Wel of niet combinatietest? Overwegingen...

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Lindangel, 14 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik heb vorige week een afspraak gemaakt met de verloskundige en zij vertelde mij dat ik moest nadenken over een combinatietest: of ik die zou willen of niet. Natuurlijk moeten ik en mijn vriend dat helemaal zelf beslissen, maar ik vroeg me af hoe anderen dat hebben besloten.

Aan de ene kant denk ik: waarom niet? Als het een positieve uitslag is (en de kans is natuurlijk groter dat het goed is dan fout), is het alleen maar een extra keer een echo en voel ik me waarschijnlijk wat zekerder over de zwangerschap.

Maar je krijgt er natuurlijk ook weer de zenuwen van... En het kan ook negatief uitpakken...

Dus: hoe hebben jullie dit besloten? Of hebben jullie het gewoon gedaan?

Alvast bedankt!

Lindangel

P.S. Overigens ben ik 'pas' 28, dus de kans op een down-syndroom is niet zo groot...

2. dolfijntje1980

dolfijntje1980 Actief lid

23 okt 2007
    104
    0
    0
    Hoi Lindangel,

Wij hebben de test niet laten doen. Ten eerste was het bij ons qua risico ook klein omdat ik pas 27 ben. Daarnaast vinden wij de uitslag te onvast om dit te laten doen, het is een kansberekening. De conclusie voor ons was uiteindelijk, we doen het niet stel dat je een vergrote kans hebt, dan maak je je zwangerschap moeilijker terwijl men al spreekt van een verhoogde kans als deze 1 op de 200 is . Maar ja uiteindelijk moet je zelf de knoop doorhakken. Succes met je keuze.

Liefs
    Sil

3. Bartje

Bartje Actief lid

17 jun 2007
    243
    0
    0
    ziekenverzorgende
    gelderland
    wij hebben het gisteren laten doen maar meer omdat we al 3 keer een miskraam hebben gehad en we wilde gewoon wat extra zekerheid.
    was ook niet bang dat de uitslag fout zou zijn,voor ons is het een extra geruststelling .de uitslag was bovendien goed kans van 1 op 1076

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    naar mijn weten is het geen extra echo, t wordt gewoon gedaan tijdens de 12 weken echo en daarnaast moet je hem ook zelf betalen (niet dat dat een doorslaggevende factor is, maar toch..)
    daarnaast moet je kijken naar wat je met de uitslag zou doen? Wij zouden er niks mee doen, want een vlokkentest/ vruchtwaterpunctie brengt toch iets van een risico met zich mee en wij vinden het dat niet waard. En mocht het kindje het downsyndroom hebben, kun je er toch niks aan doen.. Dat zijn afwegingen die je zelf moet maken, maar dit waren onze overwegingen en misschien heb je er iets aan!

succes ermee,
    groetjes, Taliaa

5. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Het is een hele lastige keus. Ik heb het laten doen omdat ik boven de 36 ben, maar ja, doordat leeftijd een factor is die ze meenemen kwam mijn kans op een kindje met down weer hoger uit.

Het is inderdaad heel leuk om je kindje weer te zien en als de uitslag gunstig is, kan het ook een geruststelling zijn (hoewel er bij een kans van 1 op de 1500 bijvoorbeeld toch altijd eentje is die pech heeft).

En wat doe je als je een grote kans hebt dat er iets mis is? Dat is eigenlijk de vraag die je jezelf zou moeten stellen bij de afweging om het wel of niet te doen.
    Succes!

6. mikkie24

mikkie24 Lid

19 feb 2008
    9
    0
    0
    Hoi Lindangel,

Ik ben 28 en heb afgelopen vrijdag de nekplooimeting laten doen. Voor mezelf had ik besloten dat ik niet perse de combinatietest wilde laten doen. Mijn vriend had liever wel dat we de test zouden doen, maar heeft de keus aan mij gelaten. Heb er goed over nagedacht. Ook al is het een kans berekening en geeft het nooit zekerheid, toch vond ik het een fijn gevoel om gerust gesteld te worden. Aan de andere kant als er iets niet goed zou zijn dan heb ik liever dat ze alles nakijken en goed in de gaten houden, zodat je niet opeens voor hele onaangename verrassingen komt te staan als het kindje geboren wordt. Ik zou me liever zo goed mogelijk kunnen voorbereiden. Moet zeggen dat ik ook graag weer ons kindje wilde zien op de echo, omdat ik me veel zorgen heb gemaakt ivm een eerdere miskraam. Ik voelde me super toen ik het weer zag en was bijna vergeten dat ik voor die nekplooimeting kwam.

Gisteren belde de verloskundige met de uitslag en die was 1:100.000 dat is een heel positieve uitslag. Maar 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit!

Veel succes met je beslissing!

