pijnlijke tepels/borsten

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door ollekebolleke, 14 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb een vraagje wat bv aangaat.

Ik geef vanaf dag 1 bv, maar heb de afgelopen week redelijke pijn bij het voeden, hierdoor doe ik het nu niet met plezier en zie ik er als een berg tegen op.
    Als ik aanleg let ik nu al extra op het happen dat hij een grote hap neemt en niet alleen het puntje, maar soms is meneer te ongeduldig en lukt het niet heel goed, dan haal ik hem er weer af en leg ik hem opnieuw aan, maar de pijn blijft.
    Ook zijn mijn tepels zelf, niet het tepelhof, erg rood/roze.
    Ik heb ook tijdens het voeden het idee dat er soms een touwtje zit wat erg terkt naar de onderzijde van mijn borst, dit is ook een niet fijn gevoel.
    En Finn is soms wat ongeduldig en begint dan een soort van te trekken aan mijn tepel, ik probeer dit wel tegen te gaan, maar lukt niet altijd, hij doet ook wel eens loslaten, happen, loslaten happen en dan wil hij dus wel op het puntje van mijn tepel zuigen, waardoor ik door de grond kan zakken van de pijn.
    Ik heb ook overdag als ik niet voed regelmatig een trekkende pijn.
    Nu begrijp je vast wel, wat zou dit allemaal kunnen betekenen??

IK ben vorige week maandag bij de ha geweest en toen had Finn geen spruw, dus ik denk niet dat dat het is, maar wat wel en heb je anders tips om het wat gemakkelijker en minder pijnlijk te laten zijn!

Alvast bedankt

Groetjes NIcole

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nicole,

Jeetje, wat rot dat het voeden zo gevoelig is geworden dat je er eigenlijk tegenop ziet. Ik hoop dat ik je wat kan helpen maar via de mail is dat wel erg lastig in deze situatie.

Als ik af ga op jou informatie kunnen er 2 dingen spelen. Enerzijds kan de pijnlijke tepel komen door net niet optimaal aanleggen. Dat zie je wel vaker wanneer kindjes slordig gaan drinken (zeker wanneer de melk makkelijk stroomt). Ik zal je wat tips geven waarmee je zelf het aanleggen nog eens kritisch kunt bekijken.

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Finni naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met zijn armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Het andere waar ik toch echt aan denk is wel spruw. Spruw is erg lastig omdat het zich in zoveel variaties kan uiten.
    Soms heeft alleen het kindje last en zichtbare plekken. Dat is het beste want dan doen veel huisartsen wat! Soms heeft hij alleen last maar is er niets te zien. Dat merk je dan aan onrustig drinken, happen/loslaten/happen/etc. schudden met zijn hoofd met tepel in de mond. klakken met de tong, soms luieruitslag, etc.

De moeder heeft soms geen klachten, soms heeft moeder ook klachten maar soms heeft het kindje geen klachten en de moeder wel. Als dan een arts alleen naar het kindje kijkt......tja......

Bij de moeder beginnen de klachten meestal met roze/rode tepel. Die is dan branderig of jeukerig. Soms is de huid wat glanzend. ls de spruw wat verder in de borst, dan ontstaat vaak een stekende pijn, na of tussen het voeden door.

Ben je bekend met schimmelinfecties? Of iemand in huis met bijvoorbeeld zwemmerseczeem?
    Heb je onlangs een antibioticakuur gehad?

In alle gevallen van spruw is ons advies om toch beide te laten behandelen. Een korte kuur levert zoveel op. Als het spruw is, dan moet je met 1-2 dagen echt verbetering merken. Smeer dan nog wel 5-7 dagen door nadat de klachten weg zijn.

Ik probeer je nog een artikel te sturen over spruw.
    Als het niet meer lukt dan kan je het downloaden op:
    http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf

Heel veel succes en hopelijk wordt het voeden snel weer leuk!

Ilse

3. Ilse,

Heel erg bedankt voor jou reactie, als ik zo jouw reactie lees dan ga ik inderdaad ook denken aan spruw, ik zal morgen mijn huisarts even vragen en dan doorgeven dat ik dit ook via jou (lactatieverpleegkundige) te horen heb gekregen.

Verder zal ik ook zeker proberen beter op te letten met het aanleggen van Finn.
    Ik werd al een beetje onzeker om het feit dat de bv pijn deed en ik niet wist of dit normaal was ja of nee, maar niet dus. Ik ga zeker wat met je tips doen en morgen even naar de huisarts en dan hoop ik snel weer met plezier te voeden.

Nog 1 vraagje ik heb ook gekolfde melk in de vriezer, mocht het nu echt spruw zijn moet ik dit dan weg gooien of kan ik dat gewoon geven?

Groetjes Nicole

4. Ilse,

je vraagt ook of wij bekent zijn met schimmel infecties en/of onlangs nog antibiotica heb gebruikt, vroeger heb ik wel zwemmerseczeem gehad, maar dat is al lang terug en ik kan me niet herrinneren wanneer ik voor het laatst ab heb gebruikt, dus nee onlangs niet.
    Wat heeft dat eigenlijk te maken met spruw?

alvast bedankt, groetjes Nicole

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Nicole,

Je eerste vraag gaat over de gekolfde melk. NEEEEEEEEEEEEEE Niet weggooien!!! Alleen even een sticker opplakken of aangeven dat er waarschijnlijk spruw in zit. Voordat je het gaat gebruiken even bijna tegen de kook aan brengen, daar een paar minuten op laten zitten Dat doe je door een pannetje water te koken. Dan het gas uit en het flesje erin. Daarna kan je het afkoelen en direct geven. Spruw overleeft die temperaturen niet. De antistoffen overigens ook niet maar voor een keer is dat niet erg. Je melk blijft wel moedermelk met alle waardevolle stofjes en voedingswaarde.

Ik ben overigens gewoon lactatiekundige en geen lactatieverpleegkundige......maar dat terzijde.

Je tweede vraagje over wat schimmelinfecties en AB kuur met spruw te maken hebben. Wel, als je recent een antibiotica kuur (tegen bacteriën) hebt gehad dan betekent dat dat je bacterieflora even is aangetast. Er is dan geen natuurlijk concurrentie meer. Dus op laatsten waar eerst bacterien zaten kunnen nu (bij goede omstandigheden) makkelijk schimmels/gisten gaan groeien.
    De goede omstandigheden heb je doordat je na de bevalling een wat verminderde weerstand hebt, lekker zoete melk die mogelijk wat lekt, Misschien ook nog wel zoogkompressen die dan lekker zoet en warm zijn. Wat wil je als gist nog meer......

Als je bekend bent met schimmelinfecties dan zegt dat iets over hoe jouw systeem in elkaar zit. Dan is je weerstand tegen schimmels/gisten niet groot. Dan ben jij dus vatbaar(der) voor spruw. Zo hebben mensen met diabetes door hun ziekte veel en vaker last van schimmelinfecties.

Sommige vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van vaginale schimmelinfectie (Meestal ook veroorzaakt door een Candida). De kans dat die vrouwen (of hun baby) spruw krijgen is heel groot. Vandaar dat we dat altijd even checken.

Voor zover......

Succes verder

Ilse

Deel Deze Pagina