Hmm.. Hier minder 'spastisch' dan de meeste. Ze krijgt niet zo vaak tussendoortjes, omdat ze er zelf weinig omgeeft (ooit een sopestengel ofzo). Na het eten krijgt ze meestal een toetje, net wat er in de koelkast staat (yoghurt, vanillevla, of gewoon rijstebloempap). Ze drinkt tussendoor meestal gewoon water, maar ze lust vrijwel alles. Als ze een potje krijgt, dan krijgt ze vaak toch wel een hapje (of twee, drie..) van ons. En als ik een stukje taart heb, dan krijgt ze ook wel een hapje.
Spenen in de suiker? Met 2 maanden?! Nou, dan ben ik héél spastisch. Tot 2 jaar heeft Nathan nog nooit snoep gehad. Behalve een taart voor zijn verjaardag die hij niet lekker vond. Nu met sinterklaas heeft hij wel eens een pepernoot gehad, of een chocolade muntje. Hij heeft 10x liever fruit. Hij staat te springen als hij een mandarijn ( of zoals hij zegt, aardbeien... ) krijgt en een appel is helemaal geweldig. Zelfs mijn man, die mij zo af en toe behoorlijk spastisch vind, vind een speen in suiker dopen wel erg ver gaan hoor.
Ik let ook wel op wat hij krijgt en zijn tussendoortjes zijn een rijstewafel en een soepstengel. Een collega van mij geeft haar dochter als tussendoortje elke dag een lange vinger. Luca drink meestal water en lauwe thee maar ik geef hem ook wel eens diksap. In principe krijgt hij yoghurt met soms (1 keer in de week) een scheutje diksap. Als wij weg gaan dan neem ik voor hem zo'n kant en klaar toetje (yogolino) voor hem mee. Ik keek eens bij de ingredienten en daar zit net zoveel suiker is als de gewone vruchtenyoghurt die ik eet als toetje. Dus maakt het niks uit wat je hem dan geeft. Heel af en toe krijgt hij wat anders, zo heeft hij 1 keer een hapje van een spekkie, een patatje zonder zout, een vingertopje slagroom gehad en heeft afgelopen weekend 2 pepernoten gehad (dat vond hij heeeeeeeeeeeel erg lekker). Verder geven we hem regelmatig een hapje van ons eigen eten (ik kook voor ons zelf ook altijd zonder zout) om hem te laten wennen aan met de pot mee eten. Ik let er dus wel goed op maar vind het soms niet erg als hij wat suiker of zout binnen krijgt. Veel liefs Nataly
Liesje krijgt wel vaak een klein drupje diksap door haar yoghurt. Echt tussendoortjes krijgt ze niet echt, omdat ze nog best veel slaapt. Anders zou ik haar nog wat fruit geven oid. Soms doe ik ook wel eens een stukje liga door haar fruit als dat een beetje dun is. Groenten een aardappelen kook ik zowiezo al zonder zout dus dat eet ze gewoon mee. Vlees haal ik een stukje voor haar af en dat van ons kruid ik dan. In het begin bakte ik haar vlees in een apart pannetje, maar dat doe ik niet altijd meer. Wij hadden gisteren opgebakken aardappel en daar heeft ze ook een paar stukjes van gehad. Als wij pasta oid eten met ene kant en klare saus, krijgt Liesje een potje.
Pff wat ben ik spastisch dan!!! Spenen in de suiker en een kindje van 2 maanden appelsap en diksap laten drinken. No offense maar krijg een plaatsvervangende rolberoerte geloof ik (wil hier niemand mee beledigen). Wat is de meerwaarde hier nu helemaal van???? Om even een idee te krijgen wat ons meisje binnen krijgt: 7.00 Borstvoeding 9.00 1a2 boterhammen + fruit (peer,banaan,mandarijn,sinasappel) 12.00 Borstvoeding + naar behoeft fruit 15.00 1a2 boterhammen + fruit 16.00 borstvoeding 17.00 Avond eten (zelf gemaakt hier geen potjes!) 18.30 borstvoeding Tussen door smiddags een beetje thee, soepstengel of nijntje koekje soms als toetje een beetje yogurt (zonder siroop of suiker). Ze heeft nu 2 keer sterk aangelegd diksap op. Maar eigenlijk wil ik er hier niet te veel aan wennen dus krijgt ze dit 1 x in de week ipv van thee of water. Voor de rest kook ik alles zelf met veel groente en afwisselend rijst, past, aardappels. Ze krijgt nog geen vis of vlees maar daar gaan we binnekort mee beginnen. Ik voeg geen zout aan het eten toe maar bijvoorbeeld een tomaat of paprika voor de smaak, Ik kijk in de winkels ook op ingredienten van producten, en vergelijk ze met soortelijke dingen. Ook ga ik (ze is nu 11 maanden) \ ik voor haar verjaardag zelf een kwarktaart (geen pakje) maken zonder al te veel toevoegingen ben al druk aan het experimenteren met verschillende recepten . En (sorry voor de gene die zich aangeproken voelen) ik vind het echt van de zotte dat kinderen zo vroeg mogenlijk al maar aan de snoepjes,slagroom,chocolade,chips,koeken,friet moeten zitten omdat ze AL 1 jaar zijn en dus alles maar gaan/moeten eten onder het mom van ze "mogen" het nu. En krijg binnen onze vriendenkring en family ook rare blikken maar vind het goed met ze. Ik vind het niet nodig(mijn partner ook niet) dus het gebeurt gewoon niet. En nu zeg ik niet dat mijn dochter strikt zout en suikerloos eet (mochten jullie inmiddels die indruk hebben ), want dat is ook wat overdreven maar ik vind alle die extra toevoegingen echt niet nodig. En in welke catogorie hoor ik thuis: Zwaar, zwaar, zwaar spastisch!!!
Ik snap niet zo goed wat er tegen diksap is?? Je geeft zelf 3x fruit!? Diksap is m.i. vruchtensap met heeeeel veel water, zitten geen toegevoegde suikers in... Ik geef haar ook wel eens een uitgeperst sinaasappeltje. Maar goed, moet iedereen voor zich weten. Verder ben ik t met je eens hoor. Alleen geef ik geen nijntje-koekjes, omdat daar wel suiker aan is toegevoegd. Ik wil ook een kwarktaartje voor dr gaan fabriceren met haar verjaardag! Ben benieuwd naar je recept?!!
nou iik moet zeggen ik vind je niet spastisch maar vind wel dat je ene beetje spastisch reageert. kijk suiker en appelsap met 2 maanden vind ik ook niet nodig maar hoe je bepaalde dingen omschtijft ( bv hier geen potjes!) potjes zijn geen vergif hoor en daar zitten beter geselecteerde groent en fruit in als van bv supermarkten. hier ook voornamelijk vers eten maar ook rustig eens een potje. niks mis mee. enne weet je wel hoeveel suiker er in een nijntje koekje zit? net zoveel als in een gewoon koekje bijna dus...
Ik ben zelfs met de driejarige nog wel wat 'spastisch'. Bij voorkeur krijgt ook hij nog steeds alleen min of meer gezonde tussendoortjes. Op zijn boterham mag hij wel hagelslag of vruchtenhagel, maar hij kiest zelf vaak voor smeerkaas. En gelukkig is hij gek op rozijntjes, van die minisoepstengels en rijstwafels. Af en toe mag hij chocola, een lolly of gummibeertjes tussendoor. De baby van 8 maanden mag helemaal niks, haha. Die krijgt hooguit af en toe een babyrijstwafeltje of een soepstengeltje. Op z'n brood lust hij tot nu alleen nog maar boter. En verder fruit en groente en soms een stuk aardappel, maar ook daar is hij niet dol op. Ik vind het gewoon niet zo nodig om mijn kinderen vol te stoppen met suiker, zoetstoffen, zout en allerlei toegevoegde troep. Het mag heus wel eens, maar niet tig keer per dag.
@maka31: Weet dat ik diksap alleen natuurlijk suikers zitten (uitvoerig onderzocht) geen mijn dochter inderdaad 3 keer op een dag fruit dit ook omdat ik dit een beter tussendoortje vind dat koekjes ofzo (en het vult naar mijn idee beter). Nijntje koekjes zijn hier meer uitzondering als regel eigenlijk, heb ze toevallig vandaag gehaald vandaar datze er als tussendoorje bij stonden. Rijstewafeltje krijgt ze bijvoorbeeld z om de dag. Zal het recept binnenkort na de laatste testrondjes hier wel in een topic plaatsen @plurkie Vandaar dat er in mijn tekst ook 3x staat dat ik niemand wil beledingen(hier geen potjes was ook niet zobedoeld ) heb mijn hart op mijn toetsenborst zeg maar Weet dat het geen vergif is hoor! maar in veel potjes zitten toch suikers(kruitvat geloof ik) en ook is de structuur erg fijn (ik ben van de stukjes eten)
ja van die kruidvat potjes zit idd suiker. dat snap ik ook niet hoor.ik heb ze nooit want dat vind ik ook belachelijk. altijd olvarit hier. en verder het hart op je toetsenbord vind ik een goeie!
Mijn zoontje is 15 maanden en wij zijn vanavond samen naar de snackbar geweest en hebben daar gehaald: friet en een berenklauw en die hebben we lekker met z'n tweeen opgegeten. Heerlijk vond hij het. Voor erbij had ik (ongezoete) appelmoes... mmh.. een klein feestje dus. Ja, dit is een absolute uitzondering maar vanaf 1 jaar vind ik wel dat alles er bij hoort. Ik kook nog altijd zoutloos (maar dat doe ik omdat ik dat ook voor ons beter vind) en zoetigheid beperken we zeker omdat ik het gewoon niet nodig vind maar zout, zoet en bitter horen allemaal bij het leven. En door dingen niet te geven, leren ze de smaak niet kennen en daarmee maak je het bijzonder. Bijzonder kan betekenen: wil ik nooit eten maar ook... hoe interessant is dat? HEEEEL interessant (en alles wat er tussenin zit). Verboden 'vruchten'... Mijn zoontje eet dus alles. Van gewone Hollandse pot tot Indiase curries, mexicaanse bonenschotels, japanse yakitori etc en soms een stukje cake of een koekje. Maar reguliere tussendoortjes zijn hier: soepstengel, rijstwafel, en vooral heeeeel veel fruit. Favoriet eten: - pasta met tonijn en tomatensaus (helemaal zelf gemaakt door mama) -boerenkool (ook zelfgemaakt door mama) met worst - blauwe bessen of aardbeien - yoghurt
Plurkie zat net nog even te kijken op intenet en vond nog ergens een discussie op een forum over potjes heb alleen eerst pagina gezen maar is ook een discussie over potjes Forums van ikkeben.nl Oook nietbedoeld als commentaar maar meer als intresse, verdiep me sinds ik mijn dochter heb echt in voeding ezo vandaar Cycnet: Ben er ook van overtuigd dat zout, zoet en bitter bij het leven horen hoor, maar ik neem mijn dochter met 15 maanden niet mee naar de snackbar. Dat is in mijn ogen ook nog bijzonder als ze ouder is... Mijn dochter eet ook alles vandaag een heerlijk potje in de war gemaakt voor haar: ZIlvervliesrijst, tomaat,wortels,paprika,courgette en aubergine en ze heeft heerlijk gesmuld. Voorde rest is ze ook gek op aardappels met witlof of boontje,bloemkool,brocolli, en macaronie met een sausje van tomaat wat groene kruiden en wortels. En ik kan er op elk tijdstip blij maken met een boterham met banaan. Volgens onze omgeving heeft ze de verkeerde naam gegven en zou ze chiqita (van de bananen) moeten heten, ze wist al heel snel waar bij iedereen de bananen liggen
Hoeft ook niet hoor. Het was hier ook voor het eerst en het zal niet snel meer gebeuren maar het kan volgens mij geen kwaad (zolang het de uitzondering is) net zoals een keertje zoetigheid e.d. geen kwaad kunnen. Een leeftijdsgrens (na 1 jaar) is altijd discutabel? Waarom bij 2 jaar? Waarom niet bij 4 of 6 of 18? Ik bepaal wat er gegeten wordt, mijn zoontje bepaald hoeveel. Ik vind dat wel een aardige deal. Gelukkig weet ik dat wij - vergeleken met veel Nederlanders - gezond en gevarieerd eten (op die uitzonderingen na zoals vanavond). Ik hoef dus voor mijn zoon niets bijzonders te doen. Hij krijgt thuis het goede voorbeeld.
