Hoi, Ik ben volledig afgekeurd al jaren en heb een wia uitkering met wajong aanvulling en ik woon samen. Ik ben nu 13 weken zwanger en vraag me af hoe zit dat straks met mijn uitkering? Veranderd daar nog iets aan? En wanneer moet ik uiterlijk doorgeven bij jullie dat ik zwanger ben?of pas als het kindje geboren is? Groetjes
Beste liesje30, Je wilt weten of er iets veranderd in je situatie nu je zwanger bent. Ook wil je weten wanneer je moet doorgeven dat je zwanger (of bevallen) bent. Ontvang je een loongerelateerde WGA-uitkering? Dan heb je mogelijk recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Vraag deze uitkering uiterlijk 8 weken vóór je vermoedelijke bevallingsdatum aan. Bel daarvoor UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). Heb je recht op de WAZO? Dan stopt je WIA-uitkering. Afhankelijk van de hoogte van de WAZO kun je eventueel vanuit de Wajong nog aangevuld worden. Ontvang je een andere WIA-uitkering? Dan verandert er niets in je huidige situatie. Je hoeft dan ook geen WAZO aan te vragen. Je hoeft niet door te geven wanneer je bevallen bent. Wanneer je gezinssituatie verandert geef je dit wel door via het wijzigingsformulier. Actuele informatie over hoe je als zwangere een WAZO-uitkering aanvraagt vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare