*10 x IUI*

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door , 26 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Wel even goed lezen, Swissa... In beide berichtjes had ik geschreven dat ICSI voor mensen is met of een hele slechte zaadkwaliteit of als er geen bevruchting optreedt met IVF! ;) Bevruchtend vermogen heeft niks met de zaadkwaliteit te maken, dat is iets anders.

    Groetjes,
    Jippie
     
  2. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    icsi is niet alleen voor paren bij wie een onderzocht is dat ze verminderd onvruchtbaar zijn....


    het wordt ook toegepast bij stellen die "onverklaard onvruchtbaar" zijn bevonden na verschillende onderzoeken...pas als alle onderzoeken zijn gedaan en er komt verder niets verontrustends uit gaan ze vaak over tot iui > ivf > en daarna als laatste zal isci worden toegepast...

    tis niet zo dat als jullie beiden "gezond" zijn verklaard jullie niet in aanmerking komen voor isci...enkel tis afhankelijk van de situatie en de arts wanneer hij besluit verder te willen gaan voor isci...(ook afhankelijk van hoe lang jullie al bezig zijn en jullie leeftijd)

    succes
     
  3. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Hoi Smoekie,

    Natuurlijk kunnen zij in aanmerking komen voor ICSI, maar wel pas nadat je alles hebt gehad t/m IVF, of daar geen geschikte kandidaat voor bent! ICSI wordt alleen gedaan als het echt niet anders kan, niet omdat je daar meer kansen mee zou hebben. Anders zouden ze wel bij iedereen meteen ICSI doen ipv IVF, want met IVF bestaat toch altijd de kans dat er geen bevruchting optreedt. Bij ons is drie keer een zaadonderzoek en zijn er bewerkingstesten gedaan, alleen om te bepalen of het IVF of ICSI zou worden. De eerste test was goed genoeg voor IVF, de tweede duidde op ICSI, daarna moesten we verplicht nog een keer en daar kwam weer IVF uit. Dus het werd IVF. En wat bleek: met IVF geen bevruchting, dus waren we nou toch maar met ICSI begonnen! Ze doen niet onnodig ICSI, alleen in een uiterst geval!

    Groetjes,
    Jippie
     
  4. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Ik moet me helemaal bij Jippie aansluiten...klopt precies.
    Tenzij... er ziekenhuizen zijn die anders werken natuurlijk.
     
  5. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Hai Jippie…

    Dat wat jij nu zegt is precies hetgeen ik al eerder aangaf (zie hieronder nogmaals)…en dat is dat pas als het hele traject doorlopen is..onderzoeken – iui – ivf…ze in overleg met de behandelend arts over zullen gaat tot isci….

    Maar zoals hier veel wordt aangegeven wordt isci enkel gedaan bij stellen waarbij een duidelijk aanwijsbare reden is waarom zwangerschap uitblijft, en dat je niet in aanmerking komt voor isci als je beide “gezond” bent, terwijl dit zeker het geval niet is….

    Dus kort gezegd jouw reactie is enkel een kopie in andere woorden van mij…;)





     
  6. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Vraag me enkel af wat zij anders zegt dan wat ik al eerder had gezegd?

    Ik heb zoals je zelf kunt lezen geschreven, dat men pas over zal gaan tot isci (ook bij "gezonde" stellen waarbij geen reden gevonden kan worden) als alle onderzoeken gedaan zijn, en als het hele traject van iui - ivf doorlopen is...pas dan zal de arts in overleg verder gaan bespreken hoe en wat...en is isci bespreekbaar als alles doorlopen is...


    en waar men ook rekening mee moet houden is dat men op een gegeven moment wel zelf voor de kosten op moet draaien. Afhankelijk van hoe en waar je verzekerd bent, er zijn vrouwen bij die hebben na ivf zelfs tot 7x isci vergoed gekregen dus hoe dat precies werkt? Dat zal ongetwijfeld liggen aan de verzekeringsmaatschappij waar men verzekerd is, maar niet geheel onbelangrijk natuurlijk om zulke dingen vooraf na te gaan.
     
