Ik werk in de kinderopvang en er zijn zoveel manieren de laatste jaren voor het klaar maken van flesvoeding (kunstvoeding) Hoe doen jullie dit en waarom zo en niet anders??
kraanwater uit de kraan ( koud) eigenlijk omdat het overal drinkbaar is in nederland. Buitenland kopen we altijd water flessen. En tja waarom; ik heb het zo geleerd en ze doet het er goed op dus waarom niet? Volgens mij als ze erg veel last van krampjes hebben advisreren ze het met bronwater te doen ivm evt. kalk
Bij de eerste 3 met mineraalwater. Bij de jongste vanaf het begin met warm kraanwater,dat deeed de kraamhulp ook en dat ging goed dus doe ik het nog steeds zo.
wij deden het met barleduc, dat raadde het zh aan, maar nu doen we het met afgekoeld gekookt water ( dus water uit de waterkoker) daar zijn we beetje-bij beetje naar overgestapt.
Hier op 2 verschillende manieren, doen maar net hoe het uit komt. Of koud water uit de kraan en dat opwarmen in de magnetron. Of koud water uit de kraan en dat opwarmen in een bakje waar gekookt water in zit (meer de bv opwarm manier, alleen dan met heet water ipv lauw/warm watere wat je bij bv gebruikt). Liefs Hanneke.
De eerste weken gebruikte ik afgekoeld gekookt water. Met een maand of drie overgegaan op koud water uit de kraan opgewarmd in de magnetron.
Bij beide kinderen: Water koken, helft van het flesje vullen met gekookt water, poeder erbij, met een vork roeren, en dan aanvullen met koud water uit de kraan. Waarom? Omdat anders de JBPM niet goed oplost, en krijg ik klontjes. Nu niet.
Helft kokend, poeder erbij, schudden, helft koud! We hadden geel lang Friso Comfort en dat lost het best op met kokend water. Nu geen Comfort meer, maar nog wel op dezelfde manier. Stukje gewenning en maak dan naast haar fles ook gelijk thee voor mezelf, dus kokend water komt goed van pas.
Ik kan mij niet voorstellen dat er kraamverzorgsters zijn die dit adviseren! In warm water uit de kraan zitten namelijk de meeste bacteriën! Hier werd zelfs door het ziekenhuis geadviseerd de flessen af te spoelen met koud wat, vanwege de vele bacterieen in warm kraanwater. Zeker als dit water heeft "stilgestaan" Maar goed weer even ontoppic, hier maken wij de voeding (net als in het ziekenhuis) voor de hele dag klaar (max 24 uur) met afgekoeld gekookt water. Dit vanwege de tweeling die bij thuiskomst nog 7/8 flessen per dag kregen... 14 tot 16 flessen klooien met de poeder is niet handig. Tevens kregen ze nog maar 55 cc per voeding, doordat je het per dag klaarmaakt heeft de voeding de hele dag precies dezelfde samenstelling dus constanter voor de darmen. (je doet wel eens meer water of haalt de schep voeding strakker door de voeding, zeker op kleine hoeveelheden kan dit wel degelijk verschil maken!). En vooral niet de voeding schudden, hierdoor komt er erg veel lucht in de melk, en dus meer krampen en boeren.. Niet echt fijn voor je kleintje.
Ik maak de fles met bar le duc welke ik opwarm in de magnetron. Dit omdat mijn dochter erg last had van krampjes. Ik gebruik het nu nog steeds, was na elke voeding de fles en vul hem dan met bar le duc en zet het in de koelkast. Ik hoef dan het flesje alleen maar in de magnetron te zetten, voor ons net zo snel als wachten op warm water uit de kraan
koud water in de magnetron, dan pas poeder er in en schudden maar! Gaan we weg: gekookt water in thermosfles. In de flesjes laagje koud water. Zodra er gekookt water bij komt en poeder hebben we de juiste temperatuur!
Ik neem koud water en verwarm het flesje met de flessenverwarmer... Magnetron zou ik niet snel doen..... Aangezien in sommige landen dat ding zelfs verboden is! Of het helemaal waar is geen idee maar ik neem die gok niet (en al helemaal niet bij mn kindje van 4 maand) Magnetron gevaarlijk voor de gezondheid
Ja hoor, ook hier werd het door de kraamhulp geadviseerd (om warm water uit de kraan te pakken). Ze zei dat warm kraanwater tegenwoordig (in nieuwe huizen) prima van kwaliteit is. Wij doen het op deze manier al weken zo en ons zoontje drinkt er prima van en heeft geen last van krampjes oid. Het is echt niet overal zo dat in warm water de meeste bacteriën zitten. Het hangt af van de leidingen en de soort kraan. Als je een boiler hebt (ca. 60 graden), moet je het zeker niet doen. Daar zitten inderdaad veel bacteriën in. Maar wij hebben een combi quooker en persoonlijk vind ik niets fijner, handiger en veiliger (qua bacteriën) dan dat om een flesje klaar te maken. Maar nu on topic, om te antwoorden op de vraag... Wij doen het (thuis) dus met warm kraanwater. Als we ergens anders zijn - en ik niet zeker weet of het om nieuwe leidingen etc. gaat - mengen we voor de zekerheid 90cc gekookt water met 90cc koud kraanwater. Dat duurt iets langer, maar ik wil er geen risico's mee nemen. Een magnetron zou ik persoonlijk NOOIT gebruiken om een babyflesje klaar te maken.
Hier mag ik ook gewoon warm water uit de kraan nemen. Er zit hier ook maar weinig kalk in het water. In het zh zeiden ze het ook. De regeltjes veranderen per jaar. Maar goed ik doe het zo, en wat een ander doet moeten ze zelf weten