Hallo uwv, Ik heb een 0 uren contract en werk gemiddeld 15 tot 30uur in de week, hoe gaat het straks met mijn verlof em zwangerschaps uitkering? Heb ik dan recht op iets?
Beste Daan22, Ook bij een nuluren-contract heb je recht op 16 weken zwangerschapsverlof en een Zwangerschapsuitkering (WAZO) De hoogte van de WAZO-uitkering is 100% van het dagloon. UWV berekent je dagloon op basis van je SV-loon van de laatste loonperiode vóór je verlof. Actuele informatie vind je op deze pagina. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webare
Oke, dus er word niet naar het hele jaar gekeken maar na de laatste maand? Ik heb de maand voor mijn verlof namelijk vakantie, hoe gaat dit dan in zijn werk? En stel dat ik aan jet einde van mijn zwangerschap niet zoveel kan werken zoals ik nu doe?
Ik lees over nieuwe regels per juni 2013, mijn verlof gaat in per september.. dan kijken ze toch naar wat je in een jaar verdient hebt en dan het gemiddelde?
Beste Daan22, Je hebt gelijk, vanaf 1 juni 2013 zal UWV de WAZO berekenen op basis van het gemiddelde jaarloon bij de laatste werkgever. UWV is nog druk bezig met het afspreken van de nieuwe uitvoerregels omtrent het berekenen van het dagloon. Meer informatie vind je op de site van de Rijksoverheid. Je andere vraag is hiermee ook beantwoord, we kijken tot 1 juni 2013 naar de laatste maand voor je verlof. Dit is dus voor jou niet van toepassing. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik kom er nu dus achter dat ik 20 uren op mijn contract heb staat, maar had mijn contract nog niet gekregen, hoogstwaarschijnlijk word die per juli niet verlengd, hoe gaat dit in zijn werk? Met een eventuele uitkering of ww of?
Beste Daan22, Als je na het einde van je contract nog niet met verlof bent, vraag je een WW-uitkering aan. Deze wordt niet gebaseerd op het aantal uren van je contract, maar op het gemiddeld aantal uren dat je werkte in de 26 weken voordat je werkloos werd. WW vraag je op z'n vroegste een maand van tevoren aan via www.werk.nl, waar je je ook moet inschrijven als werkzoekende. Binnen 4 weken na je eerste werkloosheidsdag krijg je een schriftelijke beslissing over je recht op WW. Hierin staat ook hoe lang je WW krijgt en hoeveel. Acht weken voor je uitgerekende datum vraag je het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aan. Dat kan telefonisch via 0900 - 9294. Je WW wordt dan beëeindigd. Ben je na afloop van de 16 weken WAZO nog werkloos? Dan kun je het resterend deel van je WW-uitkering laten voortzetten. Ook dat gaat via www.werk.nl. Op onze website vind je actuele informatie over WW en WAZO. Ik wens je veel succes met het vinden van een nieuwe baan. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare