Zou je je er zelf prettig bij voelen om nu in de ziektewet te gaan zitten...? Zul je dan minder misselijk zijn? Dit zijn de normale klachten, voor zover ik dit uit je verhaal kan halen. Zoals ook dames in vorige reacties al zeggen: het hoort erbij, en het zal waarschijnlijk ook vanzelf weer minder worden (uitzonderingen daargelaten). Ik heb ook behoorlijke misselijkheidsklachten gehad tot een week of 16. Ik werk in de zorg, en geloof me dat je daar ook tamelijk misselijkmakende luchtjes hebt (ik denk aan open geinfecteerde wonden en dergelijke), dus ik ben ook vaker over m'n nek gegaan terwijl ik boven een patient hing. Je kan daar heel moeilijk over doen, maar ik dacht gewoon, zo, dat is eruit, en nu weer verder! Ook moest ik tot 12 weken nog nachtelijke bereikbaarheidsdiensten draaien (bovenop een gewone fulltime werkweek). dat was qua vermoeidheid ook zwaar. Mijn eigen tijd gebruikte ik dan om bij te tanken. Ik zou eerst eens met je leidinggevende om tafel gaan zitten. Er valt vast wel iets te regelen in de zin van extra pauzes, zodat je even wat kleins kunt eten bijvoorbeeld.
heey, ik vind niet of wij daar over kunnen oordelen of jij in de ziektewet gaat ja of nee. sommige zijn extreem ziek en hangen bijna 24 uur boven de wc pot. ik ben zelf ook erg veel ziek geweest van week 7 tot week 14. Zo erg dat ik flauw viel en ook 7 kilo afviel. Ben nu 21 weken zwanger en zit nu pas weer op het gewicht waar ik op moest zitten (voordat ik zwanger was) en voel me nu ook goed. Ik heb toen in overleg met mijn baas de tijden aangepast (werk 40 uur) en dit was voor mij ook echt niet vol te houden. Misselijk zijn hoort erbij en ook dat je vermoeid bent, maar als dat week in week uit dag in dag uit aanhoudt dan is dat niet vol te houden. Dus weet hoe je je voelt. Alleen niemand kan voor jou bepalen of dat jij ziek genoeg bent om te gaan werken, ligt ook wat voor werk je doet etc. Op dit moment werk ik nog steeds niet fulltime iedere dag van 8.00 tot 15.00 omdat het werk dit ook graag zo wil houden. Omdat als het niet gaat ik naar huis kan. Meis heel veel sterkte en onthoudt goed dat het over gaat.... probeer wel te genieten ondanks dat dat soms moeilijk is omdat je je zo beroerd voelt gr. rensje
Sorry, maar de reacties hier verbazen mij nogal. Vooral dat je als zwangere vrouw niet zo'n best voorbeeld bent voor andere zwangere vrouwen wanneer je je ziek zou melden om deze redenen. Elke zwangere vrouw die respect heeft voor en luistert naar haar lichaam, is een voorbeeld voor een andere zwangere vrouw. Ongetwijfeld zijn de omschreven klachten de klachten die horen bij de eerste drie maanden, maar wie zijn wij om daar een label aan te hangen in de categorie "hoort erbij" tot "dit is heel erg, nu mag je thuis blijven". Knap, al die röntgen ogen hier, die aangeven dat het er maar bij hoort en dat angel door moet bijten. Hoe kunnen wij nou het gevoel van een ander invullen?? Ik ben geen dag misselijk geweest, maar vanaf de eerste periode tot en met nu (bijna 31 weken) heb ik niet geslapen. Ik ben letterlijk en figuurlijk uitgeput. Ik heb daarnaast een verhoogde bloeddruk en sta daarvoor onder controle bij de gynaecoloog. Ik heb geen enkel concentratie vermogen meer, mis dingen in het verkeer en daarmee is dus ook mijn reactie vermogen zo goed als nul. Ik kan nog maar weinig hebben en door mijn slaapgebrek is mijn weerstand niet zo best en is mijn lichaam dermate uitgeput dat ik ook bekkenklachten erbij heb gekregen. En hoera, na bijna 28 weken had ik het lef om voor mezelf en mijn kindje te kiezen. Ik voelde me in een depressie zakken door de wanhoop. En dan kan men zeggen; dat is