Hallo, ik heb een pectus excavatum en vroeg me af wat daar - over het algemeen, ieder lichaam is natuurlijk sowieso anders - de gevolgen van zijn ten aanzien van het geven van borstvoeding. Van wikipedia: "Doordat pectus een afwijking van de borstkas is, ontstaan bij veel vrouwen afwijkingen van de borsten, zoals asymmetrie tussen de linker en rechterhelft, achterblijvende groei en naar binnen wijzende tepels." Nu, met 21 weken zwangerschap zijn mijn borsten ook niet of nauwelijks gegroeid (terwijl ik overal lees dat dat wel "normaal" is.) Dus ik vrees een beetje dat mijn p.e. daarmee te maken heeft; dat mijn borstweefsel door deze afwijking niet reageert zoals zou moeten. Ik wil heel graag bv geven, dus ik vroeg me af of jullie gevallen kennen van succesvolle borstvoeders met p.e. (of juist de negatieve verhalen, om me te behoeden voor teleurstelling)
Sorry, ik kan niet met je praten uit ervaring, ik ben dit nog niet eerder tegengekomen. Maar ik kan je wel zeggen wat ik denk; Dit is een aandoening aan je borstkas en heeft in principe niet echt iets te maken met de ontwikkeling van je borstklierweefsel. Als jij verder 'normaal' ontwikkelde borsten hebt lijkt het me gewoon mogelijk om borstvoeding te geven. Veel vrouwen ervaren in het begin van de zwangerschap een verandering in hun borsten; dit zegt iets over het actief worden van hun klierweefsel. Omgekeerd kun je niet zeggen dat als je dit niet hebt gemerkt je borsten 'het niet gaan doen'. Ik zou er maar gewoon lekker voor gaan en afwachten wat er gebeurd. Meestal voel je in de eerste dagen na de bevalling wel wat gebeuren in de borsten. Veel succes straks Linda
dankjewel voor je reactie, ikzelf zie de logica in het verband tussen een afwijking aan het skelet en borstklierweefsel ook niet zo, edoch heeft niemand met p.e. een grotere cupmaat dan A(A), en dan nog vaak erg asymetrisch ook. Waarom weet ik ook niet, maar dat statistische feit staat. Dus óf het heeft directe invloed, of beide zijn het resultaat van een derde factor. Hoe dan ook, ik zal wel zien wat er gebeurt en blijf hopen op tekenen van 'leven' daar