Mijn meisje van bijna 13 maanden is al meer dan een maand af en aan ziek. Het wisselt sterk. Eerst waterpokken en koorts. Toen diarree, maar ook 4 tanden door. Daarna ook spugen. Soms weer koorts. Het lijkt qua ziektesymptomen nu beter te gaan, alleen haar gedrag blijft achter... Ze speelt amper, zit alleen, tijgert vrijwel niet, of soms kleine stukjes al jammerend. Is erg snel moe en slaapt veel. Ze weigert haar eten en merendeel van haar drinken. Krijgen er met moeite wat vocht in. Pushen we teveel, wordt ze heel boos en/of gaat ze spugen. En dit al meer dan een maand af en aan. Waar is mijn vrolijke tevreden meisje? Vanavond opgehaald bij de opvang en ik vond haar suffig en erg bleek. Ze is een klein meisje (groeit op -2 lijn) en heeft weinig reserves. HAP gebeld voor advies en of ik morgen mijn huisarts moest bellen of ze toch gezien moet worden. Moesten erheen, huisarts vond haar alert genoeg en niet uitgedroogd. Wat raadt ie aan? Nutriton?! Hij dacht dat spugen het probleem was? Snap er niks van... Want dát was nu net niet 1 van die dingen die vaak gebeuren en als ze spuugt is het omdat wij pushen of ze spuugt na vast voedsel of een slokje water. Na de fles eigenlijk niet. Ik maak me vooral druk om haar gebrek aan energie en dat ze vermoedelijk is afgevallen. Hebben jullie tips om deze cirkel van weinig eten - weinig energie te doorbreken? Ik dacht zelf aan Fantomalt oid. We hebben ook ORS in huis, zou dat helpen? Diarree had ze van het weekend niet, maar vandaag weer wel... Het is zo wisselend
Pfff wat vervelend om je kleine meid zo lusteloos te zien, en de HA die er eigenlijk niks aan wilt doen. Misschien een paar dagen de max aan paracetamol geven? Misschien dat ze zich dan wat beterder voelt, en dan gaat eten en drinken? Heeft ze bepaalde dingen die ze graag drinkt? Maakt niks uit wat, als ze maar drinkt, zodat jullie niet hoeven te pushen? Als je het helemaal los laat? Gewoon wat te snacken op tafel neer zet: Komkommer, tomaatje, druifje, zodat ze zelf af en toe kan pakken? Eehhhhhh, eet ze graag soep? Misschien wat zoutere bouillon, en dan 2 pakken groenten. 1 pak groenten met een staafmixer fijn hakken door de bouillon, en het andere pak er zo doorheen doen, voor de extra vitamintjes. Ze drinkt nog flessen, pyjama papje, ontbijtpapje, weet ik veel welke papjes je hebt, dat misschien geven (als ze het pikt).
Mijn dochtertje is ook al een tijdje af en aan verkouden, maar dat is denk ik voornamelijk aan het weer te wijten. Winterdepressie? Maar dat je zegt dat ze weinig doet, niet vrolijk is. Je kent je eigen kind het beste, ik weet dat ik soms toch even dacht dat een van m'n kindjes er niet helemaal lekker uitzag, maar dacht, ach, zal wel niks zijn, en ze dan toch ziek waren (gewoon koorts ofzo, niks ernstigs). Wordt ze gevoerd of mag ze zelf pakken en eten? Is ze wel mentaal nog bezig, bijvoorbeeld met luisteren en kijken? Heb je het idee dat ze pijn heeft? Is ze veel gegroeid de laatste tijd? (Groeipijnen ofzo). En natuurlijk door haar ziek zijn, zijn haar reserves op. Heb je al ander drinken geprobeerd, of wat zoetere limonade? Tuurlijk is teveel zoet niet gezond, maar nog ongezonder is te weinig drinken. Speelt ze in badje? (Daar dronk mijn zoon ook altijd water...) Knuffelt ze wel nog graag, kijkt ze naar boekjes, komt ze genoeg in de frisse lucht of juist erg veel? Van die kou word ik zelf namelijk ook wat energieloos. Dat vreet gewoon energie en ik mis de zon! Waar kruipt/ligt ze op, is dat misschien koud? Slaapt ze goed, kan het een allergie zijn of pfeiffer ofzo? (Kunnen ze dat al krijgen op die leeftijd?) Berg vragen. Vraag nog eens na bij het CB, zoek informatie op over de ontwikkeling van kindjes tussen de 10 en 14 maanden. Is ze eerder geboren? Ik geloof namelijk niet zo in het volgen van groei- en ontwikkelcurves vanaf de geboortedatum van het kindje. Als een kindje 4 weken te vroeg is, loopt het toch 4 weken achter op een kindje dat met 40 weken is geboren! Dus niet drukmaken om groeicurves enzo. Sterkte, en vertrouw op je intuitie.