niet leuk voor je werkgever. Nee, dat is niet leuk. Maar IK moet straks bevallen en niet mijn werkgever. IK moet er straks zijn voor het gezin en op de eerste plaats mezelf. Sorry, maar ik ga mezelf niet in de vernieling helpen omdat een ander vindt dat zij zieliger is dan mij en wél doorgaat. Dat vind ik erg dom en onverantwoordelijk. Bedenk je eens dat juist jij, die wél door blijft lopen met klachten, wel eens een heel slecht voorbeeld voor de andere zwangere vrouw kan zijn. Angel; als jij voelt dat het niet meer gaat, dan gaat het niet meer. Klaar uit. Jij kent je lichaam, jij voelt je lichaam en in godsnaam, luister daar heel goed naar, niemand heeft er iets aan als jij straks instort. Als is het tijdelijk. Jij hebt er behoefte aan! Succes!
Niemand kan voor jou bepalen wat verstandig is, wel of niet in de ziektewet gaan. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je dit met je baas blijft bespreken. Misschien zijn er tussenoplossingen mogelijk. Kortere dagen bijvoorbeeld, of meer pauzes. Ik ben zelf ook heel erg misselijk geweest en veel overgeven. Uiteindelijk heb ik 2 weken vrij genomen, dat bleek niet genoeg en heb me daarna nog een week ziek gemeld. Nu werk ik in overleg met mijn baas wat kortere dagen. Ik ben nu 16 weken en de misselijkheid is nu aan het zakken, gelukkig maar. Mijn verloskundige zei tegen me dat je in deze 9 maanden zwangerschap de basis legt voor de gezondheid van je kind voor de rest van zijn/haar leven en dat je dus wel stom zou zijn om nu maar door te blijven gaan omdat je je verplicht voelt naar je baas. Daar heeft ze natuurlijk ook wel gelijk in...
uuhhm sorry hoor maar ze vraagt toch zelf of ze met deze klachtjes en 10 weken zwangerschap de ziektewet in kan gaan? aan de hand van wat zij verteld heeft over hoe ze zicht voelt en al, baseren wij onze meningen die zo te zien bijna allemaal hetzelfde zijn. vooralsnog vind ik het niet kunnen om de ziektewet in tegaan . maja dat zeg ik dan maar he. ieder zijn eigen mening
Ben het wel met Miepie eens. Het is idd wel zo dat wij niet kunnen bepalen voor iemand hoe ziek diegene is, maar dat zegt ze ook niet. Ben misschien een beetje bevooroordeeld omdat ik een collega heb die zich standaard 2x per week ziekmeld. En wil ook niet zeggen dat jij niet ziek genoeg bent om je ziek te melden. Maar dan zou ik idd zeggen een paar dgn. In de ziektewet wil meer zeggen langdurig ziek. Dat vind ik niet kunnen. Heb het zelf ook heel erg gehad in het begin en ben nu nog steeds enorm moe. Probeer op mijn werk het beste van te maken en als het teveel is doe ik gewoon even niets. Maar misschien ook makkelijk gezegd als je baas daar geen problemen mee heeft. Ik wens je veel succes en hoop dat je je snel beter gaat voelen. xxx Suzie
Ik neem aan dat je wsw-indicatie hebt? Bij welke sociale werkvoorziening werk je? Ik werk namelijk zelf ook bij een sociale werkplaats. Je hebt nu een half jaar contract, en die wordt in principe gewoon verlengd met 2 jaar als je normaal functioneert. Ik neem aan dat je weet wat de onder- en bovengrens is? Maar je ontslaan omdat je ziek bent gaat natuurlijk niet, je werkt immers bij een bedrijf voor mensen met een beperking, die juist vaak ziek zijn. Maar je leidinggevende kan net zo goed moeilijk gaan doen als in een regulier bedrijf. Als je echt heel ziek bent door de zwangerschap zul je het aan moeten tonen via je gyn of vk, en kun je een briefje meenemen naar de bedrijfsarts als je opgeroepen wordt. Je kunt ook naar de bedrijfsarts gaan zonder dat je in de ziektewet zit, en vragen om werktijdverkorting. Iig veel succes en mocht je nog vragen hebben, mag je me ook pb-en!
