Hoi allemaal, Ik heb een paar keer een vraag over voeding gesteld op dit forum, of topics hierover gelezen. Nu ben ik zelf wel iemand van gezond eten. Dat wil zeggen, voldoende groente/fruit, bruinbrood en noem maar op. Ik geef ook niet snel koekjes of andere zoete dingen, want mijn zoontje is ook tevreden met een stukje fruit of een cracotte-cracker. Maar verder als dat ga ik niet hoor. Ik ben zelf niet zo'n "gezondheidsfreak" die alleen suikervrije dingen eet en weet ik wat niet allemaal voor noten en zaden Ik zie vaak dat als ergens wordt genoemd dat kindjes een koekje krijgen tussendoor, een papje eten of danoontje, dat dan al gauw wordt gezegd: daar zit zooooveeeeeel suiker in dat moet je niet geven aan je kindje enz enz. Laatst las ik zelfs dat je niet teveel fruit moet geven omdat ook daar teveel suiker in zit. Op mij komt dit allemaal een beetje overdreven over. Maar is het nu ook een beetje overdreven of moet ik juist meer op voeding letten? En ook vraag ik mij af of iedereen die zo faliekant tegen bijvoorbeeld danoontjes is, zelf ook nooit eens een toetje nemen? Of een zak chips leegeten Graag jullie mening hierover.
Ik doe het ook met mate.. ik bied thuis eerst fruit aan als tussendoortje of tomaat/komkommer/plakje kaas, ipv snoep. Het enige snoep wat ze van ons "geregeld" krijgt zijn rozijntjes. Wat ik zelf nooit zou gebruiken zijn dingen als piamapapjes of Brinta met smaakjes. (heb je geloof ik al vanaf 4 maand ) Deze toegevoegde suikers vind ik echt onnodig en het zijn toch producten die je niet 1x per week geeft maar iedere dag.. Tuurlijk eten we zelf wel eens een keer een lekkere zak chips, en ja dan krijgt dl ook wel eens een paar chippies. Maar dit is geen onderdeel van het vaste voedingspatroon. Vorige week een mooi voorbeeld van een verjaardag. Flink wat kindjes aan het spelen erg gezellig allemaal. Bij binnenkomst 15.30 uur: Een glas (mierzoete) ranja en de vraag of ze een koekje wilde. We hadden net gegeten dus heb beide afgeslagen. Dochter ging ook meteen lekker buiten spelen dus had er ook weinig trek in. Op de tafel staan 3 verschillende soorten chips, een bak nootjes en een glas met zoute stokjes die de andere kindjes ook al snel gevonden hadden. Dl komt na een kwartiertje vragen of ze ook een stokje mag. Uiteindelijk heeft ze er 4 gehad. Ik schenk daarbij een glas ranja voor haar in die in een grote kan voor de kids klaar staat. na 4 zoute stokjes zou ze toch dorst moeten hebben maar ze drinkt 1 slok en rent weer verder. Nadat ik het geproefd had snapte ik waarom, mierzoet Na een half uur kwam er een grote uitdeelzak chips. Gezien ze net 4 zoute stokjes op had vond ik dat niet nodig en heb aangegeven dat dl niets hoeft. Met de zakjes chips nog in de hand, komt er al weer een kindje aan met doosjes smarties om uit te delen Ook dat heb ik voor mijn dochter afgeslagen. Gelukkig geen vragende oogjes vanuit haar kant hoor, en gelukkig ook geen commentaar van andere ouders. Om 17.00 krijgt een ander kindje (<1 jaar) een groentehap en komt dl ook om een potje vragen. Gelukkig neem ik nog altijd eentje mee als we op visite/verjaardag gaan, mochten ze veel later eten. Dus potje klaar gemaakt en binnen mum van tijd op. Overige moeders blijkbaar ook aangestoken dus die warmen ook het eet en ander op, maar kindjes hebben weinig trek.. Ik krijg nog wel even de opmerking dat ik wel een flinke eter heb en de vraag of ze dat potje echt helemaal op krijgt (potje 15 maanden en dochter is bijna 2)
Och ik erger me enorm aan die gezondheids hype. Ik ben gek op suiker. Mijn kind krijgt ook gewoon suiker. Danoontjes zijn lekker, ijsjes en chocolade ook. McDonald's bezoeken we ook regelmatig. Ik ben ook zo'n moeder die weigert een gezonde traktatie te maken. Gelukkig valt het in onze omgeving mee met mensen die naar mijn mening doorslaan in het gezond doen.