Nutrilon is misschien best wel een idee, daar zitten extra voedingstoffen in die een normaal etend kind niet nodig heeft, maar misschien net een zetje in de goede richting kunnen geven. Vitaminepil voor baby's . Maar als jij het gevoel hebt dat je er daarmee niet bent, dan moeten ze toch verder kijken, vind ik. Wanneer heb je weer een afspraak met het consultatiebureau? misschien hebben zij nog tips. Verder, over een week gewoon weer een afspraak maken met de huisarts en aangeven dat die Nutrilon niet genoeg helpt en dat je je zorgen maakt dat ze huilt bij het tijgeren. Mijn ene huisarts heeft soms ook de neiging om een klein detail uit je verhaal te vissen en vervolgens zich daar blind op te staren. Maar wij hebben een duo praktijk, ik ga tegenwoordig altijd naar de andere huisarts.
Ik zou een afspraak maken bij je eigen huisarts. En daar een goed gesprek voeren. Duidelijk dat je kindje niet lekker in haar velletje zit en dat jij je er zorgen overmaakt. Dan is het belangrijk dat er geluisterd wordt! Als ze wel goed drinkt zou je nog kunnen proberen wat sapjes te geven, verder dingen waar veel gezonde energie in zit. (we hebben zelf een juicer en onze meid vind het heerlijk daar wat verse appelsap o.i.d. uit te krijgen). Volkoren producten, etc.
Bedankt voor alle tips. Ze krijgt nog Nutrilon melk. Die huisarts had het over Nutriton (jbpm)... We proberen al veel. Zoetere drankjes etc. Ze is alleen niet zo'n zoetekauw, wilde ook nooit zoet beleg op brood. Pyjamapapjes krijgt ze ook, normaal gaan die goed, maar weigert ze nu ook na 1 slokje. Eigenlijk alles wat we aanbieden weigert ze na 1-2 slokken of helemaal. We hebben al verschillende bekers geprobeerd. Ook haar eten in verschillende vormen aangeboden, maar zelfde verhaal: of ze weigert compleet of ze stopt iets in d'r mond en spuugt het meteen uit. Gepureerd met een lepel gaat nog het best, maar ook maar een paar hapjes. Brood lijkt ze graag te willen, maar zodra ze het in haar mond krijgt toch niet... Vanochtend ORS gegeven met een lepeltje. Ik hoor dat het best vies smaakt, maar zij vond het lekker? Helaas zag ze na 5 lepeltjes het broodje van haar zus en wilde ze niet meer. Gisteren had ze weer diarree en was ze doorgelekt. Ik schrok echt van hoe mager ze is... En ze woog sowieso pas 7450 gram bij 11 maanden. Ik ga vandaag bellen met CB en morgen naar inloopspreekuur... Ik weet dat de huisarts toch eerst wil weten of ze echt is afgevallen. Ze is trouwens geboren met 40w4d met een gewicht van 3585 gram. Ik maak me best zorgen... Hoe krijg ik er meer eten en drinken in als ze alles weigert hoe we het ook aanbieden?
Onze dochter heeft t vorige winter gehad, 2 maanden lang amper gegeten... Wij gaven haar vaker kleine hapjes te eten, dan ging t redelijk.. Drinken uit een pakje of spaflesje vond ze geweldig dus daarmee was dat probleem ook redelijk opgelost. Ben ook extra vitaminen bij gaan geven, vloeibare door de yoghurt of ranja.. Als helemaal niet at of dronk gaven wij pcm en dan voelde ze zich wat bter en ging ze wel eten/drinken. Ze knapte pas echt goed op, toen het beter weer werd.. Sterkte!
Het klinkt heel raar maar misschien heeft ze pijn aan de oren ... Dat kun je na kijken door achter het oortje te duwen.. Of ze heeft misschien wel keel pijn.. Bij beide is slikken dan heel erg pijnlijk.. Wat onzettend vervelend en naar om te zien hoe je kleine hummeltje zichzelf niet is hè heel veel sterkte
Ik heb CB gebeld en mag dinsdag naar de CB arts voor extra consult. Morgen naar spreekuur voor extra wegen. Zal idd anders wel PCM geven, mocht het pijn zijn kan dat wellicht helpen.
Had je nog geen paracetamol gegeven? Dat zou ik echt als eerste doen, en dan een paar dagen achter elkaar de maximale dagdosering, mooi verdeeld, zodat er een continue pijndemping is. Ik hoorde van mijn nichtje dat een neefje van haar (jaja) zodra die in het ziekenhuis werd opgenomen tweemaal de dagdosering kreeg en dat een aantal dagen achter elkaar, dus bang voor overdosering hoef je echt niet zo gauw te zijn. Ik geef liever pcm dan een infuus met vocht.
Had ik wel gedaan, maar ja, als ze al meer dan een maand ziek is... Ik kan moeilijk een maand lang pcm geven. Ik heb het gegeven toen ze erg huilerig was en koorts had. Nu is ze meer futloos... ook wel huilerig trouwens, maar vooral zwakjes. Had er niet aan gedacht dat pcm zou kunnen helpen. Vermoedde geen pijn. Idd liever pcm dan een infuus.