Betere reactie dan de mijne, hier heeft TS tenminste iets aan. Sorry, ik was toch wat kort door de bocht doordat ik niet het hele verhaal had gelezen....
Ja, dat heb ik ook gelezen hoor. Daarnaast is het niet zo dat ik specifiek op jouw posting reageer, maar op de postings in het algemeen, waarin het me opvalt dat er maar gezegd wordt dat we maar "sterk en dapper" moeten zijn. Dat neemt nog steeds niet weg dat jij, ik of wie dan ook in de belevingswereld van een ander kan stappen. Jij hebt het over ECHT nare dingen en wel "doorzetten". Dat is toch je eigen verantwoordelijkheid? Er is er maar één die kan beoordelen wat jij voelt en ervaart en dat ben jij zelf. Ook al kan ik dat onzin vinden. Ziektewet gaat tijdens zwangerschap direct in. Je hebt geen wachtdagen. En dus is er bij één dag ziekmelding al sprake van ziektewet. Maar goed, ik denk dat we dan de definitie van ziektewet moeten gaan uitzoeken en benoemen. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik denk dat iedereen met een beetje gezond verstand wel snapt dat je je na twee dagen overgeven en slecht slapen niet ziek gaat melden. Maar ook dat is niet waar. Ik ken zat mensen / vrouwen, die niet eens zwanger zijn, maar zich al ziek melden omdat ze een muggenbult op hun oog hebben. In totaal genomen geeft dat al geen lekker beeld van de vrouw in het algemeen toch?
ik zat met 8 weken in de ziektewet vanwege dat ik ontzettend last van bekken-rug pijn had, heb tot 20 continu fysio gehad en niets hielp. zit nu nog thuis, ja me contract werd ook niet verlend maar helaas mijn gezond en die van mijn kleintje zijn voor mij het belangrijkste hoor
zou gewoon even met je baas overleggen. ik werkte normaal 4 ochtende achter elkaar maar dit is nu echt te zwaar geworden. nu werk ikmaandag, woensdag en vrijdag ochtend en heb zo elke keer een dag pauze ertussen. ideaal en zo red ik het werk wel. het was de bedoeling dat ik van 4 naar 5 ochtende ging maar het nu even niet anders. als het echt niet gaat neem ik in overleg een paar dagen extra vrij om bij te tanken en nee ze vinden het niet altijd leuk maar begrijpen me wel. ik heb nu eenmaal zwaar werk en ze kunnen en hebben geen aangepast werk. de dingen die ik doe mogen niet eens meer in deze pirode volgens de arbo regels dus mijn baas heeft de optie om het zo te doen of anders tja missen ze een werknemer want heb me de eerste weken kapot gewerkt omdat ik nergens last van had en ben nu dood en dood op, alles doet pijn en moet er nu dus flink voor boeten. ga dus gewoon even om de tafel zitten want wie weet is er heel wat te veranderen in de planning. eventueel als je je loon niet kunt missen laat je je vrije dagen/uren aanvullen met vakantie uren want je hebt immers al 16 weken verlof maar goed ook dit is weer een optie. de klachten die jij noemt vind ik ook geen reden voor langdurig ziektewet want het hoort er gewoon bij hoe shit het ook is (heb al eerder gereageed) maar mocht je gewoon even niet meer kunnen vraag dan een week vakantie of neem een weekje ziektewet om bij te slapen en rustig aan te doen.
