zwangerschap en sollicitatiebrief

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door dreames, 28 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ik wil gaan solliciteren voor nieuw werk, omdat ik per 1 juli afstudeer. Op mijn oude werk was mij een nieuw contract toegezegd en voor fulltime. Dit is gedaan toen ze al wisten dat ik zwanger was. Nu krijg ik in eens geen vast contract en ik mag maar 2 dagen in de week werken vanwege mijn zwangerschap (dit werd er ook gewoon bij gezegd). Zij vinden het onnatuurlijk om juist meer te gaan werken en omdat er recent een vrouw op mn werk die 7 maanden zwanger was in het ziekenhuis moest worden opgenomen, beslist mijn baas voor mij dat ik het niet aan kan om meer dan 2 dagen te werken.

Nu is mijn dillema moet ik in mijn sollicitatiebrief al vermelden dat ik zwanger ben. Wil graag een baan voor nu meteen maar als het niet anders kan dan per 1 januari.
    Als ik het er niet in vermeld, dan kan het zijn dat ik ben afgeschreven zodra ze zien dat ik zwanger ben. Dan kom ik bij veel bedrijven misschien voor niets. Maar dan kan ik mezelf wel presenteren.

Meld ik het meteen dan kom in niet voor niets. Tenminste dan zal dat niet snel een reden voor afwijzing zijn, maar wordt ik wel misschien bij sommige bedrijven al bij voorbaat afgewezen. Dan heb ik mezelf niet kunnen presenteren en kan ik ze dus ook niet overtuigen.

Wat denken jullie? en als jullie het zouden melden, hoe meld je zoiets dan in een brief?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik zou het tijdens het gesprek melden en niet in een brief, dan geven de meesten je gelijk geen kans. Bij ons op het werk hadden ze ook een secretaresse aangenomen en wisten dat ze zwanger was.

3. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Wanneer het bedrijf de brieven gaat selecteren nodigt het bedrijf natuurlijk liever iemand uit waarin het niet vermeld staat dan waarin het wel vermeld staat.

Logisch ook, want bedrijven ontvangen echt veel solliitatie brieven en moeten keuzes maken.

Dus niet in de brief zetten dat je zwanger bent ;)

Succes met solliciteren!

4. Crafty

Crafty Actief lid

23 apr 2008
    104
    0
    0
    Nieuwegein
    Helemaal mee eens: niet in de brief zetten dat je zwanger bent! Discriminatie op basis van het al dan niet zwanger zijn is wettelijk niet toegestaan, maar bij een eerste selectie op basis van brieven is dat nauwelijks te controleren.

Ik heb zelf ook wel zwanger gesolliciteerd en ook diverse malen op gesprek geweest. Dan weet je in ieder zeker of er wederzijds een klik was en kan je je kwaliteiten en vaardigheden beter onder de aandacht brengen. Ook tijdens zo'n gesprek hoef je trouwens helemaal niet te zegen dat je zwanger bent, bedrijven mogen daar ook niet naar vragen. Het is natuurlijk wel zo netjes om het te melden voordat er contracten getekend worden, als ze het tegen die tijd zelf nog niet door hebben.

Het verbaasde mij in ieder geval dat zelfs met nette positiebroek, positiebloes en een gewoon colbertje het een heleoel personen gewoon niet opviel dat ik toendertijd al 6 maanden zwanger was. :D

Heel veel succes!

5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Dank je voor jullie reactie!

Op de gesprekken kan ik niet echt meer verbergen dat ik zwanger ben, want mn buik valt echt op.

Deel Deze Pagina