Hallo dames, Ik ben inmiddels 32 weken zwanger. Maar heb al een aantal weken bloedingen. De laatste dagen bijna elke dag. Verlies hierbij ook grote stolsels en vaak volgt een serie harde buiken. De laatste cervix meting was nog wel prima en heb morgen weer een nieuwe. Ons meisje doet het ook super. Heel druk en ligt prima op schema kwa groei. Ik heb vorige week al wel 2 long rijpings prikken gehad. Lig in het ziekenhuis om de boel in de gaten te houden, mag misschien zo naar huis. Alle ctg zijn prima. Maar er word hier niet echt verwacht dat ik de 40 weken zal gaan halen. Probeer me nu maar een beetje voor te bereiden op wat ik kan gaan verwachten. Welke problemen met hoeveel weken. Ik kan hier niet echt info over vinden. En hoeveel doen die long prikjes? Tot wanneer kun je wel of geen longproblemen verwachten. Heb al wel even op de neonatologie gekeken hier in het ziekenhuis. En als het niet druk is mag je zelfs bij de kleine op de kamer slapen terwijl ze in de couveuse zit. Dat vind ik al wel een heel fijn idee. Elke dag is er weer 1 en ze zit ook nog lekker bij me. Ben soms ineens heel onzeker en soms gaat het prima en besef ik dat ik toch niks kan doen en al best een redelijk termijn heb. Graag lees ik wat verhalen van anderen.
Spannend zeg!! Hoop dat ze nog even blijft zitten... Jij bent al verder dan ik was, mijn situatie is ook niet met die van jou te vergelijken.... De longrijpingsprikken zijn erg belangrijk, dus heel fijn dat je die al hebt gekregen... De kinderarts wilde bij mij niet ingrijpen zonder de longrijpingsprikken!!! En hebben het er voor over gehad met alle risico's toch daar op te wachten!! Verder kan ik je alleen aanraden alles per moment te nemen.... Duidelijkheid kan niemand je nu geven... Probeer, hoe moeilijk ook, te vertrouwen op de artseN!!!
Inderdaad iertje, zie dat je wel heel vroeg was. Hopelijk gaat het naar de situatie goed? Ben ook wel heel blij dat ik die prikken heb gehad en inmiddels al zeker een paar dagen hun werk hebben kunnen doen. Besef me ook steeds meer dat het echt steeds weer anders word. Soms mag ik bijna naar huis,krijg ik ineens weer een bloeding in men slaap. En ook elke situatie anders is. Maar toch, wil mezelf aan de ene kant goed voorbereiden maar ook niet onnodig zorgen op de hals halen met dingen die nog niet aan de orde zijn. Ik kan alleen maar wachten en me heel rustig houden.
Hey. Je hebt gelukkig de longrijpers gehad! Hier niet gehad waar door hij niet zelf kon ademen. Als de longrijpers ingewerkt zijn is het een heel ander verhaal, kan je dus ook geen tips geven alle kindjes en evtuele complicaties zijn anders.
Elke dag is er inderdaad een! Houd moed! Wat je kunt verwachten is in elke situatie anders. Ik zou al je vragen aan de kinderartsen daar of neonatologen stellen, die weten er het meest van! Verder kan ik alleen uit ervaring zeggen (tweeling geboren bij 25+6) dat een die longrijpingsprikken Super belangrijk zijn. Je kunt ook veel informatie vinden op de website van Kleine Kanjers en van de VOC. Dat heeft mij toen erg geholpen!
Mijn jongens zijn met 32+1 gehaald. Ze hebben 6,5 week in het ziekenhuis gelegen zonder noemenswaardige problemen. Ze moesten groeien en leren drinken. Toen ze geen dipjes meer vertoonden op de monitor, mochten we ze mee naar huis nemen. Je hebt al een mooie termijn bereikt en de longrijpingsprikken hebben hun werk gedaan. Leuk is het niet als kindjes te vroeg komen, maar je bent al een heel eind.