Hahah ben blij dat ik dus niet de enige ben Ik geef niet onnodig veel suikers of ongezonde dingen, maar als wij bijvoorbeeld frietjes eten, krijgt hij er ook een (of twee (<-- maar niet als hoofdmaaltijd, dan maak ik voor hem iets apart) En als ik een lekker koekje heb, krijgt hij ook een stukje. Op verjaardagen hou ik het idd al helemaal niet tegen en kan ik alleen proberen het te "beperken hahahah
Dit eigenlijk. Wel met mate en ik moet zeggen dat die van mij net zo lief fruit heeft en een volkoren koekje. Ik probeer er op te letten maar zo lang mijn kind lekker gezond is neem ik het allemaal niet zo nauw. Tegen over sommige moeders hier ben ik echt een monster met suikers, zout enz. en in mijn omgeving vinden ze me weer een zeur
Haha nee zo bedoel ik het ook niet Het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van je kindje. Mijn zoon is nu bijna zes, van mij mag hij nu bijna alles maar ik heb dat wel langzaam opgebouwd. Hij is zelf nu ook met eten bezig en de suikers die erin zitten. Dat heeft hij dus absoluut niet van mij! Maar heeft hij bij Huisje Boompje Beestje gezien haha. Hij vraagt regelmatig om water i.p.v. iets zoets en heeft ook liever hartig dan zoet beleg op brood. Als mijn kind overgewicht of zo zou hebben zou ik er trouwens wel strenger op letten.
Nee zo had ik het ook niet opgevat hoor. Maar bijvoorbeeld op zo'n verjaardag zie ik dat sommige moeders maar ok zeggen tegen alles wat ze die dag wordt aangeboden.. Chips, nootjes, koekje, smarties etc.. Dat hoeft voor mij echt niet en ik kijk dan gewoon naar wat ze die dag in totaal al heeft gegeten en nog krijgt..
Mijn dochter is 2 en mag in principe alles. Wij eten zelf nooit pakjes of zakjes en veel groenten en vis, dus ze eet standaard gezond. Daarom vind ik dat als we een keertje frietjes of pizza eten, of er chips staat, dan mag ze dat gewoon pakken, zoveel ze wil. Maar omdat we dat niet wekelijks eten kan dat weinig kwaad denk ik. Ook krijgt ze naar het peuterspeelzaaltje gewoon een koek mee, dat vindt ze lekker. Er zijn wel bepaalde dingen die ik gewoon niet geef (pyamapapjes, kant-en-klare maaltijden bijvoorbeeld). Maar als ze nog een keer wil opscheppen, nog een koekje wil, of als we ergens zijn en krijgt iets aangeboden, prima! Ik maak zo weinig mogelijk gedoe van eten, t moet wel leuk blijven. Beide kinderen zijn trouwens precies gemiddeld op de curve. Hun vader en ik zijn ook erg slank, dus ik ben niet bang voor overgewicht oid. Was dit anders geweest dan had ik er zelf misschien ook meer op gelet.
Snap ik! Helemaal als ze nog zo jong zijn. Ik vond dingen als nootjes en smarties trouwens nog hardstikke eng op die leeftijd. Mijn vriend heeft trouwens wel erg veel last van overgewicht. En die is vroeger thuis (toevallig?) altijd heel kort gehouden wat eten betreft. Ging hij het huis uit, zat er binnen een half jaar 20 kilo aan Probeer hem nu aan te moedigen om af te vallen maar hij kan totaal geen maat houden.
Oei lastig lijkt me dat. Heel kort houden lijkt mij inderdaad ook niet heel goed. Maar het feit dat mijn dochter nog komt vragen of ze iets van de tafel mag vind ik toch een stuk prettiger dan de kindjes die gewoon zonder te vragen in de chips/nootjes kom graaien. (ook al staat het natuurlijk daarvoor). Dus ze krijgt wel snoep enz, maar ik bepaal (nu) nog hoeveel... Anders zit er geen rem op bij een kind van bijna 2.
Goh, dan ben ik vast zo'n hele overdreven moeder . Mijn kinderen krijgen thuis namelijk geen toegevoegde suikers, ze zijn nog nooit bij de grote gele M geweest, krijgen gewoon halfvolle yoghurt als toetje en ik word doodmoe van al die giga-snoep traktaties. Ik ben van mening dat het eten van geraffineerde suiker hartstikke verslavend werkt (ik merk dat aan mezelf) en dat het niks toevoegt en dus ook niet nodig is. Mijn kinderen krijgen thuis dus water te drinken (1x per dag een beker bio diksap zonder toegevoegde suikers) en als tussendoortje fruit of een simpel biscuitje. Ze krijgen geen snoep en/of chips. Ik snap bijv. het idee van elke dag een snoepje eten echt niet. Maar dat komt misschien omdat ik dat zelf ook niet doe. Ik eet nagenoeg nooit snoep, koek of chips. Niet omdat ik bang ben dat ik er een enge ziekte van krijg, maar omdat ik er totaal geen behoefte aan heb en dat komt m.i. dan weer omdat ik geen geraffineerde suikers eet en dus niet constant die drang (= verslaving) heb om iets zoets te eten. Bovenstaande gaat dus op voor thuis. Als we ergens op een verjaardag zijn mogen ze echt wel een stukje taart en chipjes e.d. Maar goed, zo doet een ieder wat hij/zij goed dunkt toch?...
Bij ons krijgt dl ook geen toegevoegde suikers, dus geen danoontjes etc. Wij eten gezond, veel groente en fruit. Fruit mag ze van mij trouwens onbeperkt ... want ik geloof dat natuurlijke producten gezond zijn, dus ook fruit (met al z'n suikers)! Wij eten roomboter, dl krijgt volle yoghurt en volle melk en ze mag bij maaltijden zoveel eten als ze wil. Streng? Nee , dat denk ik niet. Als snoepjes geef ik vaak gedroogde bessen oid, zoals goji bessen, moerbeibessen, etc. en dat vindt ze heerlijk, dus ik zie het nut van snoep ook echt niet. Wij drinken water, niet alleen dl, maar ik ook, dus dat is eigenlijk gewoon bij ons thuis. Als wij een keer patat eten, dan krijgt dl ook een aantal frietjes, maar dit zie ik niet als een maaltijd voor haar, dus krijgt ze er ook wat anders bij. Op verjaardagen mag dl best wat proeven, maar ze krijgt geen zakjes chips, taart, etc. want dat vind ik helemaal niet nodig
Hier heel weinig toegevoegde suikers maar het mag wel.. met mate. Wij eten naar mijn idee 'gewoon'. Niet elke week patatdag, bijna elke dag groenten (uitzonderingen zijn: pannenkoeken, poffertjes, brooddag). Wij eten aan tafel en niet te grote porties. Gesnoept wordt het weinig en zelden chips of iets dergelijks. De kinderen mogen 1 x per dag iets lekkers en dat is dan eigenlijk altijd een koekje maar soms ook een snoepje of een stukje chocolade. Ik drink zelf water, thee en cola light (dat laatste probeer ik op dit moment sterk te verminderen). De kinderen water, melk, diksap en bij uitzondering limonade of chocolademelk. We hanteren drie eetmomenten per dag met vaste tussendoortjes. EN.. er wordt niet gezeurd om snoep. Fruit mag je gewoon pakken en dat geldt ook voor water. Oja, wij eten eigenlijk uitsluitend vers
Dit soort happeningen vind ik dus vreselijk. Mijn dochter zal nooit eten af slaan want die vind het echt allemala te lekker en zou zich klem eten als ik hara niet beperk. Omdat het van nature een stevige meid is die neigt naar overgewicht moet ik er op letten. Dit soort dingen zijn voor mij en haar dus echt vervelend omdat ik alleen maar nee zeg Het liefst zou ik niet gaan want we hebben er beide geen plezier van. Ik wou dat mijn dochter lekker ging spelen maar als er zo veel eten is, is ze alleen maar daar mee bezig Verder gaf ik wel eens dingen met suiker zoals een klein danoontje of een kleine lolly, soms juist omdat ze relatief weinig kcal bevatten. Ik ben nu daar ook in aan het minderen en hoop dat haar suikerspiegel wat stabieler blijft en ze minder trek heeft. Vooralsnog eet ze er geen spat minder om maar ach, het is wel wat gezonder