Ik zou even langs je huisarts gaan, kijken wat hij zegt. Misschien kan hij je wat geven tegen de misselijkheid. Maar als je zegt dat je "pas" 2 of 3 keer hebt overgegeven lijkt het mij inderdaad niet dat er iemand is die iets voor je kan doen... Hier heeft bijna iedereen last van die zwanger is.... En waarom zou je in het restaurant geen broodje kunnen kopen als dat het enige is wat je kan verdragen? Misschien kun je eens (fruit)yoghurt proberen, zoete dingen willen nog wel eens goed vallen... Ik at zelf bij de vorige yoghurt, donuts en suikerbrood, dat was het enige wat goed viel! Succes, even doorbijten over een paar weken be je ervan af!
Hoi, De werkgever heeft mij gevraagt hoe het ging, ik zei dat het ene dag slecht gaat en de andere dag weer stuk beter, ik heb aangegeven dat ik ga doorzetten maar als het echt niet gaat dan ga ik mij ziekmelden, hij heeft mij gezegt dat het bij de zwangerschap hoort en hopen dat het binnenkort wat minder word, want nog 1 week dan ben ik 3 maanden zwanger. Gisteren heb ik gewerkt het ging redelijk op het werk, maar jammer genoeg kan ik tot 15.00 uur niets eten ik probeer regelmatig opnieuw maar krijg niets door mijn keel en had de heledag koude rillingen en later koorts, de gynocoloog heeft aangegeven als je s'avonds wat kan eten is al goed alleen moet je veel drinken multivitamin enz. Gisteren ging ik weer met de bus naar huis maar in de bus kreeg ik ineens hoog koorts en voelde dat ik over moet geven, en ben meteen bij de eerste bushalte uitgestapt omdat ik het heel benauwt kreeg en mijn lichaam niet meer in de controle had en het gevoel om overgeven had. Vandaag smorgens toen ik om 06.30 wakker was, heb ik meteen overgegeven ik heb het laatste tijd heel erg koud en daarna weer koorts ik heb mij helaas vandaaag ziekgemeld omdat ik de deur niet uitkwam misselijk overgeven, koude rillingen, koorts, Mijn werkgever heeft mij gezegt dat ik niet ziek ben maar bij de zwangerschap hoort, hij heeft mij gezegt dat het mijn eigen keuze is om thuis te blijven, ik begrijp het niet denkt hij dat ik voor mijn plezier thuis zit of wilt hij graag dat ik op de werkplaats over de vloer even ga overgeven vind hij dit beter ik ben een paar keer ziek geweest maar dat waren momenten dat ik echt niet in staat was om naar de werk te komen.... Morgen ga ik weer naar mijn werk omdat ik vandaag wat rust heb genomen, gaat het weer ik wil zelf ook niet voor lang tijd in de ziektewet want over 1 maand word mijn contract verlengt of niet dus ik moet er rekening mee houden. Hopen dat de zwangerschap kwaaltjes zo snel mogelijk verdwijnen en dat ik gewoon rustig naar mijn werk kan gaan, op het werk hebben ze om een zwangerschapverklaring gevraagt die moet ik inleveren omdat de zwangerschap procudure word gestart... Nou meiden gun mij sterkte ik zal zeker doorbijten, en hopen dat de contract verlengt word ik wens iedereen hier op de forum sterkte... Groetjes, ANGEL24
