Ik zou graag wat ervaringen willen lezen van andere moeders die hun kind hebben laten wisselen van school. Mijn zoon zit nu in groep 2 van een reguliere basisschool en heeft het daar goed naar zijn zin, hij is best populair en heeft twee beste vrienden. Hij loopt cognitief nogal voor en ik zie het niet terug in het onderwijsaanbod dat school hier nu zo veel mee doet. Hij leest bijvoorbeeld op avi M5, maar krijgt geen verdiepingsstof aangeboden. Zoonlief geeft aan dat hij het te makkelijk heeft op school. Vandaag oriënterend gesprek gehad op Montessorischool en mijn man en ik hebben er gewoon een heel goed gevoel bij. Toch blijft het moeilijk en valt het natuurlijk niet te voorspellen hoe het voor onze zoon uitpakt. Hij is wel een spontane lieve jongen, maar toch...
Ik ben zelf als kind van school gewisseld omdat we naar een andere plaats zijn verhuisd. En als je van school wilt wisselen is het denk ik hoe eerder hoe beter. Ik was 13, mijn zusje 11 en mijn broertje 8. Mijn broertje heeft er geen last van gehad, mijn zus en ik wel. Daarnaast ben ik zelf leerkracht op een basisschool. En vooral in de lagere groepen hebben kinderen zo hun draai gevonden. En als je een kind hebt die meer kan, zorg echt dat hij op een plek komt waar hij voldoend uitdaging krijgt. Zodat hij zijn motivatie niet kwijt raakt. Maar ik denk dat je dat als moeder het beste kunt inschatten.
Heb je het er al met zijn juf over gehad? Je kan best vragen wat ze doen om hem meer uitdaging te bieden. Ze hebben vast iets gedaan, want anders wíst je niet dat hij op avi m5 zit. Gewoon je twijfels uiten bij de juf.
Je zoon zit dus in groep 2 en leest op het niveau van groep 5 (als ik de avi niveau's goed begrijp?)? Maar als hij dat op school geleerd heeft dan vind ik dat er behoorlijk wat aan verdieping is aangeboden... Als ik kijk naar Thijmen die ook in groep 2 zit... die is net bij de letter S... Overigens, als de andere school beter aanvoelt zou ik het doen. Hij is nog zo jong. Is de andere school wel ook bij jullie in de buurt? Wellicht kun je ook een keer met je zoon gaan kijken, dan zie je ook hoe hij daar is en hoe ze met hem om gaan.
Je schrijft over onderwijsaanbod en verdieping. Prima! Wat verwacht je van de leerkracht? Ik bedoel het niet aanvallend hoor! Ben gewoon benieuwd wat je van haar verwacht?
Mijn zoon leest op avi M5, hij heeft dit zichzelf aangeleerd. Ik ben van jongs af aan veel met hem naar de bibliotheek gegaan en hij vond en vind lezen geweldig. Omdat hij als peuter al puzzels maakte van 250 sutkjes en ik op een gegeven moment bij de Action een puzzel tegen kwam met letters heb ik die een keer voor hem gekocht. Hij legde die zelfstandig toen hij drieënhalf was. Niet omdat het mijn kind is, maar het is gewoon een pienter kind. Altijd op zoek naar uitdaging. Toen hij echte woordjes begon te lezen heb ik gewoon de AVI-startboekjes voor hem geleend in de bibliotheek, bleken met vier jaar al onder de knie te zijn. Hij is gek op voetbal en de voetbalboeken die hij leuk vind zijn Koen Kampioen, daarin staat dat het eigenlijk bedoeld is voor kinderen vanaf acht jaar. Maar hij leest ze en begrijpt ze. In het begin lazen we ze samen, omdat ik wilde weten of er geen dingen in zouden staan waar hij niet aan toe is, maar het zijn gewoon leuke boeken. Ik heb zelf de PABO gedaan en heb bij de schoolkeuze de nadruk gelegd op kindgericht werken, op niveau. Dit leek allemaal prima te zijn... In de praktijk is het een ander verhaal. Hij word niet aangesproken op zijn niveau... moet werkbladen knippen en plakken waarin hij letters moet opzoeken met dezelfde klinker... Tja. Ik verwacht van een leerkracht dat ze kan monitoren waar mijn kind aan toe is, dat hij op zijn eigen niveau mag werken en niet als een 'gemiddelde kind' behandeld word. Op de PABO heb ik geleerd dat adaptief onderwijs verplicht is gesteld in Nederland, dan verwacht ik dat ook voor mijn kind. En niet dat hij stiekem briefjes op school schrijft en mee naar huis neemt waarop staat dat hij een stomme dag heeft op school en dan thuis uitlegt dat hij werkjes moet doen die leuk zijn voor zijn broertje van drie... Maar goed, woensdag over een week gaat hij een ochtendje wennen...