  7. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Klopt hoor, wat verzekeringen betreft.
    Unive (das de enige waarvan ik het zeker weet) vergoedt meer pogingen (mits de artsen dat ook zinvol lijkt).

    Het verschil mbt IVF en ICSI.....
    Als je met IVF wel goede emmy's hebt maar je wordt niet zwanger...gaan ze niet zomaar over op ICSI, dat zou dan geen meerwaarde hebben.
    Dat doen ze alleen als de bevruchting of deling niet goed gaat.
    Vandaar de reactie van Jippie en mij...ICSI is geen automatisch gevolg op IVF (tenminste, als ik ook voor Jippie mag spreken, volgens mij bedoelde wij hetzelfde namelijk).

    Elmo
     
  8. Aldonza

    Aldonza Fanatiek lid

    16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Okee, al heel veel gezegd en geschreven....misschien heb je iets aan mijn verhaal...?
    Bij ons ook na allerlei onderzoeken geen oorzaak te vinden waarom het nog niet gelukt was; onverklaarbaar onvruchtbaar dus.
    Het protocol zeg maar in Radboud ziekenhuis in Nijmegen was als volgt. Eerst 6X IUI met hormonen (dat kan zowel met pillen -clomid-, als met spuiten- puregon of menopur oid.) Zo hebben wij eerste 3 pogingen met clomid gedaan...poging 4 en 5 geprobeerd met menopur en de laatste nog met clomid, deze laatste terug naar clomid was op mijn eigen verzoek...zag niet echt meer de meerwaarde van menopur, maar dat is bij ieder verschillend).
    Ik heb al wel eerder gehoord dat sommige mensen 10X IUI proberen alvorens over te gaan naar IVF. Bij ons in het ziekenhuis zagen ze dat niet als meerwaarde, zij zeiden..als het met die 6 niet lukt zagen ze de kans klein in dat we dat wel zouden halen met 4 meer, denk ook aan de psychische belasting.
    Uiteindelijk dus IVF nodig geweest....onze vraag was ook...waarom geen ICSI en wanneer wordt besloten dat wel ICSI zal plaatsvinden. Dat zou dus zijn als bij de 1e IVF poging geen bevruchting op zou treden. Ons werd uitgelegd dat het soms nl ook wel eens zo kan zijn dat er bepaalde enzymen (in mijn eitje bv) voor kunnen zorgen dat dat de bevruchting tegengaat. Daar kom je dus pas achter als er bij IVF geen bevruchting optreedt....dat is iets wat ze niet van tevoren kunnen/gaan onderzoeken. Als dat het geval was (of 1 of andere reden waarom er bij 1e IVF geen bevruchting zou optreden) dan zouden we bij volgende poging dus pas overgegaan worden tot ICSI. Zoals je ziet heb ik dus wel een mooie banner uit mogen zoeken (zoals Elmo al eerder bedoelde naar jou in eerder berichtjes) en is de 1e IVF gelukt.
    Ik wens je heel veel succes.....bespreek veel met artsen de keuze mogelijkheden die je krijgt...laat je door hen goed voorlichten en vraag evt een 2e opinie aan. Hopelijk dat IUI bij je mag aanslaan!
    Hopelijk is alles beetje duidelijk wat ik bedoel...het blijft soms gewoon lastig om dingen via dit soort berichtjes over te brengen dan in real live, anders hoor ik het wel.

    Groetjes, Eva.
     
