Sinds 2 weken geef ik borstvoeding met een tepelhoedje omdat ze mijn tepels niet goed pakt (hiervoor is een lactatie kundige langs geweest). Dit gaat in principe prima. Nu heb ik sinds gisteravond een pijnlijke plek in mijn rechterborst a/d buitenkant ter hoogte van mijn oksel. Er zit niet echt een harde schijf of bobbel maar het voelt wel ietsje harder dan de rest v/d borst. Er zit geen rode plek. Nu heb ik haar in de rugbyhouding laten drinken, de borst een keer goed leeg gekolft en de plek gemasseerd. Maar het wordt niet minder. Kan dit een ontstoken melkkliertje zijn of een beginnende borst ontsteking? En wat kan ik er eventueel aan/tegen doen?
Beste Esther, In principe iedere voeding tijdens het drinken die plek flink indrukken (met aaneengesloten vingers) zodat je de melk er als het ware doorheen duwt. Als de plek na de voeding ook nog pijnlijk is inderdaad nakolven totdat de klachten minder zijn. (dus iedere voeding wegdrukken). Dit klinkt als een verstopping wat kan resulteren in een ontsteking. Dus ook even de plek in de gaten houden (roodheid), en je eigen temperatuur in de gaten houden.
Dankjewel Annemarie. De plek is vandaag een beetje rood geworden. Tevens voel ik mij grieperig maar ik heb geen koorts. Het drukken op de plek en nakolven heeft helaas niet geholpen. Als het morgenochtend niet minder is neem ik even contact op met de huisarts.
Hoe het inmiddels klinkt is het beleid echt actiever, wellicht heb je dit inmiddels uitgestippeld met de huisarts: het betekent dat je iedere voeding normaal voedt met de pijnlijke kant standaard nakolven. Bel gerust voor een consult (of een LK uit de regio) om dit te vervolgen