Bloedwaardes zelf beinvloeden?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Anoniem78, May 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anoniem78

Anoniem78 Lid

Jan 25, 2009
    78
    0
    0
    brabant
    Hallo,
    Kan je je bloedwaardes van de combitest zelf beïnvloeden?
    Ik heb een zoontje van anderhalf en ik ben nu 32 en we willen gaan voor een 2e kindje.
    Bij hem was de nekplooimeting 1.1 en 1:600.
    Nu zeiden ze dat dit bij een eventueel 2e kindje dit heel anders kan zijn..hoe kan dit? En hoe kan ik dit eventueel zelf positief beïnvloeden?

2. miepje

miepje Actief lid

Oct 24, 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan je niet! Je bent een aantal jaar ouder, dus wordt de kans sowieso groter. Ik was bij mijn 1ste net 29 en nu bij de 2de bijna 32 en dat scheelde al enorm. Bovendien hadden we nu ook daadwerkelijk een verdikte nekplooi (3,5mm) en was de kans ineens 1 op 134. Die kans was veel kleiner geweest als ik nog onder de 30 was geweest, maar goed, het is ook niet voor niks een kansberekening!

Dus nee: je kunt er heeeelemaal niks aan doen!

3. 123miesje

123miesje Bekend lid

Dec 5, 2008
    872
    0
    0
    Ik zet net je verhaal te lezen, alles gaat niet vanzelf en dan ben je opeens toch nog spontaan zwanger. Wonderen bestaan dus. Gefeliciteerd.

4. miepje

miepje Actief lid

Oct 24, 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dat was voor ons ook een totaal onverwachts mega cadeau! Daarom was die verdikte nekplooi ook even heel confronterend en oneerlijk! Maar gelukkig was alles helemaal goed en geniet ik volop van ons wondertje in m'n buik!

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je leeftijd kun je inderdaad niet beinvloeden. Wel is het zo dat dit relatief minder meetelt in de kansberekening.
    In de kansberekening worden 4 dingen meegenomen, waar je alle drie geen invloed op hebt.
    1 = leeftijd op moment van bevallen
    2= PAPP-A. Dit is een stofje dat gemaakt wordt door de placenta. Heb je dus geen invloed op.
    3= bHcg. Dit is ook een stofje gemaakt door de placenta. Geen invloed dus.
    4= de nekplooi. Als deze goed gemeten wordt (dus bv niet als je kindje te veel gestrekt ligt, dan is hij vals verdikt), dan heb je daar ook geen invloed op.

Elke zwangerschap is anders. Bij elke zwangerschap is ook de functie van de placenta anders. Vandaar het verschil in waarden.
    Het enige dat invloed heeft op mn de bloedwaarden of je de week voorafgaand aan het bloedprikken nog vaginaal bloedverlies hebt gehad, maar ook dat heb je (als het goed is) zelf niet in de hand. Verder lijkt het er sterk op dat zwangerschappen voortgekomen uit vruchtbaarheidsbehandlingen de bloedwaarden kunnen beinvloeden. Ook hier kan de kansberekening door afwijken.
    Voor bleodverlies en bv etnische achtergrond wordt gecorrigeerd in de berekening. Voor vruchtbaarheidsbehandelingen (nog) niet.

6. Birgitte

Birgitte Bekend lid

Jul 13, 2010
    792
    0
    16
    Hallo Merah,
    In welke zin worden de bloedwaardes beinvloed door vruchtbaarheidsbehandelingen? Ben zelf zwanger via iui nl en ik had hier nog niet van gehoord.

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #7 merah, May 8, 2011
    Last edited: May 8, 2011
    Er zijn zeer sterke aanwijzingen dat bij zwangerschappen na hormoonbehandeling (dus IUI zonder hormoonbehandeling vallen daar niet onder. weet niet precies wat jij hebt gehad) de bloedwaarden lager uitkomen. Ik heb er ook een aantal wetenschappelijke studies over gelezen. Het schijnt dat bv de PAPP-A (die doorgaans verlaagd is bij een kindje met Down) zelfs gemiddeld tot 20% lager kan liggen na hormoonbehandeling.
    Welke hormonen daar ten grondslag aanliggen weet ik niet, bv de progesteron tijdens de stimulatie of de utrogestan na de eisprong/terugplaatsing. Heb ik ook niet kunnen vinden.
    In Nederland wordt hier niet voor gecorrigeerd in de kansberekening. Mogelijk omdat men nog niet goed weet waardoor de verschillen veroorzaakt worden.
    Nadeel is wel (vond ik, want ik schrok me rot toen ik een hele lage PAPP-A bleek te hebben) dat je zo onnodig ongerust gemaakt kunt worden.

Zelf denk ik dat het misschien zo kan werken dat je lijf/placenta 'lui' wordt door mn de Utrogestan en daardoor minder hard zn best doet tot het punt dat je stopt met de hormonen, maar dat zijn mijn eigen speculaties. Wat in mijn geval opviel is dat mijn PAPP-A (MoM) dus extreem laag was (9weken) en toen ik 2 weken later nog eens liet prikken (eigen initiatief) hij een heel stuk bijgetrokken was. Bij de 2e keer prikken was ik toen ook bijna 2 weken van de Utrogestan af.
    Kan ook toeval zijn, maar vond het wel typisch...

Share This Page