  9. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Smoekie,

    Wat ik bedoel, en jij volgens mij niet (maar ik kan het fout hebben), is dat ICSI geen vervolg is op IVF, net wat Elmo zegt. Stel je bent onverklaarbaar onvruchtbaar, dus aan beide mankeert niks, dan ga je eerste de IUI-molen in en daarna door met IVF. Je komt pas in aanmerking voor ICSI als er met IVF geen embryo's ontstaan doordat er geen bevruchting is, of als de zaadkwaliteit veel te slecht is voor IVF. Pas in die gevallen wordt voor ICSI gekozen. Het is geen vervolg op IVF! Stel dat er met IVF wel embryo's ontstaan, dan doe je drie keer IVF en is ICSI helemaal niet aan de orde! ICSI is een uitgebreidere vorm van IVF, het labwerk is anders. Dus dat wordt alleen gedaan als het echt nodig is. Een arts zal altijd in eerste instantie voor IVF kiezen. Als daar mooie embryootjes uit ontstaan, heeft ICSI totaal geen meerwaarde en zal dat dus ook niet voorgesteld worden. Ook als je al een aantal keer IVF hebt gedaan en dat is niet geslaagd, dan ga je ook niet over op ICSI.

    Groetjes,
    Jippie
     
  10. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hoe dat precies zit weet ik niet, mijn reactie was in ieder geval enkel bedoelt dat het niet zo is dat stellen die niet zwanger raken maar niets mankeren niet in aanmerking komen voor isci en dat dat aan de behandelend arst is om daarmee verder te gaan als voorgaande traject niets voortbrengt...
     
  11. Elvira

    Elvira VIP lid

    6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ook ik sluit me aan bij Jippie, Elmo en Aldonza. ICSI wordt alleen toegepast, op het moment dat er bij ivf geen bevruchting optreed.

    Ik vraag me ook echt af of er in dit topic wel wordt geluisterd naar de andere meiden. Want op de meiden die wel normaal reageren, wordt door TS niet eens een reactie gegeven. Wellicht valt het niet in haar straatje.

    Succes iniedergeval.
     
  12. Hannah

    Hannah Fanatiek lid

    19 nov 2006
    4.137
    5
    38
    :) :) :) :)

    Sorry flauw........

    Alles is al gezegd en klopt als een bus! ICSI is echt het allerlaatste wat ze zullen doen...
     
  13. Aldonza

    Aldonza Fanatiek lid

    16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Of niet dus....als er geen indicatie voor is...dus goede bevruchting na IVF, dan zou je die aantal keren IVF krijgen, maar vraag me dus ten zeerste af of arts dan ICSI voorstelt....heeft geen meerwaarde dus als je bij IVF al een goede bevruchting zou hebben. Dan ligt het aan de innesteling die dus niet plaatsvindt....en daar houdt de behandeling toch eigenlijk wel op....ICSI zal hier iig geen invloed ophebben, snapje?
     
  14. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    ICSI heeft inderdaad geen invloed op de innesteling, met ICSI heb je niet een betere kwaliteit embryo's, je kans op slagen is niet groter dan met IVF, dus totaal geen meerwaarde. Het is gewoon een manier om een bevruchting tot stand te brengen, als dat in andere gevallen niet lukt!
     
  15. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Elvira Ik zie dat mensen het hier steeds over TS hebben, bedoelen jullie daar Swissa mee? Het valt mij inderdaad ook op dat mensen uitgebreid reageren, ik heb verschillende keren alles uitgelegd mbt de behandelingen en ik krijg amper een reactie van haar... :rolleyes:
     
  16. dieseltje2

    dieseltje2 Fanatiek lid

    16 okt 2006
    1.578
    0
    0
    dietist
    zuid holland
    TS = topicstarter.... Dus word inderdaad swissa bedoeld.....
    Inderdaad vreemd dat ze niet meer reageert
     
  17. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Misschien heeft ze inmiddels al genoeg info dat reageren niet meer nodig is... ;)
     
  18. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Vind het wel zo netjes om even te reageren, als mensen zulke uitgebreide berichtjes schrijven! Een kwestie van fatsoen, naar mijn mening... Een ander doet toch zijn/haar best om te helpen. ;)
     
  19. Elvira

    Elvira VIP lid

    6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Kijk dat bedoelde ik dus Jippie.
    Kleine moeite toch.
     
  20. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Inderdaad, Elvira... Als ik zelf een topic open en mensen reageren, dan post ik altijd even een reactie of een bedankje. Wel zo netjes, toch? Maar goed, niet iedereen denkt er zo over, helaas.
     

Deel Deze Pagina