Hoi Lovelylonnes, De probleem op het werk is de geur in de restaurant kan ik niet verdragen, s'avonds kan ik wel eten gelukkig dan ben ik ook niet misselijk meestal het verschilt iederedag licht eraan als ik heel erg moe ben dan ga ik vroeg naar bed dan heb ik niet eens tijd voor te eten of al s ik niet lekker in mijn vel zit kan ik ook niet veel eten. Mijn schoonzus is ook zwanger voor de 2 kindje ze heeft mij verteld dat de 1ste - 4 maanden heel belangrijk zijn en dat ik veel melk, fruit, iedere dag moet eten anders ontwikkeld de kind zich niet goed maar er zijn meiden die heel vaak overgeven en helemaal niets door de keel krijgen alleen krackers wat doen ze gebruiken ze extra vitamine pillen? Ik heb met mijn werkgever gesproken of in in de pauze 5 min. eerder mag vertrekken omdat er meestal in de restaurant een lang rij staat en dat ik zelf niet tegen de geur kan verdragen. Hij vond het goed ik eet op het werk 1 klein zakje chips op leeg maag dat gaat nog mee soms niet en 1 broodje met kaas met multivitamin drank erbij als smiddags eten en daarna kan ik niet echt veel eten. Maar soms is de misselijkheid zo erg dat ik moet overgeven en krijg het heel erg koud daarna weer heel warm zo gaat het de heledag door ik voel mij echt niet lekker in mijn vel op dat moment, ik denk zelf dat ik bloedarmoede heb want ik heb er regelmatig last van gekregen zijn er meiden hier die voor bloedarmoede medecijn hebben gekregen? Maar ik wil ook even aangeven dat ik zelf echt niet voor lang tijd in de ziektewet wil ingaan meiden als ik 2 -3 weken 1 keer ziek word is dit erg? hopen dat ik niet ziek word maar je voelt je iedere dag anders.... Groetjes, ANGEL24
Nou als je koorts hebt en zo, dan lijkt het me dat je gewoon echt griep hebt en als je werkgever je niet gelooft, zou ik naar de huisarts gaan om een bewijs te halen dat je ziek bent en koorts hebt. Lekker lullig van je werkgever om te zeggen dat het jouw keuze is om thuis te blijven. Of gewoon op zijn bureau kotsen, wedden dat je naar huis mag!?
Hoi ANgela, Ik ben vorige zw wel de 1e 20wk ziek geweest, en vanaf week 30 weer. heel erg misselijk en veel overgeven. Enige wat beetje hielp was elke 30 min een biscuitje eten. Ik ben in die totale tijd dat ik ziek was, heb ik op werk ook veel overgegeven, en me in 1 dag ziek gemeld. Je moet echt voor je opstaat al beginnen met crackers/biscuitjes... iets anders en dan gehele dag door eten, nietomdat je honger hebt, maar omdat je anders er zo ziek van word. Zoals je leest bij eigenlijk alle meiden, het hoort erbij. En ja, je baas heeft liever dat je n keertje overgeeft op werk dan dat je thuis zit te wachten tot het gebeurd. En als je je zorgen maakt betreft bloedwaardes, waarom bel je dan je vk niet. Je vk kan je ook nog n keer voorlichten over alle kwaaltjes.
Yep, het was/is een kwestie van definitie van ziektewet maar voor de rest heb je ook gelijk, ik kan niet oordelen voor iemand hoe zwaar ze haar kwalen ervaart en of ze al dan niet moet blijven werken. Had het ook zo niet bedoel, maar zo kwam het misschien wel over. Overigens vind ik zeggen dat je sterk en dapper moet zijn (dan beoordeel je of iemand er "goed" mee omgaat of het wel slecht genoeg heeft) wel iets anders dan de constatering dat vermoeidheid en misselijkheid horen bij de zwangerschap)... Verder hoop ik dat het snel beter met je gaat Angel en koorts klinkt inderdaad wel als griep hoor! Maar dan nog is je baas wat kort door de bocht vind ik. De tip van Skatje is een goeie! Sterkte!
