Tja, beetje lastig omschreven in de titel misschien, maar ik vroeg mij het volgende af; Ons manneke is bijna 7 maanden en we zijn nu af en aan bezig met het introduceren van bijvoeding. Vanwege zijn KMA is de kans op voedsel-allergie al wat groter, en dat kunnen we ook wel merken bij sommige dingen. Aardappel en peer wekken beide reacties op, en over de bruine bonen met appel twijfel ik ook. In sommige gevallen uit zich dit in eczeem/uitslag, in andere gevallen werkt het echt op zijn darmpjes en gaat hij kapot van de krampen. Aan de andere kant; de darmpjes moeten natuurlijk ook weer telkens wennen aan iets nieuws... Hoe weet je nu, als je kindje bv. na introductie van een nieuw voedingsmiddel, hij duidelijk krampjes/andere ontlasting krijgt, of dit een kwestie van gewenning is, of een allergische reactie?
Hoi! Dat is altijd even spannend en je weet het vaak niet helemaal zeker. Bij grotere kans op allergie is het belangrijk om 1 smaak tegelijkertijd te introduceren. Dit dag 1 in een kleine hoeveelheid (bijvoorbeeld 2 hapjes), dag 2 iets grotere hoeveelheid en dag 3 nog iets meer. Gaat dit goed, dan kan je die smaak als veilig beschouwen. Als er sprake is van uitslag, dan kan je het beste gelijk stoppen met die smaak en wachten tot de klachten weg zijn voordat je iets nieuws probeert. Je kan die smaak dan na bijvoorbeeld een maandje eens opnieuw proberen. Als je telkens met een kleine hoeveelheid begint en dit langzaam opbouwt, heb je minder kans dat je zoontje met krampjes reageert. Succes! Groetjes Linda