7. Moniq

Moniq Actief lid

18 nov 2007
    387
    0
    0
    Zuid Holland
    hoihoi,

Ik zit ook na te denken om het wel of niet te laten doen.Mijn man heeft zoiets van waarom wel en ik heb waarom niet.Mijn man laat de keuze aan mij.Vanaf welke zwangerschapsduur wordt die test eigenlijk afgenomen en hoe lang duurt het voor de uitslag binnen is?

Maar is het echt waar dat je het zelf moet betalen?En zoja,hebben jullie enig idee wat de kosten hiervan zijn?

8. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Leeftijd heeft niets met een goede uitslag te maken, ik ben ook 'pas' 28 jaar maar onze uitslag was 1:302. Ze kijken natuurlijk niet alleen met de echo naar de gezondheid van de baby maar ook via de bloedtest die je moet laten afnemen. Hier hebben ze bij mij ontdekt dat ik een zeer lage PAPP-A hormoonwaarde heb, hierdoor heeft ons kindje een grote kans op groeiachterstand en dat kan weer eventuele handicaps met zich meebrengen vandaar dat onze uitslag zo laag is. Gelukkig word ik nu goed onder controle gehouden door de gyneacoloog, en hebben we vaak groeiecho's om de kleine in de gaten te houden. Tot heden gaat alles toppie met hem, maar ben wel blij dat we het hebben gedaan..

9. mikkie24

mikkie24 Lid

19 feb 2008
    9
    0
    0
    Hoi moniq,

Ik moest tussen 10 en 11 weken bloed laten prikken in het ziekenhuis en met precies 12 weken had ik de echo in het verloskundig onderzoek centrum. Ze kon me meteen vertellen hoe de nekplooi was, maar ze moesten alles nog naar het VU sturen voor "de berekening" in combinatie met je leeftijd en bloedwaarden. Vrijdag had ik de echo en maandagmiddag al de uitslag van de verloskundige.

De kosten waren 132,- euro. Ik heb wel gelezen dat sommigen meer en anderen minder moesten betalen. Het is raar dat het niet een vast bedrag is.

Ik ben via zilverenkruis verzekerd en krijg geen vergoeding voor de combinatie test.Ga de factuur natuurlijk wel gewoon indienen....je weet maar nooit!

10. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ja, gewoon indienen. Vaak krijg je het (soms gedeeltelijk) terug, ondanks dat je nog geen 36 bent.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij hebben het wel gedaan, maar dat komt eigenlijk door m'n eigen medische geschiedenis en het feit dat ik snel vermoeid ben. Mocht bij ons de uitslag negatief uitgepakt hebben, dan hadden wij heel misschien de zwangerschap af laten breken (uiteraard negatief, na de diverse extra onderzoeken) . Weet je zowiezo al dat je dat niet gaat doen, dan heeft het weinig zin denk ik. Doe je het puur voor de echo, dan is een pretecho goedkoper.

Wij mochten het trouwens gelijk met de 12 weken echo doen, (toch zelf betalen) maar we mochten ook de 12 weken echo nog doen. Dus wij hebben de 'officiele' 12 weken echo met 11 weken laten doen en met 13 weken de nekplooimeting.

Ik kreeg de uitslag overigens gelijk. Bloedprikken moest ik wat eerder doen en later bij de echo werden alle gegevens ingevoerd en de berekening uitgevoerd. Wij kwamen uit op 1: 17.065 ofzo . Heel geruststellend, maar het blijft een kansberekening en geeft nooit zekerheid, dus op zich...
    maar wij hebben het dus echt laten doen door mijn medische verleden en de vermoeidheid. In die zin dat we genoeg voor ons kiezen gehad hebben en toch een soort van 'zekerheid' (hoewel het dat niet echt is) wilde hebben dat dit goed zat.

12. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik wil hier heel even op inhaken:
    Je kunt er inderdaad helemaal niks aan veranderen wanneer blijkt dat je kindje een downsyndroom heeft. En ook ik weet dat een punctie extra risico's met zich mee brengt (heb er zelf 1 laten doen), maar wat bijvoorbeeld ook een feit is, is dat kinderen met het syndroom van down, een sterk verhoogde kans hebben op een hartafwijking (en dat weet ik dan weer omdat ikzelf moeder ben van een chromosomaal gezond kindje met een ernstige hartafwijking). tijdens de 20-weken echo wordt nog maar 30% van alle hartafwijkingen gezien. Wanneer je dus van te voren zou weten of je kindje bijvoorbeeld het downsyndroom zou hebben, kan je ook andere problelem die daarbij horen dus prenataal beter in kaart brengen, zodat er direct na de geboorte op ingespeeld kan worden.

En gelukkig komt dit maar weinig voor, maar misschien is het voor sommigen de overweging waard...

13. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Wij hebben besloten het wel te doen. A.s. maandag gaan we voor de nekplooimeting, bloed is vorige week al afgenomen.