Wat verdrietig dat je zwangerschap zo loopt.. Ik kan je wel wat vertellen over onze jongen die met 32+5 is geboren, maar realiseer je dat iedere situatie anders is. Ik kreeg met 31+5 longrijpers en hij had ook best een lekker gewicht van 2200. Medisch gezien is zo'n scenario best heel aardig voor een prematuur. Zelf was ik destijds ook heel bezorgd, je hebt geen idee wat 32 weken betekend, als ze mij hadden verteld dat de kans op blijvende handicaps groot was had ik het ook geloofd. Maar dat is dus niet zo. In principe zijn baby'tjes dan al behoorlijk af en vooral onrijp. Ze moeten daarom vooral leren doorademen (dat kunnen ze soms nog even vergeten..), leren drinken en zz op temperatuur houden. Onze zoon heeft mbt ademen alleen een weekje een neusbrilletje gehad (dat is het minimum qua ademondersteuning, waarbij ze alleen een klein beetje extra zuurstof door hun neusje naar binnen geblazen krijgen). Als er geen complicaties zijn is de kans groot dat je kindje in t eerste jaar een flinke inhaalslag maakt en er helemaal niets te merken is van de prematuriteit. Dat is bij onze zoon van inmiddels 2 ook zo Medisch gezien is jullie uitgangspunt dus goed. Dat neemt echter niet weg dat je toch de eerste weken in het ziekenhuis zult zitten, dat er heus tegenslagen en angstige momenten zullen zijn en dat je geen kraamtijd zult hebben. Veel angst en verdriet dus.. Onze zoon mocht mee naar huis toen hij op de dag af 1 maand oud was. Die maand leek echt een eeuwigheid te duren! Veel sterkte in de komende tijd, hoe het ook mag lopen.
Dankzij die prikken kon mijn dochter inderdaad zelf ademhalen. Ze heeft wel ademondersteuning nog steeds, maar ademt zelf vanaf het begin... Dus twijfel er niet aan. Mijn meisje is gehaald omdat ze vanaf 22 weken niet groeide en door fouten in navelstreng en placenta ook steeds minder bloed en zuurstof kreeg, was kwestie van uren die ze het nog vol kon houden... Dus andere situatie, maar naar omstandigheden heeft ze zo goed als geen problemen.... Ze liep dus ook nog eens 5 weken achter op de 27 waarbij ze geboren is... Het is nu geduld hebben tot ze alles zelf kan. Probeer heel veel geduld te hebben, stel je er op in dat je minimaal tot de 40 weken nodig hebt, je hoort soms wel eerder, maar daar gaat een ziekenhuis niet van uit... Vergeet ook niet dat een paar stappen vooruit, er ook een terug kan zijn... Dat is af en toe wel erg frustrerend .. Wens je heel veel succes en geduld!!
Thanx dames voor jullie reacties. Ik heb in het ziekenhuis wel voorzichtig wat dingen gevraagd maar daar wordt ook steeds gezegd dat elke situatie anders is en ze dus weinig kunnen zeggen. Wel zei een zuster vanacht, je bent de 32 voorbij en dan is het niet voor niks dat je niet meer naar een academisch ziekenhuis hoeft. En de long rijping heb je ook gehad. Dus probeer je nu maar te ontspannen dat is voor jullie beide het beste. Dit deed me wel heel goed en probeer me daar inderdaad aan vast te houden. Ik denk dat kwa zwangerschap nu op het punt zit van jou geboorte Mamavansemmie . Ben blij met de beschrijving van je situatie. Wat is de rede dat ie vroeg is geboren. Zou het heel verdrietig vinden dat ze eerst een paar weken in het ziekenhuis zou moeten liggen maar hoop natuurlijk vooral dat alles uiteindelijk goed komt. Ik mag na het eten naar huis. Heel veel zin in, maar ook wel zenuwachtig. De vorige keer was is maar 10 uur thuis en kon ik weer terug. Mijn placenta ligt laag en er ligt een slipje voor/tegen de uitgang. Steeds als ik bloed moet ik meteen naar het zkh. Als het bloeden 24 uur is gestopt mag ik mobiliseren en als dit 24 uur goed gaat mag ik naar huis. Ze zijn bang dat de bloedingen weeën veroorzaken of dat het zoon heftige bloeding word dat ik bloed bij moet hebben. Tot nu toe is dit beide niet zover geweest. Voor iedereen die nog in een moeilijke situatie zit, heel veel sterkte! Hoop dat het goed komt. Voor de andere mama's bedankt voor het delen.
