Op 3 mei ben ik met 25+1 bevallen van onze zoon. Toen ik op 2 mei buikkrampen had die steeds pijnlijker werden toch maar de verloskundige gebeld die vertrouwde het niet omdat ze om de 5 min kwamen en heeft me naar het ziekenhuis gestuurd daar aangekomen bleek dat ik al 9 cm ontsluiting had. Ik heb nog een longrijpingsspuit gehad maar deze is eigenlijk na 48 uur pas effectief. Mocht voor ons niet meer baten want 3 uur later is hij al geboren. Hij ligt nu op de nicu in Utrecht. In eerste instantie aan de invasieve beademing (beademing die het helemaal overneemt met een tube in zijn longen). Zijn ductus sloot niet daar is hij aan geopereerd. Daarna ging het maar niet beter en hebben ze besloten om met hydrocortison te starten en daarna is het eigenlijk wel wat beter gegaan. Nu heeft hij een bipap en daar gaat het laatste dagen goed mee. Ik weet dat het per situatie/per kind onwijs kan verschillen en dat het van meerdere dingen afhankelijk is maar ik zoek een beetje een richtlijn om me enigszins aan vast te houden. Vanaf wanneer mocht jullie kind overgeplaatst worden naar een ziekenhuis dichter in de buurt?
Gefeliciteerd met je zoontje. Spannende tijd zo. Lotte en Sanne zijn met 28 weken geboren. Zij hebben bijna 10 weken op de Nice gelegen. In Nieuwegein was het druk. Toen ze daar plek hadden zijn we over gegaan. Lotte lag lang aan cpap. Verschilt zo per kindje hoe het verloopt. Hoe jonger hoe langer het kan duren want ze zijn minder af zeg maar. Wkz nicu wel als een fijne afdeling ervaren met lieve verpleging. Veel sterkte maar geniet ook van de kleine dingen Gr iris
Hidde heeft gelukkig maar 11 dagen op de NICU gelegen, maar is dan ook geboren met een zwangerschap van 30+5 weken, dat scheelt natuurlijk wel. Hij lag ook in het WKZ, op NICU 3. Hoop dat hij snel over kan naar een zkh in jullie buurt, zoveel fijner, maar als het nodig is kan hij maar beter in een academisch zkh liggen!
Onze dochter is met 27.1 geboren. schrik niet, maar ze is nu 17 weken en komt deze week met zuurstof eindelijk thuis. Ons meisje was gezond, heeft longrijpingsprikken en magnesium gehad. Is eerst 2 weken deels beademt, daarna wisselend cpap en high flow. moest eigenlijk cpap zijn, dat accepteerde ze niet zo. Eerst 6 weken ic, daarna 5 weken hc en weer 4 weken ic. Vervolgens bij 39 weken dexa kuur en binnen 2 dagen van cpap af, naar lowflow. Na de kuur bij 42 weken overgeplaatst naar streekziekenhuis, daar is ze nu 2 weken. Ons meisje heeft bpd. Haar longen zijn dus nog niet goed ontwikkeld en hebben schade van de ademondersteuning. gelukkig gebeurt dit weinig. Hebben in al die tijd veel mensen zien komen en gaan. Richtlijn om thuis te komen is uitgerekende datum. Verder ligt het eraan hoe stabiel kinderen zijn, hoe zwaar ze zijn en ook hoeveel ondersteuning ze nodig hebben en wat in het andere ziekenhuis mogelijk is. Ik denk dat alleen de artsen van de nicu daar antwoord op kunnen geven. Meestal duurt het wel tot zeker 32 weken!
Je verhaal komt me zo bekend voor. Bij mij begon de buikkrampen/pijn met 24 half weken( bleek dat het weeen waren, ik dacht zelf banden groeipijn. Ik dacht dat het allemaal bij hoorde) en met 26 + 1 ben ik bevallen ging zo onverwacht en sn . Mjjn zoon heeft 7 weken op de nicu gelegen en nu ligt hij op de post IC in een ander ziekenhuis dicht bij ons.
Dank je wel Ja ik vind het ook fijn daar en hele lieve verpleging inderdaad. Dat is best een lange tijd en kan me voorstellen dat het met 2 kinderen nog lastiger kan zijn dan met 1. Lagen ze bij jou allebei aan de cpap toen ze over mochten? Ja dat scheelt al inderdaad. Dank je wel hopen wij ook . Maar je hebt gelijk hij ligt daar zeker hartstikke goed en dar zijn we ook blij mee! Pfoe dat is ook aardige achtbaan voor jullie geweest. Ik ben ook bang voor BPD. Heeft jullie meisje ook hydrocortison gehad? Ik heb wel gelezen dat ze er uit kunnen groeien of dat het in ieder geval minder kan worden. Ik hoop dat het uiteindelijk meevalt voor jullie! Heftig he? Pff ik wist ook niet wat me overkwam. Heb jij nog een longrijping spuit gehad? Lag je zoon nog aan de beademing toen hij overmocht? zo ja welke beademing? Fijn dat hij nu dichterbij huis ligt!
