10 maanden: voedingsvraagjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Juud, 24 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Mijn zoontje is bijna 10 maanden en ik vroeg me het volgende af:

- wanneer kan je pindakaas op de boterham geven?
    - wanneer mag je ontbijtkoek geven?
    - wat drinken jullie kindjes, naast opvolgmelk?

Dank jullie wel?

2. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Hai,

Pindakaas is vrij allergeen vanwege de noten. Beste om het te proberen nadat hij 1 is. Anderen geven het eerder geloof ik. Ik niet want ik ben zelf een beetje gevoelig voor noten.

Ontbijtkoek weet ik niet. Volgens mij kan het wel al maar ik zou het niet te veel of te vaak geven. Is toch vrij zoet en een zwaarder tussendoortje (zitten volgens mij best wat vezels in) waardoor je kindje misschien tijdens het eten niet meer goed eet. Maar dat is mijn mening. Half plakje kan vast geen kwaad.

Fleur drinkt diksap appel tussendoor en verder water. Water bied ik de hele dag aan. Diksap met de boterham tijdens de lunch.

Succes en wat gaat het snel he met de kleintjes!

Groetjes, marijn

3. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    noa krijgt al ontbijtkoek vanaf een maand of 8 vind ze heerlijk.
    pindakaas geef ik nu eigenlijk nog niet ik weet ook niet vanaf wanneer ze dat mogen hebben.
    noa krijgt yoghi en rosvicee.

4. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Pindakaas vanaf 1 jaar ivm allergie enz.

Ontbijtkoek hebben we Merel al wel eens gegeven, maar al snel ontdekt dat ze er diarree van krijgt, dus dat doen we niet meer. Mag volgens mij vanaf 9 maanden?!

Merel drinkt naast melk ook water en diksap, zo'n 2 flessen á 200cc per dag. Ze krijgt 3 flessen van 150/5 melk.

5. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik heb Rick al wel eens pindakaas gegeven. Bij ons zit er nergens een notenallergie in de familie. Maar ik geef het hem bijna nooit omdat wij pindakaas met stukjes noot eten en dat lijkt me voor hem niet zo fijn. Mijn schoonmoeder had light pindakaas, met minder suiker dus. Dat heb ik hem gegeven.

Ontbijtkoek mag volgens mij vanaf 9 maanden. Ik heb Rick laatst een beetje laten proeven, hij vond het wel lekker (zoals alles.. :) )
    Maar er zit ook veel suiker in, dus ook niet heel gezond.

Rick krijgt nog 3 flessen melk op een dag waarvan 1 verwerkt in een bordje pap.
    's middags krijgt hij nog een bekertje diksap.
    Als het heel warm is krijgt hij nog wat extra water over de dag heen. (steeds een paar slokjes)

6. emmie

emmie Niet meer actief

ik heb zelf nog geen pindakaas geprobeerd bij Seff. Hij is echt een smeerkaas monster! ;)
    En een ontbijtkoekje krijgt seff bijna iedere dag wel, ik heb van die kleine sesamstraat ontbijtkoekjes (kletskoekjes) met rozijnen en stukjes appel...

En verder krijgt Seff naast zn melk, roosvise of water/ soms thee.

7. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Lianna krijgt bij het kdv al vanaf de 6 maanden ontbijtkoek. Ze vindt het daar erg lekker. Ikzelf heb het bijna nooit in huis.

Pindakaas heb ik nog niet aangedacht om te geven. Jam wel, maar daar weet ik ook niet van of ze het al mag hebben. Voor de zekerheid nog maar niet gegeven.

En als ze drinken krijgt naast de opvolgmelk is het diksap van de C1000. Die vindt ze zo lekker dat het flesje ook leeg moet.

8. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    nog geen pindakaas.. pas na een jaar gaan we dat introduceren.
    we geven als drinken diksap, roosvicee of water (de sapjes zijn ook meer water dan sap).
    ontbijtkoek geef ik al een tijdje, af en toe een reepje. hij vindt het erg lekker!

9. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dank voor jullie antwoorden!

Siem krijgt nu alleen smeerkaas en paté. Wij wilden graag iets anders aanbieden en appelstroop of geprakte banaan zijn hier geen succes. Wij hebben pindakaas light en een dun laagje ga ik vanaf 10 maanden toch proberen. Bij ons is geen geschiedenis van dergelijke allergieën in de familie, dus 1x per week gaan we proberen.

Ik ga de Sesamstraat of soortgelijke ontbijtkoekjes kopen om als tussendoortje aan te bieden. Wij gaan namelijk naar een nieuw schema waarbij Siem 's avonds met ons mee gaat eten. Hij moet dus tussen de lunch en het avondeten een tussendoortje krijgen en wij eten vaak ontbijtkoek tussendoor en willen hem daaraan laten wennen. Daarom beginnen we met 'kinder-ontbijtkoek'om vanaf 1 jaar gewone te geven.

Helaas is Siem nog steeds geen fan van water, diksap, roosvicee of thee. Ik blijf het aanbieden, maar het gaat nog niet fantastisch. Geven jullie een bekertje, tuitbeker of fles?

10. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    ik gaf het weleens in zo'n avent magic cup (ofzo?) en een nuby anti-lek beker, maar met de fles gaat er veel meer in. en ik vind het belangrijker dat hij goed drinkt, dus vandaar nog even de fles.

11. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Af en toe zijn we aan het oefenen met een bekertje. Ze vindt het reuze interessant en het gaat goed. Maarrrrrr .....als het water is wat er in het bekertje zit, laat ze het allemaal weer uit haar mond lopen :) . Boefje.

12. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hier is de fles alleen bestemd voor melk (althans, zo denkt meneer erover ;) )

We zijn aan het oefenen met een anti-lek tuitbeker, maar zodra hij de substantie proeft... Oefenbeker met water gaat zo'n 2 tot 3 slokken goed...

Tips blijven welkom

13. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Er gaat ruim een maand overheen voordt ze A) wat anders leren drinken behalve melk en B) het leren drinken uit een tuitbeker. Blijven aanbieden dus. Een paar slokken is al heel wat. Op een gegeven moment ging het ok bij Fleur behalve dat ze nog moest leren de beker goed hoog te houden. Ik heb haar ellebogen een paar keer omhooggeduwd en toen had ze het door. Maar goed, het hele proces duurde wel een maand. Was dan ook wel al met 8 maanden begonnen met de tuitbeker. Nu gaat inmiddels het ventieltje eruit en af en toe oefenen we alleen met beker zonder tuit en dan met water er in. Ze vind het heel leuk.

Tja en hier moest ook wel het een en ander aan diksap erin om het lekker te maken maar nu ze weet hoe het moet passen we dat gewoon aan natuurlijk. Als je kindje dorst heeft dan drinken ze echt wel is mij verteld...zelfs water. Anders probeer je toch een gedeelte van de fles melk uit de tuitbeker te geven zodat hij kan oefenen en toch de melk krijgt die hij lekker vind? of bedoelde je juist dat hij melk alleen uit de fles drinkt?

Succes, M

14. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Nee, melk drinkt ie volgens mij overal uit, maar het gaat erom dat hij in de fles niets anders dan melk verwacht en wil. In een beker of tuitbeker bied ik dus al het andere aan. Da's misschien ook wel net zo duidelijk.

Ik blijf dus gewoon proberen... Lastig hoor ;)

15. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Als ik iets anders dan melk in de fles doe, dan kijkt ze me aan alsof ik haar enorm loop te neppen... Dat hoeft ze echt niet. Uit de tuitbeker (nuby) of gewoon uit een beker (die ik dan wel vast moet houden) drinkt ze een paar slokjes en dan is het weer genoeg. Zowel water, als flink verdund diksap. Ik blijf het gewoon stug aanbieden bij het tussendoortje 's middags. Ze zal vast wel meer gaan drinken over een tijdje.

Pindakaas en ontbijtkoek weet ik niet, nog niet gegeven.

16. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Bij ons duurde het ook een paar weken, maar opeens drinkt Simon uit een tuitbeker! Wel nog met hulp, maar hij drinkt zo 100cc water weg. Van de een op de andere dag! Gewoon blijven aanbieden dus denk ik!

17. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Maar deed je dat dan echt iedere dag een paar keer? Ik moet eerlijk toegeven dat er dagen zijn dat we het 'vergeten' omdat het nog niet echt in ons en zijn systeem zit. Hij drinkt ruim voldoende opvolgmelk, dus ik moet er echt aan denken.

Hoe vaak probeerden jullie het, drinken aanbieden in een (tuit)beker?

PS: vandaag heeft Siem een gewone plak kaas op de boterham gehad. Ging prima!

18. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Sverre krijgt al een tijdje (heel af en toe) zowel ontbijtkoek als pindakaas. Geen notenallergie in de familie, dus gewoon een keer geprobeerd. Hij vindt het niet echt super lekker, dus krijgt het niet vaak. En ontbijtkoek vindt hij heerlijk maar hij verkruimelt het meer dan dat hij binnen krijgt!

Hij drinkt tussendoor heel veel, vaak gewoon water en ook wel diksap. Of hele slappe thee. We zijn sinds kort begonnen met de tuitbeker. Dat gaat wel goed. Het staat ook wel stoer vind ik, veel minder baby-achtig! :D
    Eigenlijk kan Sverre de hele dag drinken, ik zorg dat er altijd een flesje (en nu dus tuitbeker) met water/sap/thee ergens voor hem staat, waar hij bij kan.

Hij vindt alleen brood eten tegenwoordig niet leuk meer. Sinds anderhalve week ongeveer. Op het KDV gaat het nog prima, maar thuis.. Herkenbaar?

19. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Nee. Brood eten is juist favoriet! Hij krijgt er twee op, als hij wil.

Water drinken uit de oefenbeker gaat steeds beter. De tuitbeker is interessant, maar hij krijgt er weinig uit...

Ach je, we blijven proberen. Vandaag krijgt meneer een halfje met pindakaas en een halfje met smeerkaas. We zullen zien...

20. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Gewoon doorzetten. Je zal zien dat hij het opeens kan! Ik ging er dan ook gewoon bij zitten en het voordoen met die beker. Ze vond het maar wat interessant allemaal. Ha ha. Succes hoor!

M

Deel Deze Pagina