voeding dochter 8 maanden paar vragen

Discussie in 'Voeding' gestart door beagle78, 4 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    onze kleine meid is nu bijna 8 maanden en ondanks dat het de tweede is zit ik toch weer met vragen.

ze wordt nog steeds om 23 uur wakker voor een fles. Ze blijft gewoon brullen en ik geef het dan ook gewoon. Soms slaapt ze om 23 uur door en wordt ze om 1:30 s nachts alsnog wakker. Gewoon geven? onze zoon was met 5 maanden al van die fles af.

Overdag heb ik er nu wel een fles afgehaald omdat het anders allemaal wel heel veel is.

het schema is nu als volgt.

8:00-8:30 fles 200ml pap

tussendoor 100-120 gram fruit

13:00 fles 200ml + oefenen met brood maar gaat nog niet echt.

tussendoor groentehap(wil ze niet eten)

18:00 fles 200 ml en naar bed(kan ik echt niet rekken naar 19:00)

en dan 's avonds rond 23 uur nog een fles 200ml

Het gat tussen middag en avond is zo groot doordat ze geen groente wil eten. Ik heb ook wel eens wat fruit gegeven zodat er niet zoveel tijd tussen zit maar iets in mij zegt dat dat geen goed idee is.
    Misschien een klein flesje naast de groente aanbieden en dat s avonds laat proberen te minderen? Misschien pikt ze dat? dan kan ik ook proberen te rekken naar 18:30 en dan pap geven?Ik zit echt een beetje vast wat dit betreft.

Iemand nog ideetjes?

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wil ze de groente ook niet eten als je het niet fijn pureert maar gewoon in stukken geeft?

3. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat ze gewoon honger heeft hoor, want zo te lezen eet ze geen brood en ook geen avondeten? Dan krijgt ze alleen 3 flessen melk en fruit op een dag?
    Dat is idd te weinig, en zou ik de nachtfles nog zeker erin houden. En van 18uur tot de volgende ochtend zonder voeding vind ik überhaupt veel te lang. Mijn kinderen van 2,5 jaar houden dat ook niet vol.

4. adi

adi Niet meer actief

Wat tips:
    - bied s middags eerst brood aan en dan de fles.
    - met 8 maanden zou ik toe gaan naar echt avondeten, en niet groentehap als 'tussendoortje'. Geef haar s middags een klein koekje/rijstwafel en wat te drinken.
    En dan rond 17uur avondeten als ze echt honger heeft.

Ik denk dat zij zich om 13uur voltankt met melk en dan de eerste 4 uur gewoon geen honger heeft. En als groentehap in die tijd als tussendoortje wordt gegeven is het best lastig.

Is dit niet iets:

- 8uur: 200cc melk + pap
    - tussendoor fruit
    - 13uur: eerst brood, daarna fles 150-200cc
    - tussendoor: een rijstewafel/wat yoghurt/ wat drinken
    - naar bed tot avondeten;
    - 17uur avondeten (groente/aardappels/rijst/evt vlees)
    - 19uur fles en naar bed.

Als ze dan wakker wordt nog een klein flesje geven. Mijn zoon heeft tot 20 maanden bijna elke nacht een nachtvoeding gehad, ik vind dat echt geen probleem bij een klein kind.

5. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Zou in deze periode niet zo inzitten over de flesvoeding en de hoeveelheid, ik heb het zelf in levende lijve meegemaakt net. Mijn zoontje leek onverzadigbaar tijdelijk, en werd ook snachts wakker tussen 8 en 10 maanden. We hebben hem s nachts, of als we zelf door wilden slapen om 22 uur ;) een half flesje gegeven en toen sliep hij weer verder. Ze maken namelijk een enorme ontwikkeling door de komende maanden, zowel in de hersenen als fysiek, die van ons gaat al zo wat lopen en tot dat hij zich kon optrekken aan de tafel wilde hij dus wat extra voeding, is heel normaal, het neemt allemaal zo veel energie.

Zou wel focussen op het eten van brood en dat inderdaad eerst aanbieden en dan langzaam gaan minderen naar een lunchfles van 150/5. Om 18:30 uur dan weer 180/6 en later ook weer een kleinere fles. Ik gaf het avondeten in het begin rond 16 uur ipv het tussendoortje en naar mate ze meer trek krijgen daarna ook yoghurt. Nu met 10 maanden is het al weer makkelijker om het een uur later te rekken. Ook kan je water aanbieden bij het fruit, 100 cc of zo, zodat ze later niet zo'n dorst heeft voor die lunchfles.

