Hallo, Mijn kindje is nu net 10 maanden oud. Zoals ik ook in het onderwerp schrijf, kan hij nog niet kruipen. Hij tijgert wel het hele huis door en komt waar hij wil zijn. Maar die buik en zijn borst blijven op de grond. Volgens mij zijn er zelfs kindjes die nooit gaan kruipen, dus hoef ik me hier niet druk om te maken. Hij houdt van zitten en kan dat heel goed. Hij doet alleen geen enkele poging om uit zichzelf te gaan zitten. Ook als ik hem een beetje help, pakt hij het echt niet op. Ik vind dit zo jammer voor hem omdat hij nu gaat huilen als hij het tijgeren zat is. Het lijkt mij zo fijn voor hem als hij zelf kan gaan zitten als hij het zat is. Hij heeft daar wel behoefte aan. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Soms als hij zit trek ik hem zachtjes half naar lig en dan duwt hij zich wel op tot zit. Ik denk dat het probleem hem vooral in zijn benen zit. Hij lijkt niet echt te weten dat hij ze heeft. Laat staan dat hij ze in de juiste positie legt om te gaan zitten. Ook optrekken om te gaan staan doet hij niet. Ik weet ook niet of dat kan zonder dat hij al zelf kan gaan zitten?
Hoe herkenbaar! Mijn dochter begon ook laat met alles! Zij was al ruim een jaar toen ze pas begon met kruipen, maar daarna ging ze wel als een speer ze was 1,5 jaar toen ze ging lopen. Niet bijzonder laat, maar het is ook niet snel te noemen. Het zitten deed ze ook pas rond het jaar. Wij zijn daarvoor bij de fysio geweest. Hierbij deden we een oefening om, terwijl ze tijgerde de beentje om en om te bewegen alsof ze kroop. Dit wierp best snel zijn vruchten af. Je zou het kunnen proberen? Toch moet je je niet teveel zorgen maken, we kunnen niet allemaal even snel zijn
Gaan zitten leren de meeste kindjes vanuit buikligging (knietjes onder zich trekken en dan vaan eerst 'half zitten' op 1 beentje met nog handje(s) aan de grond, daarna echt zitten net twee handjes van de grond), vanuit rugligging is veel zwaarder. Het feit dat hij graag wil zitten, zou 'm moeten motiveren dat ook zelf te gaan doen; zolang jij hem neer blijft zetten in zit, hoeft hij het niet zelf te leren Sowieso beter niet neerzetten wanneer hij dat nog niet zelf doet; hij moet de juiste spieren 'trainen' door het zelf te proberen, nu heb je kans dat hij bepaalde spieren wel traint (omdat jij 'm dus neerzet), maar andere spieren minder (terwijl die wel nodig zijn om zelf te kunnen gaan zitten!). Dus laat 'm oefenen! Lekker tijgeren en dingetjes neerleggen waar hij mee kan spelen en dan afwachten wat hij gaat doen.
Als hij op de buik ligt kan je hem helpen om op de knietjes te gaan zitten, een beetje zijdelings en vanuit de knietjesstand hem schuin naar achteren trekken naar zit. Als je dat doet moet hij wel met 1 handje op de gromd steunen zo leert hij dat zij zichzelf omhoog kan duwen. Moeilijk uit te leggen zonder beeld maar je zit dan het beste achter hem, dat is voor u het gemakkelijkste Maar dat was een oefening die wij kregen van de fysio. Maar naar mijn idee gaan ze dat pas doen als ze er klaar voor zijn, of je hem nu wel of niet helpt. Volgens mij vervroeg je het op deze manier 1 dag ofzo. Maar hier begon hij pas met tijgeren toen hij 11 en een halve maand was en sinds 2 weken kan hij vanuit tijgeren ook gaan zitten, optrekken doet hij nog niet maar het begint wel. Gaat nu soms op de knietjes zitten bij de toettoetgarage, babywalker en een zwitsalopbergdoos. Daar trekt hij zich nu dus een beetje aan op.
Klinkt mij nog zeker niet problematisch in de oren. Mijn zoontje tijgerde zelfs niet eens bij 10 maanden, dat ging hij bij 11 maanden pas doen. Optrekken deed hij bij 14 maanden, zelf gaan zitten in dezelfde week als het optrekken (want dat is eigenlijk best makkelijk vanuit sta-houding.. haha). Kruipen ging nog later, bij 16 maanden pas. Hij loopt nu ruim een maand los.. toen was hij 21 maanden. En nu rent 'ie!
