Goedemorgen, Ik werk via tempo-team met een fase A-contract. Zij geven aan dat ik zelf de WAZO-formulieren moet aanvragen bij het UWV en dit ongeveer 8 weken voor mijn vermoedelijke bevallingsdatum. Klopt het dat ik dit zelf aan moet vragen, ik heb namelijk wel eens gehoord dat het UWV alleen aanvragen van het uitzendbureau in behandeling neemt, en niet van de werknemer zelf? En is 8 weken van tevoren dan wel vroeg genoeg, gezien ik 6 weken voor mijn uitgerekende datum met verlof wil? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord. Mvg, Stephanie
Beste Stephanie, Wanneer je een fase A contact hebt, dan kun je inderdaad zelf de WAZO aanvragen. Je kunt de aanvraag maximaal 4 weken en uiterlijk 2 weken voor je 1e verlofdag doen. Neem daarvoor telefonisch contact op met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). Geef tijdens het telefoongesprek door dat je een fase A contract hebt. Na je aanvraag stuurt UWV je het formulier Aanvraag WAZO-uitkering. Hierop zijn je gegevens al ingevuld. Als je dit formulier ondertekent en opstuurt, kan UWV je aanvraag in behandeling nemen vanaf je eerste verlofdag. Binnen 4 weken na je eerste verlofdag ontvang je de beslissing van UWV. Actuele informatie over wat er gebeurt na de aanvraag van de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Martijn, als ik dit zo lees, begrijp ik hieruit dat ik niet vanaf week 1 de uitkering ontvang, klopt dit? Wanneer begint over het algemeen de betaling van de WAZO-uitkering? Mvg, Stéphanie
Beste Stéphanie, Het klopt inderdaad dat je niet vanaf week 1 een betaling ontvangt. Is de aanvraag van de WAZO is ontvangen voor de ingangsdatum van je verlof? Dan beoordeelt UWV de aanvraag binnen 4 weken na de ingangsdatum van je verlof. De reden waarom dit even kan duren is omdat er nog een berekening van het dagloon moet worden gedaan. Zodra je een besluit hebt ontvangen zal er ook een betaling worden gedaan. De betaling zal met terugwerkende kracht vanaf de ingangsdatum van je verlof zijn. Daarna krijg je wekelijks een betaling van de WAZO. Ik wens je een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare