Hoi Dingetje, Ik had met mijn eerste vanaf 30 weken een hoge bloeddruk. Ik weet niet goed meer hoe hoog ofzo, maar het was een tijdje twijfelachtig of ze het nou gingen onderzoeken of niet. Ik moest toen 2x per week naar de vk om bloeddruk en urine te controleren. Met 37 weken hebben ze toen toch besloten dat ik mn bloed moest laten onderzoeken in het ziekenhuis, om te kijken of het toch Pre Eclampsie was. Had ook 1 keer een klein spoortje eiwit. Dat onderzoek zou een week later plaatsvinden. Maar 2 dagen voor het onderzoek begon 's avonds mn bevalling, met 38 weken dus. De hele nacht mn weeen gewoon zelf opgevangen, en 's ochtends kwam de vk. Die nam mn bloeddruk toen op en vond dat wel heel erg hoog. (is nu 2,5 jaar geleden, ik weet echt niet meer hoe hoog het was) en belde de gyneacoloog. Die had zoiets van: kijk het nog even aan, laat dr nog even thuisblijven. Maar mn vk zag dat zelf eigenlijk niet zo zitten. Ik had nog maar 1 cm ontsluiting dus ze zei: ik ga even het spreekuur draaien, je gaat ws toch pas eind van de dag bevallen, ik kom eind van de ochtend terug en dan maken we een beslissing. Maar houd rekening met het ziekenhuis, en zorg dat je tas in orde is, want ik vind je bloeddruk wel heel erg hoog. Maar in de 2 uur dat ze weg was kreeg ik supersnel volledige ontsluiting en begonnen mn persweeen al voordat ze er was! Dus toen was het zo van: verloskundige liep de trap op en zei: ga maar op je rug liggen, benen optrekken en begin maar met persen. Ze zei: het is niet eens meer een optie om naar het ziekenhuis te gaan, we doen het hier, maar als je heel erg hoofdpijn krijgt moet je dat meteen zeggen. Maar niets aan de hand, en een supervlotte bevalling. Dus ik heb nooit geweten of het nou Pre Eclampsie was. Dat kon me toen ook echt absoluut niet meer boeien. Ik was lekker thuis bevallen, en ik had een gezonde baby. Nu ben ik 30 weken zwanger van mn 2e, en denk ik toch wel steeds aan mn bloeddruk. En had ik toch wel graag willen weten of het bij mn 1e PE was. Ik ben nu precies op het punt waarop het bij mn 1e zo omhoog geschoten is, en morgen heb ik mn 30 weken controle bij de vk. Dus ik ben erg benieuwd. Ik heb al de hele week enorme hoofdpijn, en als ik logisch nadenk komt dat vooral omdat ik heel slecht slaap door kriebelbenen en brandend maagzuur... maar toch denk ik ook wel van: of zou het van een torenhoge bloeddruk kome. Dus ik hou er een beetje rekening mee dat ik misschien weer 2 keer per week een plasje in moet gaan leveren.... Ik hoop van niet hoor, en ik hoop vooral weer lekker thuis te gaan bevallen... Ik zal morgen even laten weten hoe mn bloeddruk was... Volgens je banner ben je 14 weken zwanger? Heb je een enorme hoge bloeddruk, of ook een beetje twijfelachtig?
Hoi! Bedankt voor je reactie! Ik balanceer op het randje.. mijn bloeddruk schommelt enorm.. Had afgelopen dinsdag 140/95 en moet daarom maandag naar de gyn. Afgelopen woensdag op donderdag nacht werd ik wakker met een knallende koppijn. Heb de huisartsenpost gebeld en moest komen. Had 170/100. Moest blijven ter observatie maar had al snel weer 120/80 dus mocht weer naar huis. Ik word er zo onzeker van.. Ben erg benieuwd wat de gyn maandag zegt. Mijn eerste zwangerschap was zo goed als appeltje eitje, en deze voel ik me écht heel anders.. stuk beroerder..
sorry, vergeet helemaal te reageren op jouw situatie. Kan me voorstellen dat je graag had willen weten of het nou PE was.. dan kan je er nu rekening mee houden he. Ben benieuwd hoe je bloeddruk nu is.
Hoi, Ook ik had in mijn eerste zwangerschap aan het einde een hoge bloeddruk. Ben toen opgenomen in week 38/39 en ze hebben me ingeleid met 40 weken. Nu voor de 2e keer zwanger en tot op heden gaat het goed, heb zelf een RR meter dus kan het in de gaten houden. Mijn vriendin is nu zwanger en heeft bij haar voorgaande zwangerschappen ook een hoge bloeddruk gehad en nu begon ze de zwangerschap zelfs met een hoge RR. Ze moet nu aan de medicatie tegen hoge RR van de gyn en dat gaat nu heel goed. Laat je goed informeren en controleren en doe het heel rustig aan zou ik zeggen. Sterkte! en groetjes.
In de eerste zw.schap de gehele duur alleen maar te hoge bloeddruk!Dus moest onder begeleiding van de gyn blijven. Af en toe eens bloedprikken, elke keer urineonderzoek, maar er was nooit wat aan de hand. Zelf had ik er ook geen last van en mijn dochter ook niet. De tweede zwangerschap tot een week of 34 de gehele tijd een supernette bloeddruk.Maar daarna telkens te hoog. Dus ook weer bloedprikken en CTG,maar alles was goed. Tot de 38.3 weken, toen was de bloeddruk erg hoog, 155/105, dus weer bloedprikken en ctg.Daarnaast had ik telkens hoofdpijn en was ik misselijk, ook dagje keer de kleine minder gevoeld. Moest toen direct blijven en ben de volgende dag ingeleid. De bevalling ging netjes, om 9uur vliezen gebroken en om 20:41 is ze geboren.Alleen placenta kwam niet en toen ze dus aan navelstreng trokken, bleek deze niet aan placenta te zitten, maar aan de vliezen vast te zitten, dit hoort echter niet, maar komt heel af en toe eens voor.Onze meid heeft dus erg geluk gehad.Maar ik moest onder narcose, zodat ze de placenta konden verwijderen.Doordat de placenta niet kwam en doordat de navelstreng gescheurd was heb ik 2.5liter bloed verloren. Na de bevalling zakte mijn bloeddruk al weer aardig.
Butterfly, gefeliciteerd met je dochter! Dingetje, daar zou ik ook onzeker van worden, zo'n schommelende bloeddruk en de onzekerheid. En heftig zo midden in de nacht naar de huisartsenpost. Doe inderdaad zoals Barbara maar zegt lekker rustig aan. En niet gaan stressen erover...werkt alleen maar averechts denk ik. Fijn dat je maandag alweer naar de gyn kan, even alles weer checken. Mijn bloeddruk was goed... dus bij mij loopt het allemaal nog lekker deze zwangerschap. Ik wens je het allerbeste, en hou ons op de hoogte!!
Ladies! Zie nu dat er inmiddels meer dames hebben gereageerd. Sorry voor mijn afwezigheid.. was even niet zo lekker ervan.. Moet nu ook halve dagen gaan werken, kijken of dat beter gaat. Barbara, spannend dan nu he zo'n 2e zwangerschap.. het houdt je toch (onbewust) bezig. Hopelijk gaat het deze keer goed! Butterfly, gefeliciteerd met je dochter! Ook spannend geweest allemaal als ik het zo lees.. Je bent onder behandeling gebleven bij de gyn. Welke bloeddruk had je? Heb je er medicatie voor gehad? Blauwelucht, fijn dat je bloeddruk nu goed was!!
@ dingetje, ik zie dit topic nu pas! Zelf heb ik ook een hoge bloeddruk, slik daar al jaren medicijnen voor! Dus ook tijdens mijn eerste zwangerschap! Die is verder goed verlopen en had er weinig last van. Ik moet wel zeggen dat hij op het einde wel wat aan de hoge kant was. Nu zit ik ook steeds met een onderdruk van ongeveer 90! Mijn medicatie is nog niet aangepast, maar ik vermoed dat dat wel snel zal gaan gebeuren! Vorige week had ik ook een dag vreselijke hoofdpijn, stom maar ik realiseerde dat ik mijn medicijnen vergeten was in te nemen! Hoe voel jij je nu? Slik je al medicijnen?
hey Tamar! Nee, heb (nog) geen medicatie gekregen. Ik moet woensdag weer naar de gyn.. ben benieuwd! Wist helemaal niet dat jij daar ook last van had, wist het wel van Koetje. Wat voor bloeddruk heb jij altijd zonder medicatie dan? xx
@ dingetje, zonder medicatie is echt al lang geleden denk in 2005! Maar ik zat bij de ha met een bloeddruk van 160/110! Ben toen gelijk doorgestuurd. Allemaal onderzoeken gehad geen oorzaak gevonden. Nu zit mijn onderdruk tegn de 90, moet morgen langs de ha en laat dan gelijk even meten! Ik probeer het regelmatig te controleren. Succes bij de gyn! Heb je nog klachten als hoofdpijn oid? Leuk dat we buddy's zijn trouwens! Daar pb'n we nog over!