Hoi, Ik ben momenteel 11 weken zwanger en ik voel mij al paar weken heel erg slecht, misselijkheid, moeheid, lichamelijk klachten. Ik heb het duidelijk met mijn werkgever besproken, ik heb aangegeven dat ik gewoon ga doorbijten en als het echt niet gaat dan pas ga ik ziekmelden. Ik had mij gisteren ziek gemeld ik wilde de deur uit gaan maar ik had jammer genoeg koorts, koude trilling, overgeven, vermoeidheid, ik heb gebeld en aan mijn werkgever doorgegeven dat ik niet in staat was om te werken. Gisteren was er een vergadering in de groepje mijn baas heeft tegen alle collega's verteld dat ik zwanger was en door de kwaaltjes niet in staat was om te werken en daarom het beste voor mij is om thuis te blijven. Ik ben vandaag weer naar de werk gegaan omdat ik vandaag smorgens misselijk was en ik had mij zelf gedwongen om over te geven thuis en het hielp, maar ik weet niet of dit gezond is iedere keer de vinger in de keel steken om de misselijkheid gevoel weg te krijgen... Waar het om gaat op de werk ik kan bijna niets eten de 1 - 4 maanden is heel belangrijk dat je gezonde voeding binnen krijgt, wanneer ik thuis blijft en uit rust dan heb ik geen last van misselijkheid, vermoeiheid en kan beetje eten. Op het werk 8 uur krijg ik bijna niets binnen en wanneer ik thuis ben dan ben ik helemaal kapot ga meteen de bed inkruipen, dit is ook niet goed voor de ontwikkeling van de kind, ik vind de gezondheid van mijn kind veel belangrijker, en daarom meld ik mij soms als het echt niet gaat ziek... Dames mijn contract word over een maand verlengt of niet dat ga ik afwachten, ik werk momenteel 24 uur en ik ga zeker naar 20 uur terug, ik doe mijn best om zo min mogelijk ziek te melden ik zou niet voor langer tijd in de ziektewet gaan maar als ik echt heel erg slecht voelt dan moet ik mij ziek melden, want voordat ik zwanger was had ik ook andere medecijnen gebruikt maar de dokter heeft tegen mij gezegt dat ik meteen moest stoppen omdat het niet gezond voor de baby was. Dus ik voel mij ook heel beroerd en het is momenteel heel moeilijk voor mij om zonder de medecijn verder te gaan, ik wil niet vertellen wat voor medecijnen dat is niet belangrijk dus de misselijkheid, moeheid, lichamlijk klachten is niet alleen de reden er zijn meerdere reden. Maar ik ga zeker doorzetten meiden ik heb dit baan hard nodig en probeer vanalles uit om toch iets binnen te krijgen hopen dat de kwaaltjes zo snel mogelijk verdwijnen.. Dames ik heb gevraagt of in in de ziektewet kan ingaan mwt 10 weken hiermee bedoel ik 2 -3 dagen ziek worden, en niet 6 maanden of 1 jaar dat doe ik zeker niet als er niet iets ernstig aan de hand is... groetjes, ANGEL24
Ik zou zeggen...gewoon een paar dagen ziek melden. Als het niet gaat dan gaat het niet. Als je lijf 'ho' aangeeft dan moet je daar naar luisteren. Ik was in het begin zo moe en tussendoor misselijk, dat ik met mijn werkgever aangepaste werktijden heb afgesproken. Toen ging het meteen een stuk beter met me! Als ik aan het overgeven zou zijn zou ik echt niet zomaar gaan werken. Bovendien hebben ze dan op mijn werk ook niets aan me. Over een paar weken gaat het weer beter en dan ga je weer lekker hard werken. Nu hebben ze er maar rekening mee te houden vind ik. Ik vind het wel vreemd om te lezen dat iedereen hier maar vind dat je door moet zetten en niet moet zeuren. Je moet toch juist in de zwangerschap goed naar je lijf luisteren. Dat is belangrijk.