Niet te veel vergelijken met je eerste, die van mij van nu 4 sliep al door met 10 weken op flesjes van 150/5, nou mijn zoontje pas met 6 maanden na de opvolgmelk overstap...dus...de een heeft meer nodig dan de ander.

Veel succes, Charlie

6. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Helemaal mee eens!

7. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    Bedankt zo ver. ik geef natuurlijk s middags ook eerst brood en daarna pas de fles. Ze blijft het er vakkundig uitwerken net als de groente. Ze vindt het echt VIES.

Adi....wat doe ik dan met het gat tussen het tussendoortje s middags en de fles voor het slapen gaan? Als ze niet eet( wat ik verwacht) dan heeft mevrouw om 17:30 wel honger.

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Maar heb je al verschillende dingen geprobeerd?

Onze jongste, nu dus ook 8 maanden, wilde ook geen groente. Toen ben ik alles gaan pureren en at ze wel. Daarna weer slecht en toen stukjes gaan geven en dat gaat nu nog steeds prima.

9. heide

heide Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.043
    0
    0
    begeleidster gehandicaptenzorg
    noord-limburg
    En als je nog een extra fles erbij geeft 's middags?
    Wij hadden namelijk hetzelfde en nu geven we haar overdag een extra fles en nu slaapt ze wel door. Ze heeft blijkbaar die fles toch nodig. Onze kindjes zijn even oud en ons "schema" is nu:
    7:30 180+6 soms pap
    9:30 fruit
    12:00 pap
    15:30 180+6
    17:00 warm eten
    19:00 180+6
    Misschien dat je hier iets aan hebt?

Succes ermee!

10. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    ts: ik zou in ieder geval als het brood niet gaat pap aanbieden. Dan krijgt je kindje in ieder geval meer voedingsstoffen binnen. Want ik denk ook dat je kindje echt nog honger heeft om 23 uur.
    Heb je al een papfles geprobeerd voor het slapen gaan?

En fruit, dat kan ook best 2 stukken fruit zijn (of een groot potje van 6 maanden). Dat vind N ook heerlijk, en het kan helemaal geen kwaad.

Groente zou ik echt pas geven rond etenstijd, en dan om half 4 een half flesje.

Os schema ziet er zo uit:
    7.00 pap
    10.00 fruit
    12.00 brood met 90 cc fles
    16.00 90 cc fles met wat lekkers
    17.15 warm eten met een toetje
    19.00 volle fles

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ze bij het avondeten geen groente wil eten, dan zou ik gewoon iets geven wat ze wel eet, fruit,pap, crackers. Groente is ook iets wat ze moet leren waarderen en aan het einde van de dag zijn veel dreumessen te moe voor 'gedoe'. Bied die groente gewoon in de ochtend of tussen de middag aan.
    Betrek je kind erbij als jij zelf eet, zien eten is doen eten, vaak vinden ze een hapje van mam's bord wel het proberen waard, terwijl ze hun eigen bord niet willen. Elk hapje dat je kind eet of proeft is er een.
    En om 23 uur nog een fles willen? Ik vind het niet zo raar hoor, zijn zat kinderen die dan nog drinken. Dat je oudste het niet wilde, tja elk kind is nou eenmaal anders!

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Heb je ook al geprobeerd of geroosterd brood iets is? Evt met plakje kaas erop en dan in de grill onder de oven?
    Brood kun je aanbieden in blokjes of gewoon een korst met brood eraan in het handje. Hier wisselt het wat hij wil.

Geef ook eens een volkoren cracotte (hier zwaar populair) met roomboter of een plakje kaas, een volkoren beschuit.. er zijn een heleboel variaties te bedenken.

Schema's enzo ben ik niet zo goed in, ik vind die van Adi logsich klinken. Hier hebben we groentes nooit tussendoor gegegeven maar altijd bij ons aan tafel. Met 8 maanden was de volgorde ongeveer zo (ik gaf toen nog volledige bv):

BV
    Boterham (halve ofzo) met thee
    Fruit
    Slapen
    Boterham met thee
    BV
    Rijstewafel, evt wat fruit
    Slapen
    Avondeten met water
    BV

13. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

9 jan 2008
    537
    0
    0
    Misschien is het idee om 's middags als tussendoortje yoghurt te geven en dan rond 17:30 groente. Weet niet of het al genoemd was hoor. Mijn zoontje drinkt en eet bijna nog niets anders dan gewoon zijn flessen/pap, groente, fruit en halve boterham en dan is de tijd tussen de lunch en zijn groente gewoon te lang. Daarom als soort van "tussendoortje" yoghurt rond 15:30.