De reden waarom wij ertoe hebben besloten is tweeledig, het risico tov mijn leeftijd (36 jaar) en natuurlijk een keer extra de baby zien!
    (bij ons moeten we naar een speciaal centrum en krijg ik de 12 weeks echo gewoon nog bij de VK). Daarbij is de test ivm mijn leeftijd gratis.

Indien de uitslag lager dan 250 is zullen wij beslissen of we nader onderzoek wensen of niet. Dat hebben we nu vooraf nog niet bepaald, maar zullen we dan puur aan de hand van ons gevoel doen.

14. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hoi Lindangel,

Wij mochten op medische indicatie een combinatietest laten doen, helemaal vergoed dus. En toch hebben wij het niet gedaan. Wij zijn ons dochtertje verloren toen tijdens een echo bleek dat ze een open schedeltje had en daarom hebben wij de zwangerschap afgebroken. De kans dat dit weer zou gebeuren, was 4%. Dit is goed via echo's te zien en wij hadden dan ook zoiets van: laat ze maar echo's maken, maar meer ook niet. Ik wil zowieso geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie, dus dan zou ik bij een eventuele negatieve kansberekening (want meer is het niet en zegt daarom ook weinig) alleen maar meer in de stress zitten, terwijl dit misschien niet nodig is. Ik wil 100% zekerheid en anders niet. En aangezien de combitest geen zekerheid geeft (niets geeft zekerheid), vind ik het niet nodig.

15. Waarom

Waarom Bekend lid

12 dec 2007
    602
    0
    0
    Je moet je afvragen wat je met een eventuele negatieve uitslag zou doen!
    Want zekerheid kunnen ze je niet geven! als het 1 op 100 is wat voor de meeste schrikken is, blijft het 1 op 100! En heb jij een rot zwangerschap verder.
    Wil je het daarom weg laten halen?
    Het enige wat ik kan bedenken is mocht er een verhoogde kans zijn, je wat beter voorbereid bent!

Heel veel succes met je keuze!

16. jessica507

jessica507 Actief lid

11 jan 2008
    421
    0
    0
    receptioniste
    omgeving roosendaal
    Hoi Lindangel

ik heb er bewust wel voor gekozen.
    omdat we al van te voren hadden bedacht dat we het niet zouden houden als het kindje downsyndroom bleek te hebben, dit was gelukkig niet zo we hadden een hele lage kans! :)
    ik denk dat je wel moet bedenken wat je met de uitslag gaat doen.
    als het voor jullie niets uitmaakt en je het kindje desondanks wilt houden zou ik het niet laten doen.

17. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Wij laten het ook doen, heb vorige week bloedlaten prikken en de 28e krijgen we de echo. Ik heb het niet laten doen voor de echo want die krijg ik toch al omdat ik medisch verklaard ben. De afspraak met mijn gyn is dus ook 3 weken uitgesteld omdat ik anders gelijk een week na de nekplooimeting weer naar hem moet.

Wij laten het doen omdat ik wil weten wat voor risico we lopen. Al is de kans 1 op 100 dan wil ik dat weten. Dan kun je je voor zo ver het kan er op voorbereiden dat het kindje een aangeboren afwijking heeft.

Ik wou het bij ons zoontje ook laten doen maar toen waren wij net te laat, ik was toen al 13 weken en te laat voor de combitest, toen moesten wij wachten tot 20 weken.

18. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Nou, bedankt voor alle antwoorden!

Ik denk dat we inderdaad moeten bedenken wat we zouden doen als we een verhoogde kans zouden hebben. Of wat we zouden doen als we zouden weten dat het kind het downsyndroom heeft. Eerlijk gezegd zou ik het dan wel weg willen laten halen, afhankelijk van de kans natuurlijk.

Bovendien denk ik dat het ook goed is als er dingen gevonden worden waar rekening mee gehouden kan worden tijdens de zwangerschap.

Ik denk er dan nu ook wel aan om de test te doen, maar ik laat het nog even sudderen en neem dan een besluit...

19. westlander84

westlander84 Actief lid

13 feb 2008
    152
    0
    16
    westland
    wij hebben het uiteindelijk niet laten doen ook omdat ik 23 ben, wat overigens niets uitmaakt want ik las op een andere site dat iemand van 23 ook een hele hoge kans had op het down syndroom.

ik wilde in het begin de test wel doen en mijn vriend liet de keuze aan mij en omdat het idd een kansberekening is weet je eigenlijk nog niets. en wat doe je idd met de uitslag het bracht mij hoofd op hol dat ik besloten heb het niet te doen en te wachten tot de 20 weken echo om ukkepuk nog een keer te zien.

groetjes suc6 met de zwangerschappen

20. FunnyMe

FunnyMe VIP lid

8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Wij zijn wel voor de nekplooimeting gegaan. Een kindje met bijv. downsyndroom is net zo welkom als een 'gezond' kindje. Maar wij zouden het allebei wel heel fijn vinden om het van te voren te weten.

Deel Deze Pagina