Ik wil graag van me afschrijven, want ik zit er even goed doorheen. Mijn dochtertje van ruim 10 maanden is overdag supervrolijk en ondernemend. Ze is bezig met kruipen, optrekken en de wereld ontdekken. Slapen was nooit haar grootste hobby, maar het ging op gegeven moment goed en zo'n twee weken geleden sliep ze opeens een week lang heel erg veel. Maar na die week werd het echt een drama... Van de een dag op de andere ging ze krijsen bij het naar bed gaan en waren we er zo 2 uur mee bezig voor ze sliep. Dit gaat al bijna twee weken zo en inmiddels zijn ook de nachten waardeloos met als dieptepunt de afgelopen twee nachten, waarin ik per nacht misschien 2 uurtjes geslapen heb, omdat mijn kleine mup gewoon echt niet kon slapen. Ze kan gewoon niet in slaap komen en wordt om de haverklap brullend wakker en gaat dan rechtop in bed zitten. Alleen bovenop mij in ons bed slapen lukte redelijk afgelopen nacht, maar dan nog lag ze vreselijk te draaien en heb ik bijna geen oog dicht gedaan. Ik ben behoorlijk aan het eind van mijn Latijn nu. Laten krijsen hebben we geprobeerd, en we laten haar altijd eventjes gaan, maar daar stopt ze echt niet mee en dat vind ik zielig als het te lang duurt. Voor het slapen in bad geprobeerd, bij de huisarts geweest (ze heeft niks, alleen tandjes misschien (die heeft ze nog niet)), paracetamol haalt niks uit, op haar kamer troosten lukt niet en ze wil alleen maar bij ons zijn. Ik wil geen discussie aanzwengelen over wel of niet laten huilen, want wij hebben ervoor gekozen dat niet te doen en haar liever bij ons te nemen, waar ze wel rustig wordt. Ik veroordeel de aanpak 'laten huilen' dat niet, maar dat past gewoon niet bij ons. Waar ik naar op zoek ben is of iemand dit herkend en weet of dit normaal is? Misschien heeft het met de leeftijd te maken en gaat het (vanzelf) weer over? Of moeten we toch op zoek naar een andere oorzaak dan een fase (waar ik me nu heel erg aan vastklamp als verklaring)? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, misschien kan ik er wat hoop uit putten!
Hoewel wij hier een supergoede slaper hebben, merkte ik ook dat hij rond de 10 maanden anders ging slapen. Hij begon ook ineens te huilen in zijn slaap en rechtop te zitten. Het leek wel alsof het dromen bij hem begonnen was en dat hij daarom wakker werd. (Nou weet ik helemaal niet wanneer kinderen beginnen te dromen, maar het lijkt wel zo. Wij hebben een camera op de babyfoon en zien dus ook dat hij rustig slaapt en van het ene op het andere moment ineens heel hard huilt.) Onze oudste had dit ook trouwens!
Ik zou hem ook zeker niet laten huilen, dat ik ook tegen mijn gevoel in. Hier zit hij momenteel ook in de 10 maandensprong en jammert hij meerdere keren in zijn slaap dus wordt niet wakker (wij wel ). Ook wij hebben een camera op de babyfoon dus zie dat hij slaapt. Maar het dromen begint zo rond de 10 maanden als ze beginnen met kruipen en tijgeren.