Nee, ze kwam uit zichzelf van de beademing a, naar de cpap. Haar bpd staat daar ook los van. Ze is bij 27 weken geboren en liep al 5 weken achter. De bpd is daar vooral een gevolg van. Elke keer als ze te snel groeit gaat ze vocht in haar longetjes vasthouden en heeft ze meer zuurstof nodig. Vandaar ook dat het zo lang duurt. ze heeft als experiment dus bij 39 weken dexa kuur gehad, dit werkte super, maar geven ze eigenlijk niet aan zulke oude kinderen. De verwachting is dat ze in de komende maanden uit de bpd groeit. Dus niet helemaal het standaard beeld zeg maar. Vandaar ook zo lang op de nicu geweest. Maar wees er niet te bang voor. Tot 36 weken is er niks over te zeggen! Vanaf 34 weken gaat de ontwikkeling van de longen heel hard. Bij ons is ze zelf toen zo onwijs hard gaan groeien dat haar longen het niet bij hielden. Ze kwam 130 gram per dag aan, dat mochten er naar 50 zijn
Qua richtlijn gaven ze bij ons aan: Minimaal 3 dagen volledig low-flow voordat ze over mocht naar het streekziekenhuis. Tevens een gewicht van minimaal 1200 gram volgens mij. Je kunt op de nicu is vragen wat hun "criteria" zijn hiervoor. Het scheelt namelijk per ziekenhuis.
Onze dochter geboren met 28+6 heeft 2 weken op de nicu gelegen in het wkz daarna 3 weken op hc en toen 2 weken in het streekziekenhuis. Lieve verpleegkundiges op de nicu en hc!
Ja minimaal cpap liefst flowsnor. Door rs virus duurde de afbouw van de snorcwat langer dan gebruikelijk.
Onze dochter is geboren met een zwangerschap van 26+4 Ze heeft 3 weken in het isala gelegen op de Nicu,toen ze 30 weken(zwangerschapsweken)was en 1200 gram mocht ze naar het streekziekenhuis bij ons in de buurt.
Allereerst gefeliciteerd! Ik herken heel veel in wat je schrijft. Hier veel harde buiken wat weeën bleken te zijn en had toen savonds al 6 cm ontsluiting zondr dat ik het door had. Gelukkig nog zo'n 42 uur gehad om de longrijpingsprikken in te laten werken maar toen zijn ze gehaald ivm dalende hartslag. Ik was toen 25+6 wk zwanger. F en L hebben beide 8 weken op de IC gelegen in het WKZ, ook eerst beademing via tube, toen bipap en daarna cpap. Beide operatie gehad voor open ductus. Daarna naar de HC gegaan en over op de flowsnor. L nog na in totaal 13 weken naar huis (dus voor de uitgerekende datum). F had meer problemen o.a. ROP en teveel hersenvocht. Zij is na 16 weken thuisgekomen. Het gaat nu gelukkig heel goed met ze maar staan nog wel onder strenge controle. Heel veel succes en sterkte de komende tijd. En je mag altijd even PB sturen! Oja en onze dochters hebben al die tijd in het WKZ gelegen omdat F zorg nodig had die alleen daar gegeven kon worden. Gelukkig wilden en hoefden ze onze tweeling niet op te splitsen maar in principe had L al wel na een week of 10 anders naar een periferie gemogen.
Dank jullie wel voor je reactie Het is fijn om jullie verhaal te horen! Maar ook bizar hoeveel mensen zo iets meemaken. Ik heb hier van te voren nooit bij stil gestaan. En ik zie inderdaad veel dingen die herkenbaar zijn. Ik hoop en wens voor jullie allemaal het allerbeste!!
Onze zoon is geboren met 24+1 op 30 december. Na 9,5 week op de IC mochten we naar de HC in het Sophia. Op 12 maart mochten we naar het streek ziekenhuis over. Ongeveer (1,5 week op de HC in het Sophia en vervolgens dus naar het streek ziekenhuis). Op 1 april zijn we weer terug gemoeten naar het Sophia en daar tot 11 mei gebleven. 11 mei kregen we eindelijk het verlossende woord... we mochten naar huis! We hebben in totaal bijna 20 weken in het ziekenhuis gezeten.
Mijn dochter is met 30+6 (1290 gr) geboren en ze heeft een week of drie op de nicu gelegen. Ook WKZ. Daarna heeft ze nog anderhalve maand in het plaatselijke ziekenhuis gelegen.
ons meisje is met 25+5 geboren, 23 weken op de nicu gelegen en daarna nog 4 maanden met zuurstof thuis. wij wouden niet naar een streekziekenhuis omdat wij hier een prive kamer hadden en de verpleging echt super was. dan maar wat verder rijden.