Hallo, Ik heb een vraagje ivm voedsel: mag je serranoham en iberico ham? Dit zijn immers rauwe hammen maar ze zijn wel bewerkt volgens mij. Heb al even gezocht maar vind geen duidelijk antwoord. Verder vroeg ik mij af of een toxoplasmose of listeriabesmetting op te sporen is in het bloed en binnen welke termijn na besmetting dit dan moet gebeuren. Wij zijn net terug van vakantie en ik vertrouwde het eten ginder écht niet. Heb goed proberen op te letten maar ben toch ziek geweest. Vandaar dat ik nu erg ongerust ben. Alvast bedankt voor uw antwoord!
hoi, deze ham is bewerkt en mag je dus eten. Listeria kun je niet opsporen, toxoplasmose wel. Maak je niet druk, de kans op besmetting is erg klein en het gaat met name om rauwe producten. Mirjam
Bedankt voor je erg snelle antwoord! Voor de volledigheid: hoe weet men dan dat er een listeriabesmetting opgetreden is? Pas als er iets mis blijkt na de geboorte? Ik ben heel voorzichtig geweest maar weet niet ik echt alles heb vermeden wat moest vermeden worden (heb zo ook heel stom een hap van mijn man zijn bord genomen en die had wel gewoon sla erop). Vandaar dus die ongerustheid... . Nogmaals bedankt!