Dit is ons schema nu:

7.30 pap
    9:30 fruit
    12:00 brood met bv smeerkaas en een fles 180+6, laat van zijn fles vaak wel wat staan.
    15:30 yoghurt
    17:30 groente
    19:00 fles 180+6 met 2 eetlp rijstebloem, laat daar ook vaak wat van staan.

Misschien dat je een keer rijstebloem kan proberen om in de fles van 18:00uur te doen of je hebt toch ook van die avondpapjes, wie weet werkt dat.

14. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    ze heeft vanmiddag om 13 uur een papfles gehad en tussendoor alleen wat water en een rijstwafeltje(die hoefde ze niet)

toen om 16:30 warme hap en ze heeft zo waar +/- 50 gram gegeten. Als toetje heb ik nog wat fruit na gegeven.

slapen wilde ze niet meer dus ik heb het niet kunnen rekken tot 19 uur dus om 18 uur heeft ze 150 cc(dus 50 laten staan) gedronken en daarna in bed.

18:00 is gewoon te vroeg om de nacht op door te slapen dus dat flesje 's avonds kan denk ik nog niet weg.
    komt vanzelf een tijd dat ze het wel tot 19:00 volhoud en dan zien we wel weer verder.

bedankt voor de reacties!

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Van hoe laat tot hoe laat slaapt ze dan?

Ochtendslaapje is hier meestal van:
    9-10.30/11

Middagslaapje van:
    13.30- gem 16 uur

Ontbijt:
    8 uur: 210ml pap
    11 uur: fruit
    12.30: 1 broodje
    13.15: 210 ml opvolgmelk, gaat meestal niet op
    16.15: Nijntje koekje met beker water
    17.00: groente + yoghurt
    19.00; papffles 240 ml

16. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    ze slaapt meestal tussen 10 en 11 een uurtje. Soms 1,5 uur tot half 12.
    en dan meestal tussen 13 en 15 uur ook 1,5 tot 2 uur. Ze is dan om 17 uur echt heel moe maar ze gaat NIET meer slapen. Om 18 uur is de koek dan echt op. Rekken tot 19:00 is echt geen optie dan.

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Lastig zeg.....Bij Emma is de koek ook echt op om 19 uur...

Nou ja, als ze gewoon weer lekker inslaapt na die laatste fles zou ik het zeker zo laten toch?

18. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    ja inderdaad dat dacht ik ook. Daarom heb ik ervoor gekozen om er overdag wel een fles af te halen want anders zat ze nog op 5 flessen en dat is wel erg veel. Ik denk dat ik dit maar even doorzet. Go with the flow! ik ben al erg blij dat ze die 10 happen warm eten heeft gehad.

19. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    En is het 's avonds ook niet nog even te rekken door ze in bad te doen of zo?? (weet niet hoor, maar hier werkt dat altijd wel goed) Dan heb je er in ieder geval weer een half uurtje bij...
    Of steeds een kwartiertje rekken en kijken of ze het zo langer vol houdt. Het is inderdaad wel vroeg om vanaf 18u al de nacht in te gaan..

Verder ben ik het me de andere reacties eens: als ze geen boterham wil, dan gewoon granenpap geven. Zit ze toch voller en krijgt ze goede vezels binnen! Maar las dat je dat al gedaan had...
    Gewoon blijven aanbieden zou ik zeggen.. Er komt echt wel een tijd als ze ouder is dat het wel gaat!
    Succes

20. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    nog even een update.

8 uur 160cc pap
    tussendoor fruit+ drinken oefenen
    13:00 1 ministukje brood op 200cc melk
    tussendoor drinken oefenen + nijntje koekje
    avondeten: 3/4 potje bruinenbonen/appel/rundvlees en nog wat fruit na.
    18:00 flesje 100 cc( de rest liet ze staan,te kort op elkaar maar kon niet langer rekken)
    23:00 200 cc

vanmorgen had mevrouw totaal geen honger. Ik ga toch proberen om die avondfles te halveren want die heeft ze denk ik toch niet meer nodig als ze zo goed eet.

Deel Deze Pagina