Volgens mij ben ik inderdaad echt 'moeilijk'! Bijvoeding vanaf 6 maanden (niets anders dan bv gedronken, zelfs geen slok water), vlees/vis vanaf zo'n 10 maanden en dan alleen maar rundergehakt, kip, vis en mager varkensvlees. Koemelk vanaf een maand of 16. Zoutloos gekookt tot anderhalf en alles vers stoomgekookt. Heel af en toe een potje (als we ergens anders zijn). Nu wel zout, maar Camila eet zo weinig in de avond sinds ze weigert gevoerd te worden, dus dan maakt het niet uit. Misschien 5 hapjes en da's veel. Qua snoep krijgt mijn dochter rijstwafels, ontbijtkoek, een babykoekje o.i.d. Oh ja, rozijntjes zijn hier helemaal favoriet. Alleen mijn man geeft haar af en toe wel iets waarvan ik denk dat het eigenlijk helemaal niet hoeft. Zo ben ik er niet blij mee dat 'ie haar met regelmaat een halve plak kaas geeft (veel te vet), maar ja. De gegeten ijsjes zijn werkelijk op één hand te tellen, dit geldt ook voor chocomel en fristi. Het maakt namelijk niet uit wat ik haar te drinken geef: water, roosvicee, chocomel, ze drinkt van alles weinig, nou dan liever water, melk en thee (uiteraard zonder suiker) en de borst! Op de boterham eigenlijk alleen maar (voorheen natriumarme) pindakaas, jam of iets van vleeswaren. Chocoladepasta doe ik er maar zelden op. Vanaf 7 maanden tot ruim een jaar eigenlijk alleen maar roomboter. Van de week heeft ze voor het eerst een happymeal gekregen; ze at één macnugget en een paar frietjes, dat was het. Ach, ze kan haar hele leven nog eten wat ze wil!
Denk dat de grens voor zon uitzondering voor mmij persoonlijk zo bij de 4/5 jaar ligt omdat ze dan naar mijn idee beter begrijppen waarom het bijzonder is. En vind ook die grens stellen en vastleggen laststig maar de tijd van het leren denk ik dan maar. Voorde rest hebben we hetzellfde "systeem" als ik het zo mag noemen ik bepaal wat en zij hoeveel daarom vind de de rapley methode ook zo leuk. Moet eerlijk toegeven dat wij wel van iets lekkers houden op zijn tijd(frietje) maar dat we voor de rest toch redeliujk gezond eten, en ja ik maak ook wel is gebruik van de pakjes van knorr maar wissel het wel lekker af met zelfbereide hollandse pot. @ yake Ben blij dat iik niet als enigste mezelf moeilijk vind Mijn dochter heeft ook tot 6 mnden fulltime borstvoeding gehad en nu drinkt ze nogsteeds 4/5 keer perdag(een zaligheid). Ik kook ook zoutloos, moet toegeven dat ze een keer een potje heeft gehad wortels (gekrgen op jonge gezinnenbeurs) dacht dat zullen we is proberen. maar dat was geen suc6 terwijl ze nu de wortels zelf ongekookt eet Wij trekken hier gelukkig een lijn al neem ik het voortouw maar mij vriend "verwend" haar dan wel is met een extra soepstengel. maar daar kan ik dan ook niet wakker van liggen En zoals je al zegt ze kan haar hele levne nog eten wat zel wil en aangezien ik er vanuit ga dat zel minimaal 100 wordt heeft ze nog alle tijd om te doen en te laten wat ze zelf wil.
Een potje is ook helemaal niet erg. Hier smult ze ervan! Alleen geef ik het bij hoge uitzondering, want ik wil graag dat ze alle smaken leert waarderen. Toen ik een poosje in het ziekenhuis lag heeft ze het volgens mij iedere dag gekregen, het maakt niet uit qua voedingswaarden, dus daar maak ik me niet druk om.