Hallo dames! Hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vraag... Mijn dochtertje is nu 6 weken en 5 dagen oud. Dit is m'n eerste kindje, bevalling is goed en snel gegaan. Ze heeft opstartproblemen gehad met krampjes en verborgen reflux, dat is nu redelijk onder controle want ben sinds 3 weken overgegaan naar Friso Comfort dieetvoeding. Het komt af en toe nog steeds omhoog (zie ik op de babyfoon met cam) maar ze heeft er niet zoveel last van als voorheen. Voorheen kwamen er ook geen hele voedingen terug, ze hield 't meer binnen, en kwam 't omhoog. Alleen vaker/regelmatiger dan nu, en ze had er meer last van. (zurig gezichtje trok ze dan) Ze krijgt 6 x de fles in 24 uur. 150 + 5. (bij elke voeding doe ik 10 cc extra omdat ze moeite had/heeft met ontlasting) 1 x tussen 6.30u / 7.30u 1 x tussen 10.30 / 11.00u 1 x tussen 14.30 / 15.30u 1 x tussen 18.30 / 19.30u En 1 x in de nacht.. Nu zie je 5 tijden staan, maar 't probleem is, ik zie nu 'n bepaald patroon, dat is dat ze na haar ochtendflesje knock out is, en weer in slaap valt, maar na 'n uur max anderhalf weer wakker word. Dan probeer ik haar te entertainen tot de volgende voeding. Soms lukt 't maar meestal niet, want dan merk ik dat ze toch trek heeft. Dan maak ik tussendoor 'n klein flesje van 60 cc wat ze helemaal opdrinkt. (dan zijn we dus 'n anderhalf max 2 uur verder) Dan slaapt ze licht en onrustig (huilt tijdens 't slapen, met haar ogen dicht, dat gaat aan en uit) Ze slaapt overigens vanaf week 4 in haar eigen bedje op haar kamertje. Dit gaat zo door tot haar volgende voeding. Dan word ze weer huilend wakker, soms alarmerend, soms zeurdirig... Laat haar meestal 10 min huilen, ga dan troosten en ze valt dan weer in slaap. Maar nu komt 't! Vanaf de volgende voeding, dus tussen 14.30u / 15.30u, snap ik 't niet meer! Ze drinkt haar flesje leeg, je merkt dat ze geen trek meer heeft, soms laat ze nog 'n klein beetje over zelfs, hou haar lang omhoog, doet altijd min 3 boertjes bij elke voeding (ivm verborgen reflux) knuffelen etc... en dan is 't slapen opeens 'n drama. Valt in slaap, na 'n half uur wakker, en dat tot de volgende voeding. Ze lijkt dan zo ontevreden. Als ik dan eenmaal zie dat ze klaarrwakker is, neem ik haar mee nr beneden, (ong na 2 uur)dan gaat ze om haar heen happen, dus maak dan weer zo'n extra flesje. Dus vanaf de voeding daarvoor begint ze onrustig te worden, de voeding daarna nog onrustiger, tot de avondvoeding. Ik raak 't overzicht kwijt. De voeding omhoog gooien heeft geen zin, want ik zie dat ze 't flesje van 150 maar net op krijgt. Weet bijna zeker dat ze 'n groter flesje niet aankan in 1 keer... Is dit normaal gedrag??? Gaat dit nog over? Over 5 weken moet ik weer aan 't werk, dan is ze 12 weken, had dan eigenlijk gehoopt dat ze dan 'n echt vast ritme zou hebben. Ik zeg altijd tegen mezelf dat ik niet mag zeuren, want 's nachts doet ze 't super. (1 x zit er 6 uur tussen de voedingen, en daarna 5 tot 5,5 uur) dus ze komt 1 x in de nacht, en gaat gelijk zonder ellende weer lekker terug in d'r slaapje, en vanaf daar weer door naar de volgende ochtend. Maar niet alleen voor mezelf, ook voor haar vind ik 't belangrijk dat ze rust heeft en tevreden is, vanaf 'n bepaald punt op de dag, lijkt ze gewoon niet tevreden. Dus mijn vraag nogmaals, is dit normaal? Gaat 't over, doe ik iets niet goed? En 't liefst heb ik 't laatste flesje om 23.00u in de avond, maar ze slaapt vanaf 20.30u door tot de nacht! Blijft dit dan ook zo? Ter extra info, ze woog 3460 bij de geboorte, eergister gewogen, ze weegt nu 4680. Ik bel morgen voor de zekerheid de fysio, om met haar langs te gaan, dacht ook aan 'n werveltje misschien wat niet lekker zit. Dat zegt m'n gevoel iig. Maar misschien zie ik nog iets over 't hoofd. Neem aan dat 'n wervel niet veel te maken heeft met voeding die ze in de middag om de 2/2,5 uur wil? Ik hoop echt dat jullie de antwoorden hebben op mijn vragen, alvast bedankt! Lfs, Noor
Hoi hoi, Gezien haar gewicht mag ze echt die 6 flessen wel hebben van 150 ml. Wat ik zou proberen is, als je de fles tussendoor geeft, om daar 120 van te maken. ik krijg het idee dat ze de hele dag er een beetje tegen aanloopt dat ze honger heeft, en dan net niet genoeg eten krijgt, zodat ze onrustig blijft. Maar weer net niet zo onrustig dat ze er niet van slaapt. Snap je, er een beetje tegen aan hangen. De meeste kindjes hebben in de avond een aantal wakkere uurtjes, waarin ze dan wat extra aandacht willen. Ze verwerken dan al de prikkels die ze krijgen, en zijn gewoon moe. Hoe laat komt ze in de nacht?? Groetjes Adrienne
Hai Adrienne, Bedankt voor je reactie. De reden waarom ik 't flesje niet geef van 120, is omdat ze dat extra flesje soms niet eens helemaal opdrinkt, of ze drinkt 30 cc ofzo... en dan is 't genoeg. Maar is 't gek om 't 2e flesje vd dag 180 te maken, en 't laatste flesje ook. Daar ben ik vandaag mee begonnen, had namelijk 150 gegeven bij 't 2e flesje, maar dat was niet voldoende, daarna wilde ze 30 extra, dus heeft ze dat op. Ga dat ook bij 't laatste flesje vd avond doen. Even kijken wat er dan gebeurt Ondertussen fysio gebeld, ze bellen me terug om 'n afspr te maken.
Hoi hoi, Nee hoor, het is geen probleem om wat meer per fles te geven. Je kunt 180 maken en dan kijken wat ze drinkt. Groetjes Adrienne