Als je dan zelf de pabo hebt gedaan snap ik werkelijk niet dat je niet een gesprek aan gaat met de school. Leerkracht, intern begeleider of zelfs de directeur. Als je zoontje werkelijk zo voor loopt kan het niet anders dan dat hij ook gedragsprob lemen/ sociaal-emotionele problemen heeft. Lijkt me dat school ook al lang aan de bel zou hebben getrokken. Ben zelf ook leerkracht (groep 1 t/m 4) en als een kleuter al zo goed kan lezen dan toets je dat inderdaad en bespreek je dat met ouders. Kan me niet voorstellen dat dat niet gebeurd is. Al met al vind ik het een beetje een ongeloofwaardig verhaal. Ga er maar niet vanuit dat het aanbod op een andere school ineens zoveel meer aansluit. Een kind wat in groep 2 al zo presteert als wat jij beschrijft moet wel een heel specifiek onderwijsaanbod hebben, je praat hier dan namelijk over veel meer dan een beetje meer begaafd. Arm kind....
Ik heb mijn kinderen een week na de zomervakantie overgeplaatst naar een andere school (6 en 8 jaar) . We zijn vorig jaar juni verhuist en omdat zij zoveel hebben meegemaakt dat jaar wilde ik ze op hun oude school laten. Dan bleef er iig nog iets hetzelfde voor hun. Vlak voor de zomervakantie gaf mijn oudste aan dat hij toch wel hier in de buurt naar een school wilde,ivm vriendjes enzo. Mijn jongste had er helemaal geen zin in. Een week na de zomervakantie was de overplaatsing dus een feit en het is de beste keuze die ik ooit gemaakt heb! Ze hebben het allebei heel erg naar hun zin! Mijn zoon had (door veel gebeurtenissen) een achterstand opgelopen op school en hij doet het nu zo goed! Ik ben zo trots op hem! Hij zit nu in groep 5. Mijn dochter in groep 3 en die gaat ook als een speer. Het grote verschil is denk ik wel dat de school waar ze vandaan kwamen zo verschrikkelijk groot was.(800 leerlingen!) En deze heeft er maar 160... dus veel meer persoonlijke aandacht.. Echt een hele grote zorg minder voor mij! En wat ook nog een fijne bijkomstigheid is; ze lopen nu met de buurkindjes zelf naar school,want het is practisch om de hoek! Dat scheelt smorgens echt een hoop gestress! Das dus mijn (goede) ervaring
Sonja, wat fijn om te lezen dat jouw kinderen het zo goed doen op hun nieuwe school! Je wil als moeder je kind natuurlijk zoveel mogelijk beschermen en soms denk je dat verandering niet altijd beter is voor je kind, maar blijkt het dan toch veel beter te zijn. Wij zijn eigenlijk wel uit onze keuze en ik hoop over een tijdje net zo enthousiast te kunnen zijn als jij. Het aantal lln. tussen de oude en nieuwe school verschilt niet heel erg, maar onze zoon gaat wel kennis maken met een heel andere vorm van onderwijs; geen jaarklassensysteem meer... Spannend! Bedankt voor je reactie
Mijn zoon is gewisseld van school. Hij zat op een school die niet goed aanvoelde bij mij, ik ben gaan kijken op de andere basisschool toen en deze sprak mij dus meer aan. daar gaat hij nu naar toe en alles gaat prima! Van het wisselen zelf heeft hij geen last van gehad, vanaf dag 1 lag hij al goed in de nieuwe klas en maakte ook meteen contact met de andere kinderen.
Mijn dochtertje gaat over een aantal maanden ook van school wisselen, door een verhuizing en is dan ongeveer net zo oud als jouw zoontje. Zelf ben ik halverwege groep 3 verhuisd en naar een andere school gegaan, vond de eerste dag spannend, maar ik heb er verder totaal geen problemen mee gehad. Hoop dat het straks net zo gaat.
Mijn zoon is in groep 3 van school gewisseld. Eerste week was wennen, maar daarna had hij al zijn draai gevonden!
Ik lees even mee. Mijn zoontje heeft het meestal wel naar zijn zin, maar ik vind het te groot, te onpersoonlijk en vind dat ze te weinig aandacht kunnen besteden aan de kinderen.