Hoihoi, Hier nu pas een reactie van mij, ik ben een aantal maanden niet geweest hier op het forum. 19 mei 2009 ben ik bevallen van een zoontje Juarno. Dit was mijn 1e zwangerschap. Ik heb de hele zwangerschap een hoge bloeddruk gehad. Tot 20 weken was het echt iedere keer op het randje bij de vk gem. 145/95 en zolang dat bleef mocht ik onder vk controle blijven. Op 5 januari 2009 kreeg ik 20 weken echo en werd de bloeddruk weer opgenomen en die vond dat ik toch weer eens contact met gyn. op moest nemen. Ik kon gelijk dezelfde week nog terecht en er werd besloten dat ik onder controle bleef staan van de gyn en dus ook in ziekenhuis zou bevallen. Eind januari was mijn bloeddruk al opgelopen naar 170/100, dus medicatie (Methyldopa). Eerst een aantal weken 1 per dag, maar al gauw werd het 2x per dag slikken. Was trouwens 250 mg per tablet. Verder ging het aardig goed en ik moest ook vanaf januari halve dagen gaan werken, ik reed toen nog taxi en allemaal onregelmatige tijden. Ben toen alleen nog ochtenden gaan werken en voor de rest alleen maar veel rust nemen. Tot bijna 37 weken zwangerschap en 2x per dag medicatie bleef bloeddruk ongeveer rond de 145/95. Met 36 weken en 5 dagen zwangerschap werd ik op vrijdagmiddag zomaar ziek (echt hondsberoerd) en zaterdagochtend moest ik zelfs overgeven. Had ik nog nooit tijdens zwangerschap gedaan en dus begin van de middag besloten om de kraamafdeling te bellen (dit ivm weekend) en kon gelijk terecht. Mijn bloeddruk was toen 170/105 en ik bleek een hele zware blaasontsteking te hebben. Hier had ik alleen niks van gevoeld, ik had wel eens wat pijnlijke buik maar dacht dat dat harde buiken waren. Ik heb toen van zaterdagmiddag tm donderdag (koninginnedag) in het ziekenhuis gelegen. Heb zelfs met mijn verjaardag er gelegen (29 april), omdat de bloeddruk toen weer aardig stabiel was hebben ze mij dus naar huis laten gaan. Anders hadden ze mij met 38 weken ingeleid. Vanaf die tijd moest ik 3x per week voor controle naar de kraamafdeling en aan het ctg liggen. Toen ik precies 40 weken zwanger was moest ik ook voor controle en toen heb ik 's ochtends 2,5 uur aan ctg gelegen. Ik had toen regelmatig harde buiken en de hartslag van Juarno reageerde daar erg op. Toen besloot de vk dat ik naar de gyn. moest voor overleg wat te doen. Eerst wilde ze nog even de bloeddruk opnemen en die bleek toen 165/115 te zijn dus gyn. was niet meer nodig en gelijk opname met verdubbeling van de medicatie 2x 500 mg. Ik heb die dag 5,5 uur aan het ctg gelegen en de volgende dag is besloten om 9.50 gel bij mij in te brengen. Ik had namelijk al 1 cm ontsluiting en binnen 15 minuten had ik de eerste weeën al. Het ging allemaal goed, 15.00 vliezen gebroken en om 17.30 ruggenprik gekregen ivm zeer zware weeën. Hartslag van Juarno reageerde heel erg op mijn weeën (lag ook de hele dag aan ctg) en gyn. heeft nog klein beetje bloed uit het hoofdje gehaald om 18.00 en hij had er geen last van. Om 19.10 viel de hartslag van Juarno even helemaal weg en kwam zeer langzaam weer op gang en toen is er met spoed een keizersnede gedaan. Om 19.42 is Juarno geboren en had een wereldstart (gelijk brullen), hij woog 3260 gr en was 50 cm. Ik heb die hele dag verder geen medicatie meer gehad en ik kreeg pas de volgende dag weer medicijnen. Op dinsdag is Juarno geboren en zaterdags mochten wij naar huis. Zondags kwam verloskundige langs en toen was mijn bloeddruk 160/100 en toen kreeg ik voor het eerst ook hele dikke voeten. Er werd besloten dat ik de 1e 2 weken ook geen bezoek mocht hebben (alleen ouders en broers en zussen). Moest echt veel rusten. Ik sta nu nog steeds onder strenge controle en sinds vorige week ben ik van de medicatie af om te zien wat bloeddruk doet. Hij is op dit moment weer 145/95, dus op de grens. Nu is het afwachten, want wij hebben vorige week besloten om voor een 2e kindje te gaan. Dinsdag nog bij gyn. geweest ivm verwijdering Mirena en moest het eerst maar even aankijken tot ik zwanger ben en tot de termijnecho. Dan gaan we kijken of ik weer medicatie moet hebben en volledig bij hun onder controle kom te staan. Zo, sorry voor het lange verhaal. Maar ik denk dat dit zo wel aardig duidelijk is. Groetjes JoMi.
wow JoMi, wat een verhaal.. maar wel blij te lezen dat je dus ook met een hoge bloeddruk een zwangerschap uit kan dragen..! Ik hoop voor je dat het deze zwangerschap beter zal gaan! Hey (buddy) Tamar! Ik heb wel hoofdpijn, maar ben sowieso een hoofdpijn-mens haha.. dus ja.. ben er meer soort van algeheel beroerd van.. vandaag ook weer naar zkh geweest.. zo duizelig en misselijk als de pest.. is nu bloed geprikt.. afwachten maar weer..
hoes't hier? heb vandaag de 20-weken echo.. hoop zo dat ons kleintje goed groeit ondanks de bloeddruk! duimen jullie?