Hier wordt nog niet gekropen, zelfs niet echt getijgerd. Wel rondjes draaien op de buik. Hier wordt door het huis gerold en zo verplaatst hij zich. Optrekken doet hij wel als hij onze handen vast heeft tot staan, hij probeert het ook in de box, maar dit lukt niet. Bij meubels e.d. Doet hij dit nog niet. Soms denk ik ook wel eens, wanneer gaat het gebeuren?
Mijn zoontje rolde niet, schuifelde niet en deed eigenlijk niets met 10 maanden. Hij kon wel heel goed zelf lang zitten. En dan kun je zeggen dat je dat niet moet doen, maar dat ontneemt je kindje ook weer een kans andere ontwikkelingen door te maken, bv zelf eten, zittend spelen etc. Het is hier met 10,5 maand begonnen met buikschuiven en toen kruipen en en aan de hand lopen met 11,5 maand. Rollen is daar ergens bij gekomen, maar nooit zijn favo beweging geweest. Op de dag dat hij 14 maanden werd, liep hij stevig los, dus tsja, het komt vanzelf en door hem neer te zetten in zitstand heb ik hem in ieder geval niet tegengehouden op andere vlakken of zijn ontwikkeling onrecht aangedaan. Overigens zat hij altijd wel kaarsrecht en dus niet hangend ofzo.
hier ook een laat kindje! Ze ging pas op de normale manier kruipen (handen en knieƫn en buik van de grond) toen ze 13.5 maand was. ook trekt ze zich nog niet staand op of als ik haar optil staat ze ook niet op haar beentjes.. Toevallig vorige week bij het cb geweest en ze is ietsje later qua ontwikkeling maar zeker niet zorgwekkend laat (en zij is een stuk ouder dan jouw kindje) Dus ik zou hem lekker zijn eigen ding laten doen. Ze gaan kruipen/optrekken/staan/lopen wanneer ZIJ daar aan toe zijn.
Als je zoontje tijgert: zijn voetjes laten afzetten tegen jouw arm of hand. Door het afzetten komt er wat meer kruipen en kun je op een leuke manier het kruipen wat bevorderen.
Mijn dochter wordt volgende week al weer 11 maanden en ook hier wordt nog niet gekropen, kan ze nog niet zelf zitten en optrekken doet ze ook niet. Wel komt ze de kamer door door achteruit te tijgeren, om haar as te draaien en te rollen. Vooruit tijgeren lukt wel als wij haar voetjes tegenhouden, maar ik denk dat doordat ze overal ook wel komt op een andere manier ze niet echt een stimulans heeft voor zichzelf om vooruit te komen. Ze kan wel stevig zitten, en ik moet eerlijk bekennen dat ik haar ook wel af en toe neer zet. Nooit langer dan 10 minuten, en inderdaad: zo speelt ze op een andere manier. Fijne motoriek gaat hartstikke goed. Dus de rondjes in het ronde gaatje en de vierkante in de vierkante van de vormenstoof. Ook zie ik dat ze zich wel echt ontwikkelt. Sinds een paar weekjes zit ze af en toe ineens op handen en knieƫn en probeert ze de tafel vast te pakken. Dus het komt vast vanzelf. Volgende week moeten we weer naar het cb. Misschien dat ik dan toch wel ga vragen of we iets moeten met een kinderfysio.
Mijn dochter doet dat ook nog niet. Ik vind het ook een overdreven advies om naar de kinderfysio te gaan. Ontwikkelen doen ze vanzelf in hun eigen tempo. Niet teveel spiegelen aan anderen, en ik vind dat ook soms best lastig.
Kinderfysio is juist harstikke goed voor baby ongeacht ontwikkeling. Je krijgt ook massage en vind het ook lekker? Zi bij baby ook massage ervan maakt spieren ontspannen en je kan op leuke manier met je baby fitness doen met gymbal. Babys vinden get geweldig en goed voor ruggetje etc. Miss termin kinderfysio maakt idereen bang want je gaat zelfs naar fysio alleen als iets niet goed is?? Ik heb van verzekering 12 fysio per jaar ik heb geen klachten ik ga gewoon voor massage en ontspanning Ik vertrouw meer daarop voor massage dan een of andere massagetoko Hetzelfde voor kinderen en babys. Mijn massage maakt toevalling kinderfysio en dat doet ze regelmatig gewoon lekker met gymbal met baby en leert ouders om soort babyfitness ermee doen kan echt geen kwaad en maakt ook het niet sneller of langzamer de ontwikkeling. Is voor ontspanning en sperls. Pas als kind echt achterloopt dan is andere oefeningen van toepassing
Hier ging ie met 10/11 maanden kruipen en zelf zitten, met 11 maanden optrekken en met 18 maanden liep ie los... Als ie het goed doet en hij zich ontwikkeld (er is meer dan kruipen/optrekken etc.) zou ik me niet druk maken
Ik zou me er niet te druk om maken, want ineens kunnen ze het (zelf zitten en optrekken). Zl zat er al 3 maanden tegenaan te hikken (en ja, dat frustreerde hem enorm) tegen het zelf gaan zitten en sinds deze week kan hij het ineens (bijna 1)! Hij doet nu dus niet anders , ook trekt hij zich op (sinds dat hij zelf kan gaan zitten). Kruipen doet meneer nog niet echt, probeert het wel, maar gaat te langzaam denk ik, dus maar weer op de buik en er als een speer vandoor! Volgens de kinderfysio (ivm afplatting hoofdje) moet je kinderen lekker hun gang laten gaan qua ontwikkeling, dus niet op de billen zetten of laten staan. Vanuit de buikligging leren ze vanzelf alles en de 1 is sneller dan de ander! Ik zou niet meteen naar de kinderfysio gaan hoor, volgens mij is de ontwikkeling van je kind geheel normaal!
Mijn dochter is even ruim 11 maanden en tijgert flink, maar kan ook nog niet zelf gaan zitten, optrekken ook niet. Wel als ze zit en ik haar handjes vastpak, dat vindt ze fantastisch. Als ze op haar buik ligt en ik zeg, ga eens zitten, dan probeert ze het wel, maar het lukt haar simpelweg niet, best sneu hoor Ik zal haar maar wat meer op haar buik leggen, al vindt ze dat echt niet leuk, ze is het snel zat. Fysio is misschien ook nog wel een idee.
Ik denk dat fysiotherapie wel ergens anders voor bedoeld is dan alleen maar voor massage, maar dit terzijde. Het is ook echt niet zo dat ik denk dat mijn kind een ontwikkelingsachterstand heeft ofzo. Wel merk ik aan haar dat ze soms net wat meer stimulans nodig heeft. Bijvoorbeeld met leren terugrollen. Dat heeft echt maanden en maanden geduurd. Toen kregen we een oefening dat we wanneer ze op haar buik lag aan een kant een speeltje omhoog moesten houden. En huppakee: daar ging ze en ze is er niet meer mee opgehouden. Gisteren hebben we de tip van Sydneys gebruikt om haar te leren zelf gaan zitten. Dus op de knietjes neer gezet. En verrekt, ze doet het. Het lukt haar alleen nog niet om zelf vanuit lig goed stevig op haar knietjes te gaan zitten, maar ze probeert het wel. De reden dat ik dus fysio overweeg is dat ik haar dus meer kan helpen bij zulk soort dingen. Niet om te dwingen of dat ik haar groot wil kijken ofzo... Maar ik heb iets met gedichtjes gestudeerd en een fysio weet er dus meer van af dan ik
Mijn zoon is bijna 17 mnd en heeft nooit gekropen.. tot 1 jaar kon hij niks alleen maar zitten als hij neergezet werd en rondjes om zijn as draaien.. en hij heeft een tijdje liggend gerold. Vanaf 1 jaar ging hij billenschuiven vanaf 14 mnd optrekken tot staan en verder is hij nu nog steeds niet.. hij kan niet zelf gaan zitten of lopen.. met gaan zitten heeft hij nog een heeeeel klein beetje hulp nodig. . Wij zijn wel bij de kinderfysiotherapeut omdat hij met 14mnd op het cb nog niks deed.. maar eerlijk gezegd zie ik er het nu niet helemaal van.. mijn zoon wil niet geholpen worden hij wordt daar alleen maar boos van en hij is veel vooruit gegaan maar dat ligt ook aan zijn leeftijd denk ik..