dit komt bijna exact overeen met hier, alleen drink ik zelf geen cola, maar wel een sapje af en toe Ik ben verder wel iemand die rekening houdt met bewust eten en toegevoegde suikers tot een bepaalde leeftijd. Ik zal nooit begrijpen waarom men baby's van 8/9 maanden al danoontjes voert. En de uitspraak: ik weiger om gezonde traktaties te maken vind ik echt pas grote onzin. Wat heb je te bewijzen zeg
Ik ook met mate. Snoep geeft de oudste niet om dus ik ga het niet promoten. Ze krijgt het wel eens ergens anders maar 9 van de 10 keer komt ze het dan brengen omdat ze het niet lust. Ze is verzot op rozijntjes en vraagt zelf vaak om olijven of tomaatjes. Yoghurt lusten beide dames echt niet. Ze krijgen wel dagelijks een (nep) danoontje (aldi, smikkel toetje AH) en dan let ik erop dat er geen glucose-fructosestroop in zit want dat is troep. Dat is het enige ingrediënt die ik de dames wil besparen omdat dit zo ontzettend slecht is. En de enige keer dat ze wat suiker krijgen is in het toetje. Koekjes ed ook niet elke dag ze krijgen vaak een 2e keer fruit, rozijntjes of een reepje gedroogd fruit (AH) van puur fruit.
Hier eigenlijk ook zo, al ben ik zelf wel een zoetekauw. Maar probeer dan gezonde lekkere dingen te eten, bananenbrood bijv. Of zelfgemaakte toetjes. Dochter mag hier ook een stukje/hapje van. Maar is ook zeker niet dagelijks. Voor haar verjaardag heb ik voor de crèche bananenauto's gemaakt met kiwi, aardbeien en druiven. Vaak krijgen ze een zakje vol met spekkies, een lolly en winegums als traktatie, de leidsters houden dit altijd achter. Heel fijn, want dat vind ik pas overdreven en ik heb die dingen zelf niet eens in huis.
Ik let er ook echt niet op hoor. Ik eet ook wat ik lekker vind dus mijn vent krijgt ook lekkere dingen. Natuurlijk met mate en zijn de gewone maaltijden hoofdzaak. Hij is niet een vreetzakke dus we hebben niet eens een dagelijks tussendoortje. Wel krijgt hij regelmatig onderweg een ijsje (water of schep) en als wij wat lekkers eten komt hij ook wel een hapje bietsen. Maar geen snoep oid daar vind ik hem te jong voor nog. Maar een koekje of hapje taart. Wij hadden vroeger een snoepjesla in de keuken en mochten pakken als we wilden. Dus wij pakten er gewoon wat uit en vonden het niet interessant. Als er dan kindjes kwam spelen gingen ze echt los en vraten zich klem. Dat waren de kids die thuis vaak nee te horen kregen. Heb me voorgenomen om ook gewoon zo te zijn als mijn moeder. Niet te moeilijk maar niet vlak voor je eten.
Ik vind het een beetje van de leeftijd afhangen. Tot een jaar was ik heel streng met toegevoegde suikers en zout. Nu ben ik er wat relaxter in geworden maar de basis blijft een gezonde boterham en een verse maaltijd met tussendoor fruit en rijstwafel of soepstengel. Chipjes eigenlijk alleen met verjaardagen, en dan neem ik nog vaak van die groentechipjes mee, die vindt ze heerlijk. Eet zelf ook niet vaak chips, hoewel ik het wel erg lekker vind. Ze vindt diksap heel lekker dus dat mag ze één keer per dag, voor de rest water en melk. Zelf drink ik eigenlijk ook alleen thee en af en toe sap. Een klein koekje krijgt ze ook wel, maar dat kan net zo goed een volkoren crackertje zijn, want dat vindt zij ook koekjes. Het enige waar ik zelf vaak voor zwicht is chocola. Wil daar echt mee minderen maar is heel moeilijk. Mijn dochter is er ook dol op, die geef ik soms zo'n kinder chocolaatje. Dat is echt een traktatie voor haar.