100% of 70% ziektewet.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lana24, 28 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV, voor mijn zwangerschap ben ik in de ziektewet gegaan door een bedrijfsongeval. Dit is automatisch doorgegaan in een Wazo uitkering tot 28 oktober 2014. Echter liep mijn contract 15 oktober af en werd deze niet verlengd. Ik ben wel weer ziek gemeld bij het UWV maar dit maal voor andere klachten (depressie als gevolg van bevalling/zwangerschap) ik heb een medewerker gesproken die mijn klachten genoteerd heeft en ik krijg de beslissing binnen 4 weken. Maar nu vroeg ik mij een aantal dingen af: bij toekenning krijg ik dan 70 of 100%? En ik krijg nog een oproep voor een Arbo arts, geen idee wanneer maar zit ik tot die tijd zonder inkomen?:( Groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lana,

Je wilt weten of je Ziektewet-uitkering 70% of 100% zal zijn en of je nog een uitnodiging krijgt voor een gesprek met een arts.

Of het uitkeringspercentage 100% zal zijn, hangt er van af of je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap of bevalling. Dit wordt door een verzekeringsarts beoordeeld. Meestal krijg je een uitnodiging voor een gesprek met een verzekeringsarts zodat dit beoordeeld kan worden.

De beoordelingstermijn is inderdaad vier weken vanaf de ingangsdatum van de Ziektewet. Tenzij je jezelf te laat hebt ziek gemeld. Dan gaan de vier weken tellen vanaf de aanvraagdatum. Binnen diezelfde termijn wordt de eerste betaling naar je overgemaakt. Vier weken is maximaal. UWV probeert in alle gevallen zo snel mogelijk een beslissing te nemen.

Ik wens je veel beterschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor de reactie! Ik heb alleen de vraag verkeerd geformuleerd denk ik. Mijn vraag was of ik pas een uitkering krijg tot na het gesprek met de arts? Aangezien ik hier nog geen oproep voor heb gehad en we al drie weken verder zijn...

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lana,

Binnen vier weken krijg je de beslissing thuisgestuurd. Wanneer er recht bestaat op een Ziektewet-uitkering, krijg je op dat moment ook een betaling.

Soms komt het voor dat de beoordeling of jouw ziekte door je zwangerschap of bevalling komt, nog niet rond is. In afwachting daarvan betalen we meestal 70% uit. Blijkt later dat je recht had op uitbetaling van 100%? Dan wordt het verschil nabetaald.

Via internet kan ik geen dossiergebonden informatie bespreken. Wil je weten wat de status van jouw aanvraag is? Dan kun je altijd even bellen met UWV Telefoon op 0900-9294

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Lana24

Lana24 Lid

27 okt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL