recht op zez?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by limootje, Oct 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. limootje

limootje Nieuw lid

Oct 29, 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Overgang loon naar zelfstandige
    In 2013 begon ik als zelfstandige. Januari-mrt kreeg ik een uitkering wegens betalingsonmacht van het UWV. Vanaf 8 april-t/m 7 oktober maakte ik gebruik van de starterregeling van het UWV en ontving ik 29% minder uitkering.

Uren en verlies
    De 1225 uur haalde ik ruim, net als 2014. Wel draaide ik in beide jaren verlies en had ik geen 20.000 euro inkomen als onderneming (wel gezamenlijk met mijn partner).

Wel of geen uitkering?
    Op de website van het UWV staat het volgende:

"Wij berekenen de ZEZ-uitkering op basis van de inkomsten die u vorig jaar had. Houd er rekening mee dat de uitkering nooit hoger is dan het wettelijk bruto minimumloon.

Heeft u als zelfstandige meer gewerkt dan 1.225 uur per jaar? Dan krijgt u de maximale ZEZ-uitkering."

Betekent dit dat ik de maximale uitkering krijg, ook al draaide ik verlies? Dit is wat mij verteld is toen ik eerder dit jaar telefonisch contact opnam met UWV. Een medewerker die ik vandaag sprak over de belastingaangiftes van de jaren ervoor voor vraag 4.5 (aangezien ik minder dan 20.000 verdiend heb dit jaar), vertelde mij echter dat ik wellicht geen recht heb op de uitkering omdat ik verlies heb geleden.

Bedankt voor de reactie!
    Eerlijk gezegd voel ik me even in paniek, omdat ik er door de berichtgeving op de website en mijn telefoontje eerder in de zwangerschap vanuit ben gegaan dat ik tijdens mijn verlof het minimuminkomen zou krijgen.

Hartelijk bedankt voor jullie reactie!

Vriendelijke groet,

Laura

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Laura,

Ik begrijp je verwarring als je verschillende antwoorden hebt gekregen. Maar je kunt uitgaan van de informatie op de website:

Omdat je in 2013 en 2014 meer dan 1225 uren als zelfstandige werkte, heb je recht op een ZEZ-uitkering van 100% van het wettelijk minimumloon als je verlof in 2014 of 2015 ingaat. Zou je minder uren hebben gewerkt, dan krijg je mogelijk een lagere uitkering op basis van je winst.

Ik wens je alvast een fijn verlof!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page