Wat ze me voor info meegaf:
    - kinderen mogen op eigen tempo ontwikkelen maar fase overslaan is niet goed. Dus eerst rollen dan kruipen.
    - niet in passieve zithouding neerzetten. Constant liggen.
    - draaibewegingen traag voordoen, vanuit heupje als schouders in beide richtingen. (Heeft ze voorgedaan, super simpel.)
    - ze heeft nagekeken of DL de beweging kan en ze kan ze nu moeten ze geautomatiseerd worden. Dus dagelijks 10 min. oefenen.

Wij zien door deze tips verschil. Zijn 16-12 naar fysio geweest. Rolt nog niet terug van buik naar rug maar doet wel haar voetje omhoog enzo. Dus met kleine stapjes vooruit.

Ze heeft ook gekeken of beginselen voor kruipen er al waren. Maar dat was nog totaal niet. Maar ook niet erg.

11. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Oh dat geeft mij hoop Sanne, bedankt voor jouw verhaal in ieder geval. Meneer rolt overigens sinds maandag heel veek van buik naar rug, dat deed hij eerder ook nooit.

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Die frustratie is nodig om verder te komen. Als je ze dan oppakt of anders legt, dan rem je juist de ontwikkeling. Kijk, je moet een baby niet hysterisch over de rel laten gaan, maar een beetje frustratie is gezond.

13. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Inmiddels terug. Hele fijne fysio mevrouw! Ze gaf aan dat er niks ergs is en dat gewoon wat kracht mist in zijn benen. Hij wil wel maar weet nog niet heel goed hoe en ook nog niet sterk genoeg in zijn beentjes.

Dus nu oefeningen doen!

14. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Mijn dochtertje is nu ook tien maanden en kruipt ook nog niet. Wel tijgeren dat doet ze nu al drie maanden. Ze heeft met de kerst een paar stukjes gekropen en daarna zch een keer opgetrokken en nu doet ze het niet meer. Wel speelt ze op de zijkant maar echt tot zitten komt het niet. Ook hier roept iedereen dat het wel komt. Maar er komt niet zoveel. Maak me ook zorgen. Cb nog niet. Ze had een sterke voorkeurshouding als pasgeborene en ze heeft een afplatting. Ik weet ook niet of een ontwikkeling daarmee trager kan zijn. Probeer haar wel.uit te dagen met speeltjes maar het is 1 of 2 keer kijken en dan gaat ze naar een ander speeltje toe. Kan er verder niet zoveel aan doen. Ze zal vast wel een keer verder gaan. We moeten drie febr weer naar het cb dan zal ik het weer eens overleggen.

15. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    onze jongste kroop toen ook nog niet,dat heeft best een tijd geduurd en lopen ook.
    Ik was toen ook best onzeker omdat onze dochter altijd alles heel snel deed en toen zei iedereen steeds tegen me: relax het komt wel goed, en inderdaad Komt vanzelf goed,ik zou me dus geen zorgen maken.
    Elk kindje doet het op zijn eigen tempo..:D

16. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Ik ben inmiddels een stuk geruster. Ik heb het hier, en in real life, met mensen erover gehad en dan ineens hoor je wel van andere mensen hoe het nu echt zit. Blijkt mijn zoon eigenlijk helemaal te zijn als andere kindjes, Haha.

17. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Hier ook eentje die pas 'laat' is gaan kruipen. Met 11 maanden gaan tijgeren, met 13 maanden voor het eerst optrekken tot staan en week erna ging hij voor het eerst kruipen. Inmiddels bijna 15 maanden en kruipt hij er op los, maar wil hij liefst overal langs lopen, loslopen vindt hij nog eng.

Dus idd niet te veel zorgen maken, elk kindje heeft idd zijn eigen tempo;)

18. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Fijn Oreokoekje. Moet ik misschien ook maar eens doen. Zit ook op een andere mama groep waar kindjes zitten die met zeven maanden al optrokken en langs liepen. Werkt ook niet echt mee. Vergelijken doe je zo snel.

19. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Snap ik, StrayCat! Je gaat dat dan bijna als de norm zien.

20. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Mijn dochter is bijna een jaar en kruipt ook niet :), gaat ook niet zelf zitten. Tijgert wel, loopt aan de hand, trekt zich op tot staan aan meubels. Sterk genoeg dus. Volgens cb gewoon een gebrek aan interesse. Niet ieder kindje doet hetzelfde.
    Als het je echt onzeker maakt kan je eens overleggen met het cb.

Deel Deze Pagina