Dochterlief is 9,5. Ze gaat onwijs goed om met de geboorte van dr broertje maar we hebben dan ook duidelijk gemaakt dat wanneer ze vind dat ik haar te weinig tijd geef of ze jaloers is,ze dat gewoon kan en mag aangeven. Omdat ze steeds ouder word hebben we maanden geoefend op zelfstandig naar school gaan. Sinds ze meer verantwoordelijkheid heeft (zelf naar school,zelf naar de brievenbus) begint ze ontzettend uur te proberen. Kan wel 300voorbeelden noemen maar het komt er op neer dat ze goed de regels weet,ze ze bewust overschrijdt en vervolgens heel raar vinden dat ze op haar donder krijgt. Ik vindt haar ook soms ook onverschillig ("nou die straf is toch niet zo erg"). Ik probeer zo goed mogelijk mijn tijd te verdelen tussen de kinders. Ik denk dat t flinke pre-puberteit is maar hoe ga ik hier mee om? Soms lijkt t alsof we continu moeten mopperen. We hebben ook geprobeerd normaal erovee te praten maar ook dat baat niet. Moet ik nu duidelijkere grenzen stellen? Nog meer routine? Ik vind het lastig en heb soms echt het idee dat ik het allemaal fout doe.
Zie je topic nu pas. Maar mijn zoon kreeg een zusje toen hij 9 jaar en drie maanden was en hij heeft echt daar aan moeten wennen en nog wel eens. Kan merken dat hij lang alleen geweest is. Mama was altijd van hem tja dat is veranderd hoe lief hij zijn zusje ook vind. Nu ze groter is en ze met deze leeftijd best veel aandacht vraagt hem stoort met zijn bezigheden moet ik op letten dat ze niet te ver gaat. Hij word dan echt geïrriteerd. Bijvoorbeeld maakt zijn huiswerk aan de eet tafel en dan wil zij ook huiswerk maken dus pakt ze zijn pen af. Dat is natuurlijk niet leuk. Maar op je antwoord terug te komen het is een grote verandering denk als kinderen jonger zijn en ze er een broertje of zusje bij krijgen het makkelijker vinden dan als ze deze leeftijd al hebben ze maken het zo bewust mee en merken bewuster de verandering op. En daar bij denk ik zeker dat je dochter is gaan pre puber en kan je vertellen het kan alleen nog erger worden. Het is net zo als met peuters baby.s het is een fase fase pff. Succes er mee.