Ik hoop dat je nog even kan reken! Maar echt die longrijpers zijn het belangrijkst!! En wat is het geschatten gewicht? Was bij ons 1700 gram en was uit eindelijk 2295
Ze is 1970 geschat. Dus dat is al mooi op schema. Hoofdje iets kleiner beentjes iets flinker. Alles binnen de grenzen hoor. De rest mooi gemiddeld. Maar ik hoop ook zeker nog door te mogen tot 34 weken. Hierna gaan ze niet meer rekken. Maar dat doen ze geloof ik nooit had ik begrepen. Eigenlijk is niks zeker. Kan ook nog gewoon door tot 40 weken. En vaginaal of keizersnede weten ze ook nog niet. Ligt er helemaal aan hoe lang we nog door gaan en of het nog weg trekt. Het kan ook zo over zijn. Maar verwacht het zelf eigenlijk niet meer.
Zaten ze er trouwens wel flink naast of niet!! Met het geschatte gewicht. Bij ons zeiden ze wel dat er zoon 10 procent boven of onder kon zitten.
Ik heb met 32+6 eerste longrijping en remmers gehad en met 33+1 is hij geboren. Die longrijping heeft z'n werk goed gedaan, want Stijn kon helemaal zelf ademen en heeft ook geen ondersteuning gehad daarvoor. Hij woog 2000 gram. Hij was binnen 3 weken zelfs al thuis. Ik hoop dat je t nog even vol kan houden, maar je hebt inderdaad de belangrijke mijlpaal van 32 weken al gehaald! Sterkte
Hier was de situatie anders, maar wil je wel veel sterkte en succes wensen. Ik hoop dat je jullie kanjer nog even bij je mag dragen!
Ben inmiddels weer bijna een week verder. En nog steeds thuis!! Verlies wel dagelijks stolselt jes en bruine drap. Maar zolang het geen verse bloeding is en geen series harde buiken is het goed. Woensdag nog wel even een Ctg en cervix meting gehad die waren beide nog prima. Ik hoop dat het nog even zo blijft. Moet wel zeggen dat ik me soms bijna niet durf te bewegen in huis. Ga zo laat mogelijk de trap af, als ik echt wat moet gaan eten. En dan alles boven klaar zodat ik niets tussendoor weer terug hoef. Verder zo veel mogelijk blijven liggen. Als alles rustig blijft hoef ik donderdag pas weer naar de gynaecoloog. Vanaf hoeveel werken worden de prematuur probleempjes minder? moeten kindjes met 34 of 35 weken ook nog in de couveuse? (Ja ik krijg al steeds meer vertrouwen dat te halen)
Spannend is dat hè! Ik werd met 29 wk opgenomen ivm verkorte cervixlengte, met 32 wk longrijpingsprikken en weeënremmers gekregen (ivm pijnlijke harde buiken) en uiteindelijk is ie tot 37 wk blijven zitten De prikken heb je gelukkig gehad, dan kan het niet zo'n kwaad meer, maar toch hoop je dat ze zo lang mogelijk blijft zitten he? Is natuurlijk ook het beste, maar heel fijn dat je de prikken in elk geval al hebt gehad! Succes en hoop voor jou dat ze minimaal tot 37 wk blijft zitten
Oh en wij hebben alleen de eerste paar weken gehad dat hij wat moeizaam dronk, schijnt er vaak bij te horen. Baby van 34 of 35 weken zou misschien wel eventjes in couveuse moeten, maar als je baby een goed gewicht heeft en verder geen complicaties is dat al gauw niet meer nodig
Fijn dat het voor nu rustig blijft! Ik hoop dat jullie kanjer nog veilig bij je blijft zitten. Mijn zus is met 36+4 bevallen en moest bijna in de couveuse, maar ze kreeg hem gelukkig zelf door huid op huid contact op temperatuur. Ik denk dat ze met 34/35 weken dan wel even in de couveuse moeten..
Het is moeilijk te zeggen hoe en of jullie kleintje prematuur probleempjes heeft.. Mijn dochter is geboren met gewicht van 630 gram en 13 weken te vroeg... Enige probleem zijn haar longetjes, maar dat past bij zo extreem vroeg. Door die longen drinkt ze nu bij 36 weken ook nog niet zelf, kost teveel energie... Vanaf 30 weken ook alleen nog ademondersteuning en een sonde... Ligt nu ook al 2 weken niet meer in de couveuse... Dus het is niet te voorspellen!! Maar hoe eng ook, het is echt knap dat jullie kleine nog veilig binnen zit!!!