Ik hoop voor je dat het helpt. Inderdaad, een maand lang pcm is wel erg lang. Lastig dat ze het niet kunnen zeggen, hè? Misschien is het wel gewoon keelpijn, ben benieuwd of ze er beter van gaat drinken.
Goed dat je dat zegt, ik zal het dinsdag ook even aankaarten bij de CB-arts. Voordat ze ziek was, had ze ook al moeite met eten. Niet elke dag of elke keer, maar wel vaak genoeg dat ik er vraagtekens bij ging zetten. Dacht dat ze problemen had met slikken e.d. Maar brood en yoghurt gingen dan wel weer heel erg goed. Vaag hoor. Destijds had de huisarts nog in haar mond gekeken, maar kon niks zien, misschien een beetje opgezet, maar niks bijzonders. Zo lastig als je er geen patroon in kunt vinden! En idd, dat ze het niet kan zeggen. Ik kan pas morgen/vanavond pcm uitproberen, ze is vandaag naar de opvang.
Ik zou haar ook een tijdje thuis houden van het kdv als dat kan, daar zitten soms ook enorm veel bacteriën en als je immuunsysteem niet zo sterk is, krijgt ze steeds niet de gelegenheid om op te knappen. En idd, misschien zijn het toch de oortjes of de keel. Hopelijk kan de arts bij het CB je ook wat meer helpen. En anders weer naar de huisarts. Laat je niet afschepen hoor! Je ziet als moeder heus wel of je kind goed in haar vel zit of niet.
Hoi Emmarijn, hoe gaat het inmiddels met je dochtertje? Mijn dochter is bijna 14 maanden en heeft een aantal weken geleden ook zo'n periode gehad. Ze was toen volgens mij even oud als jouw dochtertje nu. Wellicht uitwerking van sprong? Ik weet het hier ook niet hoor. Maar bij mijn meisje werd het ook steeds erger. Ze was al bij huisarts geweest voor haar oren en zijn toen verwezen naar KNOarts. Deze gaf spul voor in oren maar na een paar dagen had ze 2 ontstoken ogen! Dus weer terug en toen een gehele antiobioticakuur gekregen. daar is ze enorm van opgeknapt en nu eet ze weer goed. Ik heb laatst ook gereageerd op een topic waarin jij ook stond (of had jij het gestart, weet ik niet meer....) over het te weinig drinken. Dat is bij mijn dochtertje nog steeds een aandachtspunt en zeker is periodes waarin jij nu zit is dat hier helemaal erg. Het is hier nu ruim een week heel goed gegaan en vandaag heeft ze weer heel weinig gedronken. Vanmorgen ongeveer 60cc en 's middags een paar slokjes chocomel. Gelukkig dronk ze net haar flesje van 100cc melk dan wel op, dat scheelt weer. maar ja, het blijft dus lastig. Als ik jou was zou ik misschien toch proberen om haar een antibioticakuurtje te laten krijgen. Misschien knapt ze dan op, en dan in combinatie met mooi weer dat toch wel eens moet komen, ben je er misschien dan wel doorheen....? Hoe zwaar is je dochtertje nu? Ik moet komende week naar cb, dus ben benieuwd....
Bedankt voor je reactie. Ze is gelukkig wel wat opgeknapt inmiddels! Lacht weer en eet en drinkt weer wat... Maar maak me ernstig zorgen om haar groei. Ik ga dit dinsdag bespreken met CB arts. Ze woog gisteren 7660 gram bij exact 13 maanden. Wat fijn dat jouw dochtertje is opgeknapt door de antibiotica! Ik denk dat het hier meer een allergie of intolerantie probleem is. Voor zover ik weet heeft ze geen last van haar oren oid... Lastig hè? Als ze zo moeilijk en weinig drinken... Hier net al slapend een papfles gegeven, heeft ze bijna 100ml van gedronken. Fijn dat dat er weer in zit Succes komende week bij het CB. Hoeveel weegt jouw meisje ongeveer?
Anders toch een verwijzing naar de kinderarts en evt kno want dit duurt wel erg lang! Hier net een ab kuur achter de rug omdat ze elke keer een week koortsvrij was en toen weer ziek met hoge koorts. Ws hier de neusamandel die bleef opspelen. Ze is niet gaan eten maar gaan 'vreten' en drinken ze vraagt nu steeds om 'dinken' Misschien broeit er bij haar ook wel iets waat ze zelf niet vanaf kan komen.
Onze dochter had het eerste jaar heel veel perioden van ziek zijn en niet eten. 2x per dag een papfles en dagelijks een knijpfruitje, daarmee hielden we ze wat in vorm. Soms viel ze in een ziek-fase wel 2 kilo af... Ze wilde dan geen brood of fruit eten en warm eten eet ze zowizo al bijna nooit. Nutriton zou ik niet gaan geven nee, dat lijkt me een beetje het "bij spugende babies" begrip verkeerd opvatten. Fantomalt... Da's alleen op medisch voorschrift, zou je je eigen HA eens voor moeten vragen.